/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Jagtfasan
Fra : Wollesten
Vist : 4627 gange
50 point
Dato : 18-11-04 12:17

Jeg søger svar på et spørgsmål, som jeg mente var let at finde svar på i litteraturens verden, men der tog jeg fejl !
Mit spørgsmål er kort og godt: Hvor gammel kan en jagtfasan blive, hvis den får lov til det ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-11-04 12:30

Du kan evt. sende en mail til denne adresse http://www.jagtfasan.dk/

Der er også lidt at læse her http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=1195&ForumID=1

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-04 13:18

Hvis den får lov til det kan den blive op til 15 år ca.
Påfugle som den jo er i familie med, kan f.eks. blive op til 25 år gammel.
mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-11-04 13:19

Hej Wollensten!
I den danske natur bliver bliver kun 1% af kokkene og 5% af hønerne ældre end 3 år.
Deres formeringsevne er jo meget stor og derfor bliver dødelighedprocenten også stor, i en stabil bestand ca. 75% af udvoksede fasaner. En fasan på 5 år er altså en meget gammel fasan.
Jeg har dog kendskab til en høne i voliere der blev 8 år og det må være noget af en rekord.
Håber dette er tilstrækkeligt, ellers kom igen.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-04 13:29

Jeg har haft en fasankok der blev 11 år.
Og påfugle der blev noget ældre.
Fasanerne var en variant af de vilde jagtfasaner, som var lidt mørkere i farven og hvor hovedet på hannen var mørk lilla-farvet i stedet for grøn, og hønsene var mørkere brune.
Så vidt jeg husker hed de Tenebrosus-fasaner, eller noget i den retning.
mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-11-04 14:37

Grøn fasan (Phasianus colchicus tenebrosus) er en melanitisk mutant, til tider også kaldet sort fasan, og har intet tilfælles med jagtfasanen.
Der findes 31 geografiske racer af fasaner og deres levealder og levevis afhænger af den isotop de befinder sig i.
Jeg har kun arbejdet med den i Danmark almindeligt forekommende jagtfasan, der er en krydsning af ædelfasan og ringfasan og kan ikke udtale mig om andre varianters levealder.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-04 15:14

Ja, den er mutant på grund af forandringer i de gener der bestemmer farven, og adskiller sig ved at dens farve er dominant. Og det er den eneste forskel der er på den og så alm jagtfasan.
Hvis den krydses med alm forekommende jagtfasan, vil dens farve dominere over denne i afkommet.
Men det er jo ikke farven der bestemmer alderen.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-11-04 13:09

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 10 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : Tolle44

Dato : 14-06-05 17:09

Til Dabj...

HOlddin fede kæft med det lort om at svarer..Hvis han ikke mener der er et svar som er godt nok behøver han ikke gie point...

Til wollenstein

Jeg tror den kan blive 3½ år men eller ik....Hvis du vil ha nogle opskrifter på fasan kød så versgo:

http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/vildt/hoensefugle.php

Mvh tolle44