/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Pagemaker 6.5 Mac til PC - PDF - Fonte
Fra : CADmageren
Vist : 745 gange
20 point
Dato : 15-06-01 14:41

En reklametegner har lavet en brochure til mig, som jeg selv ønsker at kunne printe!

Han har lavet det i Pagemaker 6.5 Mac, og har sendt mig henholdsvis en EPS fil.
Når jeg køre EPS filen gennem Distiller programmet, for at lave en PDF-fil, brokker den sig over 3 manglende fonte!
MGillSans-Light not found, using Courier.
MGillSans-UltraBold not found, using Courier.
MGillSans-Bold not found, using Courier.
osv ...
...

1. Er det ikke muligt at embedde alle fonte i en EPS-fil?
2. Kan jeg i Distiller, lave en anden font substituering?
3. Hvordan kan fontene fra Mac eventuelt overføres til Windows.

Er der nogen der er vant til at arbejde i BÅDE Mac og Windows.....?

Med venlig hilsen

Michael Christoffersen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-06-01 17:03

Der er muligvis flere forhold der gør sig gældende:
1: Pagemaker er slem til at lave referencer til fonte som rent faktisk IKKE
er brugt i dokumentet. Så vær derfor sikker på at disse fonte rent faktisk
er brugt, og hvis de er - så kan de også embeddes. Det bør du kunne få
reklamemanden til at checke for dig
2: Hvis fonten rent faktisk er brugt og reklamemanden ikke gider makke med
at embedde den til dig og lave en ny epsfil, kan du jo skaffe dig de
pågældende windowsversioner af fonten. Installer den og sørg for at
distiller kan finde den. Hvis ikke du har fonten, tror jeg nok jeg har den
til at ligge et eller andet sted
3:Pagemakerjobs er kompatible på tværs af platforme. Find en pc version og
åben jobbet og erstat evt. Gill med noget der ligner
4: Du kunne måske får reklamegutten til at aflevere jobbet som pdf....

Kh
Bjørn

"CADmageren" <CADmageren.news@kandu.dk> wrote in message
news:fnnW6.2845$VQ4.287529@news010.worldonline.dk...
> En reklametegner har lavet en brochure til mig, som jeg selv ønsker at
> kunne printe!
>
> Han har lavet det i Pagemaker 6.5 Mac, og har sendt mig henholdsvis en
> EPS fil.
> Når jeg køre EPS filen gennem Distiller programmet, for at lave en
> PDF-fil, brokker den sig over 3 manglende fonte!
> MGillSans-Light not found, using Courier.
> MGillSans-UltraBold not found, using Courier.
> MGillSans-Bold not found, using Courier.
> osv ...
> ..
>
> 1. Er det ikke muligt at embedde alle fonte i en EPS-fil?
> 2. Kan jeg i Distiller, lave en anden font substituering?
> 3. Hvordan kan fontene fra Mac eventuelt overføres til Windows.
>
> Er der nogen der er vant til at arbejde i BÅDE Mac og Windows.....?
>
> Med venlig hilsen
>
> Michael Christoffersen
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 20 point
Dato : 16-06-01 09:19

Hej Michael
Det letteste vil være at få reklametegneren til at åbne eps.filen i
Illustrator (eller hvis du kender en anden der har MAC) og gå i: typemenuen
og ned i create outlines. Så bliver al teksten splittet op som et billede og
ikke længere et skriftformat. Og så vil PC gerne godtage skriften. Jeg har
arbejdet meget med MAC contra PC og det er den letteste løsning.

Med venlig hilsen Heidi

"Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> skrev i en meddelelse
news:9gdbf6$9q4$1@news.inet.tele.dk...
> Der er muligvis flere forhold der gør sig gældende:
> 1: Pagemaker er slem til at lave referencer til fonte som rent faktisk
IKKE
> er brugt i dokumentet. Så vær derfor sikker på at disse fonte rent faktisk
> er brugt, og hvis de er - så kan de også embeddes. Det bør du kunne få
> reklamemanden til at checke for dig
> 2: Hvis fonten rent faktisk er brugt og reklamemanden ikke gider makke med
> at embedde den til dig og lave en ny epsfil, kan du jo skaffe dig de
> pågældende windowsversioner af fonten. Installer den og sørg for at
> distiller kan finde den. Hvis ikke du har fonten, tror jeg nok jeg har den
> til at ligge et eller andet sted
> 3:Pagemakerjobs er kompatible på tværs af platforme. Find en pc version og
> åben jobbet og erstat evt. Gill med noget der ligner
> 4: Du kunne måske får reklamegutten til at aflevere jobbet som pdf....
>
> Kh
> Bjørn
>
> "CADmageren" <CADmageren.news@kandu.dk> wrote in message
> news:fnnW6.2845$VQ4.287529@news010.worldonline.dk...
> > En reklametegner har lavet en brochure til mig, som jeg selv ønsker at
> > kunne printe!
> >
> > Han har lavet det i Pagemaker 6.5 Mac, og har sendt mig henholdsvis en
> > EPS fil.
> > Når jeg køre EPS filen gennem Distiller programmet, for at lave en
> > PDF-fil, brokker den sig over 3 manglende fonte!
> > MGillSans-Light not found, using Courier.
> > MGillSans-UltraBold not found, using Courier.
> > MGillSans-Bold not found, using Courier.
> > osv ...
> > ..
> >
> > 1. Er det ikke muligt at embedde alle fonte i en EPS-fil?
> > 2. Kan jeg i Distiller, lave en anden font substituering?
> > 3. Hvordan kan fontene fra Mac eventuelt overføres til Windows.
> >
> > Er der nogen der er vant til at arbejde i BÅDE Mac og Windows.....?
> >
> > Med venlig hilsen
> >
> > Michael Christoffersen
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : tryksen

Dato : 16-06-01 11:54

Det letteste er at gå tilbage til reklamemanden og få ham til at lave PDF-filen. Du kan også åbne dokumentet i Page Maker på PC, hvis du har samme version som reklamemanden. Du kan nemlig ikke konvertere både versionsformat og platformsformat på een gang. Hvis du ikke har Page Mager og hvis dokumentet ikke er for komplekst, kan du importere EPS-filen i Corel Draw og erstatte de manglende skrifttyper med vilkårlige PC-versioner af skrifttyper, som du har installeret på din computer. Pas på med de danske tegn æ-ø-å og evt. andre specialtegn, der ikke ligger samme sted i font-tabellen på Mac-platformen.
M.v.h.
Tryksen

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 19-06-01 08:44

Tusind tak for jeres svar alle tre.

Da jeg ikke selv vil rode med filen, men bare skal bruge en PDF-fil til udprintning, vil jeg prøve at få reklamemanden til at lave teksten om til "outlines" - Altså det som Heidi har foreslået!

Dermed ikke sagt at I andres løsning ikke kunne bruges.

Endnu en gang tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 19-06-01 08:46

Der er vist lidt kludder i systemet. Jeg kan ikke lukke spørgsmålet, men det er også første gang at jeg har et indlæg på KanDu

Godkendelse af svar
Fra : CADmageren

Dato : 21-06-01 08:53

Tak for svaret Heidi Bech Petersen.