/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Computerens temperatur...
Fra : kaptajnkaber
Vist : 989 gange
50 point
Dato : 17-11-04 19:31

Hey!

Sad såmænd bare og var lidt interesseret i min computers tilstand... Den har det fint nok tror jeg... Men hvor ligger en computers febergrænse?

Altså, hvor varm må cpu, harddisk osv blive før man siger det er kritisk?

Og kender du et program som kan vise dette? (helst et du selv har prøvet/bruger)

Vh KK

Kommentar
Fra : slander

Dato : 17-11-04 19:46

speedfan er et udemærket program til at se temp på cpu bundkort og harddisken..
http://www.almico.com/speedfan.php siden hvor du kan læse om programmet
http://www.almico.com/speedfan417.exe direkte link til download

mother board monitor (MBM) er også en mulighed..
http://www.majorgeeks.com/download.php?det=311

begge programmer kan findes ved vat søge på google. men jeg er i godt hummør idag..

Kommentar
Fra : slander

Dato : 17-11-04 19:51

ups jeg overså lige den første del af dit spørgesmål.. hvor varm en cpu må blive..
http://users.erols.com/chare/elec.htm det kan du se her..

desværre her jeg ikke lige svaret på hvor varm din hd må blive??

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 60 point
Dato : 17-11-04 20:30

Hej kaptajnkaber.

AIDA32 er et fantastisk program, der fortæller ALT om din computer. Prøv det, helt ærligt. Kom så tilbage og fortæl, hvad du mener om det.

Du kan hente det her, GRATIS

http://www.overclocking.dk/download.asp?mode=show&id=361

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-11-04 20:43

Den mest almindelige arbejdstemperatur for en PC's processorer (dem med køleplade og blæser) ligger et sted mellem 60 og 70 grader.
Hvis den ikke kan blive af med varmen, vil der i første omgang ske det, at processorens termiske beskyttelse vil lukke ned, og det vil du normalt opleve som billedet fryser på skærmen.
Det er derfor vigtigt at den kan blive af med varmen. - Det er især kritisk på en bærebar, som man har tilbøjelighed til, at den har en masse liggende omkring sig, der forhindre en fri køling.
Og husk så at jo højere hastighed din processor har, des mere varme afgiver den.

Og lige et godt råd.
Hvis der ryges i din PC's nærhed, så skal du med mellemrum, åbne ind til det aller helligste, og med en langhåret lidt stiv pensel, rengøre dine køleplader og blæsere. - Tobaksrøg og det støv der cirkulere i luften, vil klæbe sig til kølepladen og vingerne på blæseren, med dertil nedsat køleevne.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 17-11-04 23:26

ØV Fransp < det ville jeg havde forslået.
Jeg har det selv, og som Franksp siger..... tro ham,,,,,,, du kan se ALT og det er ENORMT brugre venligt.
Du skal kun indstalere det, og Bingo, så køre det. det er så nemt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-04 10:24

C/W værdien af din køler afgør din computers smertegrænse : http://www.pc-care.dk/artikel.php?ID=88

Læs om køling af de enkelte komponenter her : http://www.pc-care.dk/menu2.php?subkategori=Komponenterne&kategori=K%F8ling

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-11-04 10:55

hardisken har det bedst under 55 grader

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-04 11:06

AMD angiver en ideel arbejdstemperatur for deres CU'er som 35-55 gradercelsius, men lover problemfri drift op til omkring 91 grader celsius.

Som tommelfingerregel siger man en CPU's arbejdstemperatur skal ligge omkring de 45 grader celsius med 'kortvarige' peaks på ikke over 65 grader celsisus. Værdier højere end disse kræver som regel yderligere køling

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 18-11-04 18:14

Tak for svaret Franksp. Netop hvad jeg søgte!

Grunden til mit spørgsmål er, at jeg har cuttet for strømmen til min motherboardblæser da den larmer som bare fanden.... Og temp er nu 53 grader, så det regner jeg med er helt ok.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 18-11-04 20:13

Hej kaptajnkaber

Tak for accepten. Prøv at tjekke den af og til, men 53 gr. er da ok. Jeg har en CPU Type AMD Athlon 64, 2000 MHz (10 x 200) 3000+
Jeg "kører" med en temp. på mellem 52 og 55 gr.

En venlig tanke til Trinethk. Du kender den her: Den der kommer ..... ... ..... ... ..... .....
Jeg er glad for, at du også synes om programmet. Jeg det er SUPER.

Mvh
Frank