/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Jurastudiet
Fra : scandinavia
Vist : 2142 gange
200 point
Dato : 18-11-04 10:58

Hej

Jeg overvejer at søge ind på jurastudiet til næste år, og vil i den forbindelse gerne vide mere om studiet.

Det jeg gerne vide noget om er selve studieformen, samt hvilke persontyper der passer bedst til studiet. Jeg henvender mig selvfølgelig til studerende, folk der er droppet ud, eller de der er færdige med uddannelsen.

Mange jeg kender har fordomme omkring studiet, det er blandt andet en disse jeg gerne vil have svar på, nemlig om det hele er udenadslære?
Som nævnt vil jeg også gerne vide hvilken profil "den typiske/den bedste" jurastuderende har.

Håber på seriøse svar

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 210 point
Dato : 18-11-04 11:53

Hej Scandinavia.

Jeg har læst jura på københavns universitet i efterhånden alt for mange år , og jeg er på nuværende tidspunkt ved at skrive speciale.

Studieformen var - den gang jeg var på grunduddannelsen i 1997-2001 - en kombination af manuduktioner og forelæsninger. Manuduktioner er klasseundervisning hvor man er samlet med sit hold på ca. 30 personer. Forelæsningerne foregår sammen med 4 andre hold. På overbygningen, hvor du selv vælger dine fag, ligner undervisningen meget klasseundervisning, men det kommer an på hvor mange der har valgt det pågældende kursusfag.

Tjaeh jeg ved ikke rigtigt med den idelle studerende. Det vigtigste er at du har interesse for emnet, men sådan er det jo egentligt for alt arbejde. Derudover skal man være klar over, at uddannelsen er meget teoretisk. Mange af dem jeg kender, som er droppet ud, gjorde det fordi de troede, at de skulle ind og diskutere ret og retfærdighed, og lege små advokater, men som en af mine forelæsere sagde til en af de første forelæsninger: "Jura har intet med retfærdighed at gøre, men anvendelse af de regler, som andre har fundet retfærdige." Det er selvfølgelig ikke ubetinget rigtigt, men meget langt hen ad vejen er det. Derudover har jeg oplevet, at hvis du ikke har mange penge, kan man godt føle sig udenfor, for der er en stor gruppe derinde, som har rigeligt, og de har altid det nyeste smarteste tøj, mobiltelefoner, bærbare computere, pda'er og lignende. De er ofte børn af mere eller mindre advokater, og har derfor også hjælp hjemmefra, hvorfor de kan meget overrumplende i starten. Endelig skal du regne med at bruge ca. 5-6000 kr. på bøger årligt.

Med hensyn til udenadslære vil jeg sige, at det er ikke så slemt. Til de skriftlige eksamener må man bruge noter, og det samme er tilfældet ved mundtlige eksamener med forberedelse. Vi har dog mundtlige eksamener uden forberedelse, og her må det så nødvendigvis være udenadslære, men i disse tilfælde stilles der jo så noget mindre krav til kundskaben. Problemet er, at for at du kan specialisere dig inden for juraen, er du nød til at have et godt kendskab til den grundlæggende jura, og det kan du jo så godt kalde udenadslære, men der er ingen der forlanger, at du kan citere paragraffer udenad. Du skal bare vide hvor omkring du finder paragraffen, så du rimeligt hurtigt kan finde det i din lovsamling.

Jeg håber, at du fik svar på dine spørgsmål, ellers spørger du bare igen.

Mvh
Jensen

Godkendelse af svar
Fra : scandinavia

Dato : 18-11-04 13:21

Tusind tak for svaret RyeJensen.

Du har virkelig hjulpet mig.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 18-11-04 13:23

Det er jeg da glad for.

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 18-11-04 14:39

hmm, der er lige en ting jeg kom til at tænke på.
ved du noget om hvordan ens jobmuligheder ser ud bagefter?
kender du evt. til nogle statistikker over arbejdsløshed?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 18-11-04 14:48

I april var ledigheden for nyuddannede jurister 34%, men jeg vil råde dig til ikke at vælge ud fra mulighederne for arbejde. Da jeg startede så jeg en statistik der sagde, at der kun var 4% arbejdsløshed blandt nyuddannede. Så selvom det ser slemt ud nu, behøver du jo ikke bekymre dig om det, for der går jo næsten 6 år inden du kan være færdig som jurist, og så har det jo nok ændret sig igen. Du kan se statistikker på www.djoef.dk .

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 18-11-04 15:02

Tak

Grunden til jeg spørger efter det, er at jeg har færdiggjort en uddannelse som jeg "ikke kunne bruges".
Derfor vil jeg ikke spilde mere tid på det. Men endnu engang tak

Kommentar
Fra : linea_p

Dato : 19-11-04 16:36

Hej!
Jeg har lige læst spørgsmålet og dertil hørende svar angående jurastudiet...
Jeg overvejer selv at starte på jura og fandt derfor både spørgsmålet og svaret interessant.
Mit spørgsmål er så, om der er nogen der ved, om der findes "jurakurser", som man kan tage før man evt. starter på selve uddannelsen, hvor man har mulighed for at lære det mest grundlæggende og se, om det er noget der interesserer én??

Håber der er en, der kan besvare mit spørgsmål..

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 19-11-04 17:19

Jeg tror ikke der findes deciderede forbedredelseskurser, og det er i og for sig heller ikke nødvendigt, da man starter blødt op. Hvis du gerne vil se om det har din interesse, kan jeg foreslå, at du kigger/læser i nogle af pensumbøgerne. Du kan på www.jur.ku.dk/bachelor finde frem til fagenes hjemmesider, og på disse er der ofte en oversigt over pensum. Bøgerne kan så lånes på biblioteket (i hvert fald det kongelige bibliotek).