/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
billede til ikon - lorte katagorier!
Fra : bilfeldt
Vist : 566 gange
20 point
Dato : 15-11-04 22:15

Hey.

Jeg har det her billede

http://www.downloading.dk/briefcase.bmp

og det vil jeg gerne have til et ikon i samme størrelse..

Er der ikke nogle der kan det for mig, jeg har prøvet en masse programmer nu, virker hat!

p.s. kunne ikke finde en bedre katagori..

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-11-04 22:17

Hvad med at bare lave et ikon med Irfanview http://www.irfanview.com/ den klare det hele

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-11-04 22:19

Prøv med IrfanView - det kan nemlig Gem som ico fil - husk størrelsen 16x16 eller 32x32 eller 64x64 pixel - gem evt. alle tre størrelser.

mvh Berpox

www.irfanview.com

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-11-04 22:20

ja - det var vi så enige om

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-11-04 22:20

NB: Knovertere også alle tænkelige formater (bmp, tif, jpg osv). Gem dit billede som ICO som er windows icon filer

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-11-04 22:21

Ja og jeg har tastaturvirus
Sorry for stavefejl

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 15-11-04 22:27

hmm.. har jeg lige prøvet, men så forsvinder det hvide ikke... det bliver der, og det var pointen det skulle forsvinde..

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-04 22:28

Det jo faktisk lige meget hvilket billedprogram man bruger! Bare brug de størrelser der er angivet og gem som bmp. så kan man omdøbe til ico bagefter! Eller er jeg helt galt afmarcheret?

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 15-11-04 22:32

He he, undskyld gutter, jeg har udtrykt mig forkert.. jeg vil have den som en ikon fil fordi så kan jeg jo få det til kun at være det farvede der vises, eller tager jeg fejl?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-11-04 22:40

Næ - du tager skam ikke helt fejl - men din bitmap har 256 farver - og det der omgiver "dokumentmappen" på billedet er IKKE rent hvidt - derfor skal du først have reduceret farverne, og have lavet alom uden om det på billedet hvidt. Dernæst kan du gemme det som ico fil med irfanview og udpege det hvide som "gennemsigtig" farve...

mvh Berpox

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-11-04 22:40

Hvis "det hvide" skal væk, så må du gemme som GIF format... og så konvertere.
Adobe er god til at fjerne "hvid baggrund", men du kan også med IrfanView. Altså behøves du ikke at lave en ikon-fil for at få en "gennemsigtig" baggrund

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-11-04 22:42

Det var da hyggeligt som berpox og undertegnede er enige

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-11-04 22:46

humm jeg har da vist også tastaturvirus....det spreder sig hurtigt "..og have alom udenom" - sikke da noget sludder

Men ja - hyggeligt med enighed

mvh berpox

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-11-04 22:51

Citat
Vistde du dtete?:

Iøfgle en uerndsøeglse på Cmabrigde Uinvertisy, bteyedr det ikke noegt
i hivklen rkækefløge bgotsavrene såtr i et ord, det esente
vgitgie er at det frøtse og sdiste bgosatv i odret er på de rtete
padlser. Rseten kan linge vloaypk, men du vil satdig vræe i snatd til
at lsæe det. Det er frodi den mnenesekilge hejrne ikke lesær hevr
bgotsav, men odret som en hleehd.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 15-11-04 22:57

Hvordan gør jeg i Adobe siger i, jeg fattede det ikke helt

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-11-04 22:59

Det er da gdot nyt for de odbrildne

mvh breopx

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-11-04 23:21

bilfeldt... Adobe PhotoShop er ik' bare så'n lige
Må jeg stille foreslå at købe Adobe Photoshop 7 - lær det selv fra Forlaget Libris til 79,-
www.libris.dk

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 15-11-04 23:25

Jeg sidder her ved min vens computer, han har lige fået photoshop, men vi har ikke en anelse om hvordan man gør.. jeg tror det er lykkes mig i Jasc PaintShop men hvad dkal jeg gemme den som, det virker ikke i gif?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-11-04 23:33

Hvis det ikke virker som gif, så har du gjort noget forkert. Brug IrfanView som først foreslået. Den er ikke så problematisk.

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 15-11-04 23:45

okay.. så IrfanView..

Kan jeg ikke få en lille step-by-step guide?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-11-04 23:48

1. Åben din fil (bmp)
2. gem som gif
3. gør som berpox siger under klokken 22:40
Hygge... o;)

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 15-11-04 23:54

ja ja, det forstår jeg godt, ud over hvordan man "fjerner alt det hvide"..?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-11-04 23:56

Ved at udpege det hvide når du gemmer som GIF. Programmet spørger til hvilken farve som skal være gennemsigtig, og så skal du pege på det hvide

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-11-04 23:58

Ellers send den til mig, så skal jeg ordne den i morgen formiddag / middag - skal til og ind på dynerne sammen med lillemor

marquardsen (snabel-a) email.dk

Søren

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-04 10:03

Du kan downloade en trialversion af paintshop pro 8 - der kan du fjerne baggrunde og lave ikoner som du vil - bruger den selv og den er usædvanlig brugervenlig

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-11-04 10:47

Ja og fra IrfanView står der:
Citat
GIF
The bottom half of the dialog has options for GIF images. Click the Save Interlaced (like many images from internet) box for that option. Click Save Transparent Color to set a transparency for the GIF. Type a number in the box below to use that palette entry as the transparent color. For more on this, see Edit Palette. If you have a true color image, you must first decrease the color depth to 256 colors to see the palette. Another option is to choose the transparent color during the saving (click in the image).

After setting the options you choose, click OK to close the dialog. To exit without any changes, click Cancel.

The new settings will stay in effect until you change them again.

og programmet er ikke låst, er en demo version osv. men derimod et fuld funktionsdygtigt program, som er gratis og ikke fylder alverdens, når det er installeret (ca. 7MB). Alt i alt et rigtigt godt lille program - se også http://www.kandu.dk/dk/tip/3517

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-04 11:48

ups så ikke at der allerede havde været gang i paintshop - sorry !

Hvis du ikke synes det virker efter at have fjernet baggrundsfarven i paintshop - jamen hvad er det så egentlig der er dit problem ???? Understøtter for eks din hjemmeside ikke gif ?????
Hvis du absolut vil lave ikon - så fjern baggrunden - find farven du skal bruge og lav et layer med den - kopier så billedet derover og lav ikonet med tools/effects.

Stort set - skal de passe på en side med farve så kan du bare lægge farven ind - det er jo en bitmap

Håber du får løst dit problem

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-11-04 12:36

Adobe Photoshop og Paintshop... er at skyde gråspurve med kanoner

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-11-04 13:00

CLAN........ jow det kan der være noget om men de er ski da nemme - især den sidste