/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hydrogen??
Fra : The_Evil_Bong
Vist : 3234 gange
50 point
Dato : 16-11-04 15:17

Hej..

Jeg vil gerne have lavet noget hydrogen...

Jeg ved at det kan laves sådan: Man putter noget Zink ned i noget Saltsyre...
Men nu er det sådan jeg ikke har saltsyre...

Kan man bruge anden syre? Er det lige meget med hvad det er for en?

Kan det være Edieke syre.. [Ville være godt.. for sådan noget har jeg liggende]

Jeg vil fylde hydrogen på en ballon.. og se om den vil svæve.. uden at falde til jorden? eller hvordan den nu gør?

Håber der en eller andet klogt hovde der ka svare

Hilsen Simon..

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 15:29

Du er godt klar over at brint er møj møj reaktionsvilligt og farligt?

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 16-11-04 15:30

Øhhm.. Nej ik sådan.. Altså... Kan du ikke lige uddype det der.. og.. Gerne svare på mit spg. hvis du ka

Men hvad er der farligt ved det?

Kommentar
Fra : Bech_bb

Dato : 16-11-04 15:35

Hej Simon
Den letteste måde at lave hydrogen på er ved at tage noget salt syge og tilsætte noget metal f.eks. sølvpapir (AL) eller noget magnesium.
Du kan også godt bruge din eddikesyre men den for du ikke meget hydrogen ud af da det er en meget svag syrer. Så gå du hellere ned i supermarkedet og køb noget 30% saltsyre så er du også sikker på at få en rimelig mængde hydrogen. Men lige en ting til det kan godt risikere at blive varmt når du blander saltsyre med et metal så små mængder til at starte med.
Men gør det udenfor og husk briller.
Hilsen
Bech

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 15:35

Brint kan explodere hvis det kommer i forbindelse med luft! Og nej vil ikke komme med en anvisning ! Men eddikesyre vil nok lave mere vand end rent brint!

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 16-11-04 15:39

Tedd > Eksplodere? Er det direkte farligt at bruge?

Bech_bb > Oki.. men jeg vil fylde en ballon :) Sååå.. Ediekesyre.. og Sølvpapir.. så er den i vinkel? eller? Hvad med Zink?

Hilsen Simon

Kommentar
Fra : Bech_bb

Dato : 16-11-04 15:45

nej som tedd siger så får du mere vand end hydrogen ved at tage eddikesyren men du kan da prøve. Det er lige gyldigt om det er zink eller sølvpapir du bruger.

hilsen bech

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 15:45

Brint er et meget reaktionsvilligt grundstof, der gerne vil blande sig i alt det kommer i nærheden af! Luft og en glød fra en cigaret er en meget uheldig kombination f.eks! Har du hørt om Luftskibet Hindenburg forøvrigt?
http://www.vidicom-tv.com/tohiburg.htm

Dette luftskib brugte brint i sin ballon eller hvad man nu kalder det!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 15:49

Så hvis du f.eks fyldte en ballon med brint, og der lige var en der ville knalde den med gløden af en cigaret, ja så ville jeg nødigt være i nærheden!

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 16-11-04 15:49

Hvad syntes i om at:

tage og putte noget edieke syre i en ølflaske.. så putte sølvpapir i.. og sætte en ballon på... og så lade den blive fyldt...

Hvor meget skal man ca bruge?

Og kan Ediekesyre sletikke klare det.. Er det lige meget hvad for en syre det er.. for så kunne jeg jo lige bevæge mig ud og se om der skulle være andet?

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 16-11-04 15:51

Er det farligt hvis der kommer ild i den ?? Eller.. Man kender det jo fra fysik.. der kommer sådan et Hvin :P

Men.. er det SÅ eksplosivt.. eller..?

Er det farligt at indånde? Eller for huden? eller andeT?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 15:53

Prøv at se videoen fra det link jeg sendte!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 15:57

Farligt at indånde? Ved faktisk ikke, men det kan muligvis danne vand i lungerne! Tror heller ikke det er farligt for huden! Men explosivt i forbindelse med luft og ild, ja!

