/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Omvendt forældrekøb
Fra : JohnnySR
Vist : 4161 gange
50 point
Dato : 18-11-04 11:15

Jeg har i længere tid gået og funderet over en problemstilling.

Mine forældrer nærmer sig med hastige skridt pensionsalderen.
De har haft hus siden 1990 og har derfor fået oparbejdet en god friværdi.
Denne friværdi har de planlagt at anvende som nedsparing, hvilket er fornuftigt nok, da de ellers kun har folkepension.

Mine tanker går på, at min bror og jeg køber mine forældres hus og lejer det ud til dem.
Det ville have følgende konsekvenser for min bror og jeg, som jeg ser det:
- Sparet arveafgift af en eventuel værdistigning fra køb og fremover
- Bedre udnyttelse af rentefradraget, da min bror og jeg har større indtægt end mine forældre.
- Binding af likviditet i forældres ejendom.

Og for mine forældre vil det betyde:
- Mulighed for indskud på privattegnet pension, og dermed store skattefradrag i de sidste år af deres aktive erhvervsliv.
- Større fleksibilitet til at tegne en pension, der passer dem.
- Tab af fremtidig værdistigning

Kan det lade sig gøre, og er det en god idé?

Mvh
Johnny Rasmussen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-11-04 11:25

Det bedste dine forældrer kunne gøre, er at udbetale arveforskud.
Loven er ændret, så selv pensionister må give arveforskud. Også til børnebørn og svigerbørn. Til svigerbørn er beløbet 18.000 kr/år.
Max. grænse er 51.500 kr/år.

Herudover kan jeres forældrer give jer et rentefrit lån, som så kan amortiseres ved arveforskud.

Udnyttelsen af fradraget har ingen betydning, da skattereglerne er ændret så fradraget kun ligge indenfor ca. 33 %, det gælder også jeres forældrer.

ellebye

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-04 11:27

Umiddelbart lyder det da som en god ide.
Der er bare et par regler desangående.
Man må ikke sælge til livsarvinger til en pris der er lavere end 15 % under vurderingen.
Og hvis man gerne vil sænke prisen yderligere, er der mulighed for at indregne det beløb som forældre skattefrit må forære deres børn om året.
Derudover kan der være nogen regler af skattemæssig karakter, hvis den aftalte husleje skønnes at være for lav.
Men det kan sagtens lade sig gøre, men mit råd er alligevel, at kontakte en advokat der kan vejlede Jer og helt nøjagtig forklare hvad det indebærer.
mvh dova

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-11-04 11:33

Som dova er inde på, kan det ikke svare sig for jer, at købe huset. Hellere modtage arveforskudet hvert år, det er både simpelt og I slipper for arveafgift.
Køber I huset, kommer I jo så i den sidste ende til at betale arveafgift, med mindre formuen er brugt.

Kommentar
Fra : JohnnySR

Dato : 18-11-04 11:35

Ellebye:
Mine forældre har ikke likvider til at lave arveforskud, desuden er der i den nuværende konstruktion ingen garanti for at der er noget arv tilbage.

Dova:
Tak for kommentar, endnu en positiv ting er selvfølgelig, at de 15% + arveforskud kan gøre prisen lavere, og derved mere fordelagtig for min bror og jeg.
Vi skal også være opmærksomme på, at vi skal bo i huset i et stykke tid efter mine forældre, ellers vil vi blive beskattet af en eventuel værdistigning.
Jeg havde tænkt mig at kontakte en revisor og en advokat førend jeg ville fortage mig noget. Men jeg ville gerne lige vende det her, førend jeg brænder penge af på noget der måske ikke kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : JohnnySR

Dato : 18-11-04 11:39

Ellebye,
Mit spørgsmål går ikke på at undgå arveafgiften for den del, der allerede er opsparet. Det er en anden, men simpel diskussion (som du selv er inde på).
Mit spørgsmål handler om, at jeg vil undgå arveafgift på den fremtidige del, bedre udnyttelse af rentefradraget, og bedre pensionsmuligheder for mine forældre.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-11-04 11:42

Jeg er usikker på, om der overhovedet behøves aktiver, altså rede penge, så man kan nøjes med at udstede skyldnerbevis.
Men det må en advokat kunne svare på.

