/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fugt i bilen!
Fra : PrivateDK
Vist : 10428 gange
100 point
Dato : 17-11-04 11:58

Hej, jeg har et problem med fugt i min bil. Jeg bruger den ikke så tit, men når jeg så skal bruge den, er der en del fugt på indersiden af vinduerne.
Jeg mener at man kan hænge noget i bilen, der fjerner denne kondens fugt, men kan ikke huske. Der er sikkert flere muligheder og råd. Er der nogen der har et godt råd til hvad jeg skal gøre, så der ikke kommer fugtskader og mug inde i bilen.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-11-04 12:16

Du kan i Haraldnyborg købe en "affugter" den består ganske simpels af en plastic kasse og en lille pose med calcium chlorid i.
Calcium chloriden sugerfugt til sig, og lader det dryppe ned i den medfølgende plasticanordning.

Vi havde en sådan stående i vores gamle bil som havde en del problemer med fugt.
Efter ca. 1 mdr. var det væsentligt forbedret.

Du skal lige løfte måtten op som ligger i bagaerummet, og tage dig reservehjul op og se om der skulle være fugt.
Er der fugt skal dette løses først, evt. ved at lægge nogle aviser i bunder som kan skiftes.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 110 point
Dato : 17-11-04 12:20

Du kan hos MATAS købe nogle "fugtabsorberende" poser (med et eller andet granulat i) som er ret effektive. Vi havde nogle hængende i vores båd i sin tid og de tog faktisk den klamme og fugtige indelukkede lugt hele året og vinteren især. De har uden tvivl samme effet i din bil

Prøv disse!

Mvh
Palle jensen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-11-04 12:20
Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-11-04 12:22

Jeg må lige korrigere mig selv, det hedder en "fugtsuger" og ikke en affugter (da dette er noget helt andet)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-11-04 12:24

De der "salt-affugtere" ville jeg ikke bryde mig om at brokle i bilen. Men bevares - de koster ikke meget. En rigtig affugter har jeg set for nylig (eldrevet), for 698,- i Bilka. Den el du hælder i den, bliver til varme, så brug den f. eks en time for du skal køre, og kabinen er varmet en smule op. Du kunne også montere den med et bette tænd/sluk ur og lade den køre en times tid om dagn. Det ville snart gøre bilen knas-tør.

Du er sikker på du ikke har et utæt varmeapparat? Altså bruger lidt vand?

Thulin har helt ret i, at fremgangsmåden er allerførst at undgå vandet, hvis der kommer noget uønsket vand ind.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-11-04 12:30

Iøvrigt suger silikagel også vand som en svamp. Det kan iøvrigt regenereres vha varme.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-11-04 12:38

Holder med 3773 og silikagel. Calcium chlorid er bare en "dyr" form for salt... og hvem ønsker salt-holdige dampe inde i sin bil? En varmeblæser og en timer (ur) ku' også løse problemet. Hvis bilen står i en Carport eller lukket garage, så lind en lille smule på vinduet.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 17-11-04 12:41

se de svar jeg fik på et lignende spørgsmål. http://kandu.dk/dk/spg/53379

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-11-04 12:47

3773, hvad skulle problemet lige være ved at bruge en fugtsuger med cacl i bilen ?????
Cacl er et pulver som bliver helt gennemvædet efter ganske få timer i fugtigt miljø, så hvor "salt dampene" lige skulle kommer fra kan jeg ikke se.

Men det var jo lidt træls at skulle have en "dyr" maskine stående med en ledning bagi og køre hele tiden. Ingen tvivl om at en elektrisk affugter en mere effektiv end en fugtsuger til 50,-

Folk kommer tit med nogle mærkelige udtalelser, grundet uvidenhed.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-11-04 12:51

Thulin. Hvem skriver noget om saltdampe?

JEG skriver JEG ikke ville bryde mig om at bruge noget med salt i MIN bil! Det var det hele.

Du har fuldstændig ret i din sidste påstand!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-11-04 12:53

En affugter er iøvrigt en rar ting at eje. Den kan man finde noget at bruge til mange steder i sit hjem. Og Bilka's bud er så klart billigt!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-11-04 13:26

I min båd bruger jeg en gammel sok der er fyldt med opvaskemaskinesalt af den grove type og så en lille plastspand under. Simpelt og billigt og vil også sagtens kunne bruges i bilen, og saltet suser ikke rundt i luften og laver korrosion.
Ventilation er bedre, men lidt svært med en bil der står i det fri.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-11-04 13:29

Jeg tror, at du først og fremmest skal finde ud af, om din bil er utæt så der er vådt i bunden af den.
Den fugt du taler om, kommer ikke af ingenting, der skal være en fugtkilde til stede for at der kan dannes kondensvand på vinduerne.
Og det kommer så når bilen står og bliver skiftevis varm og kold, og selvfølgelig værst hvis bilen står udendørs.
Noget andet er, hvis det er dug der dannes når du sætter dig i bilen, så er det den fugt/varme du afgiver der er skyld i duggen.
mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-11-04 13:45

Rigtigt Dova, men fugten kan godt komme i en meget tæt bil. Min temmelig nye bil som jeg heller ikke kører så meget i dugger jo også kraftigt fordi den står i det fri med lukkede vinduer, og der kommer ikke vand ind i regnvejr.
Varme/kulde skaber jo fugt når der ikke er ventilation og man kan jo ikke lige frem kalde en bil velisoleret.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-11-04 13:56

Fugten og deraffølgende problemer opstår som følge af skift i temperaturen. Luftens evne til at bære fugten falder når temperaturen falder, derfor overgår vandet fra dampform til frit vand (dug). Det er det ene problem. Det næste er at menneskene slæber ikke så lidt fugt ind i bilen, via sko og tøj og naturligvis udåndingsluft. Du kan med andre ord tørre i en uendelighed, sålænge du selv "forurener" med vand.

Som Clan skriver varm op (så kan luften bære vandet), og udskift luften. Så bærer du vandet ud.

Thulin's (og mit eget forslag - vi bruger bare forskellige kemikalier). Anvend et kemikalie der "suger vandet". Mit andet forslag (affugteren). Køl en flade ned under dugpunkten og vandet vil samle sig på denne. Den energi du fjerner fra luften + den du bruger i kompressoren, hælder du tilbage i luften igen. Derfor er luftafgangen på en affugter varmere end lufttilgangen.

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 17-11-04 13:59

Det blev en affugterpose fra Matas der blev løsningen. 35,- Billig og nem løsning på mit problem. Jeg har en ide om at bilen er utæt ved den ene baglygte, og så vidt jeg kan se, skal vandet der løber rundt om bagklappen forbi baglygten. Nu skal jeg på ferie i nogle uger, så bilen kommer i carport, og så hænger jeg posen op med en spand under. Harald Nyborg løsningen var næsten lige så god, men den kan ikke rumme så meget, så den ville måske løbe over mens jeg er på ferie. Jeg vil heller ikke have noget el til at køre i bilen mens jeg var væk. Tak for de mange hurtige og gode svar. Det er lige det KANDU kan.