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 16-11-04 15:57

Jah har set den ) Altså ikke særlig smart at tænde en cigerat sådan et sted :D

Men nu er det jo sådan jeg ikke skal fylde en Fly op med det :P

Har du et bud på hvor meget eller's? Det kan springe? For har jo ikke tænkt mig at springe huset i stykker...

Er det farligt at indånde? Eller for huden? eller andeT?

------------------------------

Hvad syntes i om at:

tage og putte noget edieke syre i en ølflaske.. så putte sølvpapir i.. og sætte en ballon på... og så lade den blive fyldt...

Hvor meget skal man ca bruge?

Og kan Ediekesyre sletikke klare det.. Er det lige meget hvad for en syre det er.. for så kunne jeg jo lige bevæge mig ud og se om der skulle være andet?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 15:58

Tror ikke eddikesyre virker!

Kommentar
Fra : Bech_bb

Dato : 16-11-04 15:59

farligt!!! alt er sku farligt hvis du laver det i store mængder.
Her er der lidt info til dig om hvor meget det ca udvider sig
hvis du f.eks. tager HCl og noget Mg og blander sammen sådan ca. 73 g HCl og 24,3 g mg så for du ca 24L H2 så det ud vider sig en del. Så ikke noget med at lukke det inde.
Hvis vi skal regne lidt vidre på det så kan 24L h2 løfte ca. 26 g
hilsen bech

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 16:00

Som Bech siger. Gør det udendørs og brug saltsyre! Og vær møj møj forsigtig!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 16:02

Mener man bruger brint til vejr balloner forøvrigt!

Kommentar
Fra : Bech_bb

Dato : 16-11-04 16:02

Til dit lille forsøg vil jeg foreslå at du først putter sølvpapiren i og der efter din syre. Sølvpapiren skal helst være i forholdsvis små klumper for så reagere det noget hurtiger.
hilsen bech

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 16:03

Så du skal nok ikke regne med at se ballonen igen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 16:04

Og brug gummihandsker og briller når du arbejder med syre!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-11-04 16:11

Øhhh! Hvis det bare er en ballon som skal "svæve" hvorfor pokker ikke bruge helium. Det kan du få i mange hobby foretninger på en lille flaske (spray). Det er i øvrigt helium som får dig til at snakke som Anders And, hvis du indånder det (bruges også som mix til dykning på dybt vand)

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 16-11-04 16:14

Tjaah.. det er flot CLAN.. men altså...

det kunne da også være sjovt.. men.. så går man hen og køber det.. hvilket sikkert er dyrt.. Det fede ved når den svæver er jo ligesom at du kan se at det virkede og du selv har lavet det... og ikke at du har været helt nede for enden af vejen efter noget helium.. men eller's tak for svare..

Der er vel ikke nogle der ved hvordan du laver helium?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-11-04 16:25

Købe:
- http://www.euroballoon.com/
- http://www.ballonservice.dk/
- http://www.caprigroup.net/produktsidor/balloontime.asp

Lidt om Helium: http://www.netprofessor.dk/artikler.asp?id=1337

Hvordan det laves ved jeg ikke. Så vidt jeg ved er det et grundstof - det vil jeg overlade til andre

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 16-11-04 16:27

Jammen for søren da Clan.. Fik du ik budskabet i min anden besked :P At det var noget jeg selv sku lave :P

Så kommer der 3 links om hvor jeg køber det.. Jah Jah.. Ej, det er iorden...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-11-04 16:28

og helt ærligt... lad være med at fedte rundt med syre, sikkerhedsbriller osv. for at fremstille brint. Det kan gå så grueligt galt... også i små mængder.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 16:29

Helium er ikke noget man bare laver!! Man kan udtrække helium fra naturgas, men det er en kompliceret process! Ligeledes kan Brint omdannes til helium ved afbrænding, men det kræver vist temperaturer som man har på solen!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-11-04 16:29

Det næste bliver vel opskriften på krudt, så du kan skyde ballonen ned

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 16:31

Hehe Clan!! Well de unge skal da have noget at more sig med!