Jeg forstod at foremålet var at undgå arveafgift, og det gør I jo ikke hvis I køber huset, så er det blot rede penge I arver.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-11-04 12:06

Læste lige din sidste kommentar nu.
Ja så kan det godt svare sig at købe jeres forældrer ud, da de så kan bruge kapitalen til at sætte ind på en opsparingsform, og dermed få en højere "løn" når de ikke mere er aktive.
Men husk en advokat, hvor lidt jeres forældrer behøver at betale i husleje, og slige ting.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 18-11-04 12:19

Du skal være opmærksom på, at hvis I vil undgå beskatning ved fortjeneste på senere salg af huset, skal både du og din bror bebo huset. Og det er meget vigtigt, at der er tale om en reel flytning. Hvis du bare ændrer adresse hos folkeregisteret er det ikke nok. Skattemyndighederne er generelt meget opmærksomme på denne mulighed for omgåelse af beskatning af fortjeneste.

Kommentar
Fra : JohnnySR

Dato : 18-11-04 15:03

Paulus1
Med hensyn til beskatningen af eventuel avance. Er der noget man skal tage højde for mht hvilken skattemodel man anvender.
Hvad er konsekvensen af at flytte ind i et hus man tidligere har lejet ud i virksomhedsskatteordningen?
-Skal man sælge huset ud af virksomhedsskatteordningen førend man selv kan bo i det? Eller har det ingen virkning i det hele taget?

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 18-11-04 23:02

nu ved jeg jo ikke hvor i bor henne, men jeg ville måske bede mine forældre om at sælge, for derefter at flytte i boligforening, dermed slipper man for fremtide vedligeholdelse af huset. desuden kan de hvis de vil bagefter udbetale det tilladte beløb somde må udbetale hvert år. Hvad i så vil gøre med de penge er op til jer. måske gemme dem i tilfælde af at deíne forældre skkulle mangle penge kan man jo "låne" dem pengene igen.

mvh
Jan

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 18-11-04 23:03

jeg glemte at skrive at når de flytter i boligforening, kan dine forældre få varem tillæg og meget andet fra kommunen.
dette er slevfølgelig med til at forsøde deres tilværelse.

jan

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 50 point
Dato : 19-11-04 09:50

Hvis du har udlejet huset i virksomhedsskatteordningen, og det derefter overgår til privat benyttelse, afhænger situationen af om du i forvejen benytter virksomhedsordningen.

Hvis du benytter den i forvejen, vil din private anvendelse medføre at du foretager hævning i virksomheden, svarende til husets værdi. Det kan give nogle skattemæssige problemer.

Hvis du ikke benytter virksomhedsordningen til andet, kommer du i en anden problemstilling. Det mest fordelagtige vil så nok være at ophøre med virksomhedsordningen året før du overtager huset. Det medfører dog så, at renteudgifterne ikke længere kan fratrækkes i den personlige indkomst, men kun i kapitalindkomsten.

Kommentar
Fra : JohnnySR

Dato : 19-11-04 11:35

Bovbasse,
Nu er mine forældre ikke helt senile endnu, og derfor har de helt deres egen mening om hvor de gerne vil blive gamle. Blandt andet derfor de har valgt nedsparing. Det er deres valg, og det hverken vil eller kan jeg ændre på.

Paulus1
Tak for kommentaren, den var dejlig præcis og meget brugbar.

Godkendelse af svar
Fra : JohnnySR

Dato : 01-12-04 08:30

Tak for svaret Paulus1.

Jeg fik svaret på en del af mit spørgsmål, men da der ikke er kommet flere indlæg, så lukker jeg spg. her.