/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Sort skærm fra videokort ?
Fra : erling_l
Vist : 477 gange
200 point
Dato : 16-11-04 23:57

Har egentlig et FX5900XT, som reelt kører meget fedt, men trods alt larmer lidt. Min søn har en Dell med et radeon 9700 pro. Han har flere gange haft nogle problemer med kompabiliteten af hardware. Da det er gået helt galt for nyligt, foreslog jeg, at vi forsøgte at bytte kort (kunne måske dæmpe larmen en smule for mig også).

Geforce'en kører perfekt ved ham, men jeg har et problem med hans radeon. Når PC'en booter, kommer der slet ingen billede på skærmen (skriver, at den leder, men finder ingenting og går i hvile). Trykker jeg så på reboot knappen, ja, så vil den godt starte. Har faktisk prøvet at slukke helt og genstarte - så starter skærmen som regel. Så det minder lidt om en gammel Skoda 105, der ikke er meget for koldstart, men som dog kan køre et par km, når den først er i gang.

Har prøvet både på RGP og på digitaludgangen - uden der er nogen forskel.

Har hørt, at radeon kan være lidt forslugen med strøm, men mener jo egentlig, at jeg har en ret god stømforsyning (OK -330 W er ikke det højeste, men den holder voltene højt ved høj belastning - og jeg har ikke det store diller daller med lysshow indbygget osv.)

Nogen, der har prøvet det samme, og kan give et godt tip til at løse problemet?

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 210 point
Dato : 17-11-04 00:14

Lyder som et driver problem! Der er nok noget gammelt driver halløj fra nvidia'en der måske stadig sidder der!
Prøv at fjerne driverne helt med denne! http://www.softpedia.com/progDownload/Driver-Cleaner-Download-6505.html

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 17-11-04 00:25

Tja.. - en mulighed. Har ellers kørt tuneup utilities af samme grund, men er i alt fald værd at forsøge, men du får først svar, om det fungerede engang i morgen. (Downloader og installerer, men gider ikke vente bliver kold)

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-11-04 12:37

Har du sat ekstra strøm til grafikkortet? Det skal der, når det er radion 9700.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 17-11-04 13:20

Ja - der er stik sat til

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-11-04 13:26

Nå, det var også et skud i tågen. Min samlever glemmer det nemlig nogle gange.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-11-04 13:36

Ok! Jeg ser det sker når du booter!! Så lyder det mere som bios skal indstilles evt. opdateres!

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 19-01-05 22:38

Fandt aldrig ud af det, men fik en god pris fra en, der gad bøvlet - så har købt et nyt i Tyskland i stedet.

Ikke rigtigt nogle brugbare, og da der ikke kan deles, går pointene bare til første mand på skansen...

Godkendelse af svar
Fra : erling_l

Dato : 19-01-05 22:38

Tak for svaret tedd.