/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk nr.2
Fra : bassenborg
Vist : 424 gange
100 point
Dato : 17-11-04 23:25

Jeg har tilsluttet en ny harddisk nr.2 på IDE 2 porten. På IDE 1 porten er der harddisk 1 med styresystem og en DVD brænder, og der er ikke plads til flere enheder på det kabel.
Hvordan skal det sættes op?
Jeg har prøvet på flere måder, men kan ikke rigtig få det til at virke.
Jeg har XP-pro.
Harddisk 1 er en Seagate 60GB.
Harddisk 2 er en Seagate 160GB.(den nye)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-11-04 23:31

Normalt vil den stå som master når man køber den!! Er der andet tilsluttet IDE 2?

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 17-11-04 23:32

Der kan kun være de to på det kabel, så det er rigtigt.
På den nye harddisk, sætter du jumperne som master, det kan du læse om på disken, så sættes den på det andet IDE kabel, som måske sidder i maskinen, eller måske fulgte med harddisken, ellers må du ud at købe.
På bundkortet er der et stik til dette kabel, det sidder sikkert lige ved sidden af det andet, altså det kabel der går til harddisk 1 og DVD.brænder.
Mvh.

Accepteret svar
Fra : egjegj

Modtaget 110 point
Dato : 17-11-04 23:37

Du skal flytte din brænder over på ide 2 og din nye hd. som slave på ide1 og hvis du har mindst sp1 på din maskine går det hele af sig selv. Husk altid "langsomste enhed på strengen bestemmer farten" så en hd 66-133 og en brænder 33 på samme streng! det synd for din hastighed. Noget i retning af at køre Porche på 8" hjul, faktisk en god beskrivelse (maser men kommer ingen steder). God ab. lyst

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 17-11-04 23:39

Der er ikke andet tilsluttet IDE 2 kablet.

Jeg har prøvet at sætte jumperen på den nye harddisk som master, men så kommer der en meddelelse der lyder sådan her: Secondary master harddisk faillure.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 17-11-04 23:43

Kablet kan vel ikke vendes forkert, på bundkort og harddidk, hvis der ikke er nogen rille kan det lade sig gøre, den røde strimmel er ben 1.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 17-11-04 23:46

egjegj, prøver det du har skrevet i morgen.

KaVAkandu, kablerne vender rigtigt.

Godnat og sov godt

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 17-11-04 23:47

Kablet på IDE 2 sidder ikke ordentligt i, eller der er simpelthen fejl på disken.

Check lige at det flade ide kabel er uden huller - hvis der er en gennemhulning et sted på kablet, skal du enten have fat i et andet - eller sæt den nye harddisk til cable select.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 17-11-04 23:47

Forrestil dig strømkablet i så er den røde ledning ind mod det brede kabel der så har en rød ledning i en af siderne den skal være mod den på strømledningen. Altid rød mod rød

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 18-11-04 11:03

Dit bundtkort er vel til store harddiske.
For den anden er jo kun på 60Gb, så måske derfor.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 18-11-04 15:21

KaVAkandu, Ja det er det.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 18-11-04 16:53

Hvad med i BIOS er det sat til auto der, for diskene.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-11-04 17:17

Jeg tror faktisk du har tilsluttet den! Men en harddisk skal jo osse formatteres, og helst partitioneres med den størrelse du har!

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 18-11-04 18:14

Nu har jeg gjort som egjegj skrev, nemlig at flytte DVD'en over på IDE 2, og harddisk 1(gammel) som master på IDE 1, og harddisk 2(ny) som slave på IDE 1. Nu virker DVD'en fint, ligesom før, og harddisk 1 virker fint, ligesom før, og harddisk 2 er dukket op i BIOS, hvor der står at den er på 160GB, og den er dukket op inde i enhedshåndtering, hvor der står at "denne enhed virker korrekt". Men inde i "denne computer" er den ikke at finde. Det skal lige siges, at min harddisk 1 er delt op i to partitioner. Bogstaverne er så fordelt sådan: Diskette(A), harddisk 1(C), DVD(D), partition af harddisk 1(E).
Er der nogen der blev klogere af denne smøre?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-11-04 18:26

Fulgte der ikke en diskette/cd med harddisken indeholdende diskværktøjer?

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 18-11-04 20:12

Nu har jeg, med hjælp, fundet ud af det. Jeg gjorde som egjegj skrev, og fandt så ud af at jeg skulle ind i diskhåndtering og klargøre harddisken der. Så nu kører det. Den nye harddisk er lavet med filsystemet NTFS, og den gamle er i FAT 32. Har det noget at sige, og kan jeg eventuelt lave FAT 32 disken om til NTFS uden at formatere?

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 18-11-04 20:13

Tak for svaret egjegj. Det gjorde udslaget.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 19-11-04 15:17

Selv tak