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 16-11-04 16:31

Nu du siger det clan? :P Eller på noget selvantændene som jeg kan sætte på ballonen... heh.. Lillesøsteeeeeeeer.. se lige den fine ballon der.. hold den lige der mens jeg smutter.. er kun væk i 1,65 sec )

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 16:33

Grunden til at helium er svær at lave skyldes det er en ædelgas, og de er netop karakteriseret ved at de ikke laver forbindelser med andre grundstoffer (eller meget nødigt gør det) .

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 16:34

Falck!!! Forsikring ved kreative børn!!

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 16-11-04 16:36

Godt med dig tedd

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-11-04 16:36

Skal det endelig sige BANG og være farligt, så brug Acetylen og Ilt fra din fars skærebrænder - kan stadig huske min røvfuld

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-11-04 16:41

tedd
Ja og The_Evil_Bong kan lige så godt tage sig et blindekursus, imedens han stadig kan læse (og føle)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-04 17:08

Uhadada Clan. Nogle hvalpe fyldte skraldesække med ILT/ACETYLEN og smed dem i havnen og fik dem antændt med et eller andet sindrigt. Panserne sled næsten hul i brostenene for at finde årsagen til de enorme brag der rullede op gennem byens gader, og fik ruderne til at klirre helt ud i forstæderne.

Gik iøvrigt på teknisk skole med en der manglede hørelsen på det ene øre, efter afbrænding af et stk autoriseret kondom, fyldt med ilt/acetylen.

PS god bedring med konen Clan!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-04 17:12
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-11-04 17:16

Hej 3773 Ja vi fik næsten flyvebåden til at miste kursen (med de sorte sække), da jeg lå soldat på Middelgrunden.
Takker for din hilsen - så længe humøret kan holdes oppe hos os begge, er det ikke helt galt

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-11-04 17:18

NB: Elektrisk tænding (så vi var i "sikkerhed")... men det skal vi nok ikke ind på

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-04 17:28

Den jeg hørte om var ikke dig! Men stedet var havnebassinet i fødebyen. Den ene af aktørerne var en af mine gamle montører!

...og ja, eltænding.

...og "man" blev temmelig skræmt over effekten. Den lokale avis fik et par dage til at gå med at skrive om emnet, og politiet rendte rundt som høns med afhuggede hoveder og ledte efter bygninger der lignede noget i Seest. Skæææægt.

Faktisk havde de ikke haft så travlt, siden en af hvalpene i min nuværende hjemby, rendte med, alt det af en motorcykelbetjent udlånte værktøj. Repræsentanten fra den landsdækkende motorcykelklub, måtte hjem til mester, og forklare at det var en dårlig ide, at eftersætte en knallert, når man samtidig havde een under adskillelse. Specielt når ham der var ved at skille ad, var enorm hurtigt til at samle. Ham ledte de en del efter den sommer. Ikke mindst fordi man havde "glemt" at sikre sig navn og forsikringspolice.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-04 18:56

synes det er ualmindelig tåbeligt at overhovedet svare her - udover at advare !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 16-11-04 19:36

Tjaaaah.. det sys du vel.. Men altså.. Ved heller ik om jeg kan finde på det nu... men... kunne da være skæææææg....

Det er nok bedst og lade være..

Kommentar
Fra : Bech_bb

Dato : 16-11-04 21:44

Bare for at hører er det entlig ikke et så kladt overlydsbrav man skaber når man antænder en blandning af acetylen og ilt??
Har nemlig hørt/mærket et til et kemishow engang og der var iværtfald noget ilt i den ballon de antændte men hvad det andet var fik jeg aldrig helt fat i.