/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Bestemmelse af tyngdeacceleration
Fra : Krassus
Vist : 874 gange
60 point
Dato : 15-11-04 23:57

Hejsa. hvordan bestemmer man tyngdeaccellerationen på mars ?? er det ikke noget i stil med:

g=G*M/R

g=gravitationskonstant
M= masse på mars
R= radius på mars

Jeg kan simpelthen ikke få det til at passe med, at det skal give ca. 3,4m/s^2

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 00:30

http://www.rummet.dk/30d000c

Skulle gerne være 3.69

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 00:35
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 00:38
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 00:39

Så du er da på rette vej

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 16-11-04 16:47

Jah fjollehoveder, alt imens jeg spurgte til formlen, gav i svaret som jeg alelrede havde...

så problemet løse jeg selv, da jeg fandt at jheg havde glemt r skulle være i anden...

Qustion Closed.....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-04 16:52

Den eneste måde du kan lukke et spørgsmål med kommentarer er at acceptere et svar! Fjollehoveder? Synes da det er lidt morsomt at at 3 forskellige astronomi sider giver forskellige svar!

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 02-12-04 10:13

Det er jo lidt svært at vide hvem af dem der har ret uden at efterprøve. Må jeg foreslå at kandu arrengerer en fieldtrip så vi kan få afklaret sagen ? (-:

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 24-01-05 12:13

Problemet med at bestemme tyngdeaclerationen på en fjern planet, er at hverken Kepplers eller newtons love, hver for sig eller i samarbejde, kan løses for massen af planeten. Det kan sådan set derfor ikke gøre hjemme fra Jorden. Man kan dog komme med mere eller mindre kvalificerede gæt (antagelser om panetens klippesammensætning/jenkerne mm.). Den eneste helt sikre måde er at tage til Mars, medbringende en vægt og en kendt masse. Evariation over dette tema er at iagttage Mars´tyngdefelts indvirkning på en forbipasserende (eller i kredsløb værende) rumsond, af kendt masse, i kendt afstand og kend hastighed. Alle disse parametre har dog jo nok lidt usikkerhed, så derfor er der disse forskelle på "tabelværdierne". Jeg ville nu nok stole nest på NASAs angivelse (find selv deres hjemmeside). Men husk lige at NASA har præsteret at miste en marssonde, fordi nogen regnede i SI-enheder og nogen andre i ponds/miles osv.......