/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Ukendte sider i oversigten
Fra : Jacqueline
Vist : 514 gange
20 point
Dato : 03-08-02 10:42

På oversigten / history er der pludselig dukket sider op som ingen i familien vil være ved de har været inde på. Der er også nogle i address-menuen. Kan sider bare pludselig være der, uden at nogen har åbnet dem ?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-08-02 10:57

Hej Jacqueline,

har i installeret et Antivirus program og en Firewall? (hvis ja hvilket?)
hvis nej, så er det vist en ret go' ide at få det gjort...

disse sider adresser ka' evt. være fra popup vinduer, der har åbnet disse sider hvorved, de er kommet med i oversigten... men ellers vil jeg sige nej det ka' ikke lade sig gøre... der er en eller anden der har været inde på de sider, enten ved at de er poppet op, eller været fysisk inde på dem...
at der så er ingen der vil stå ved det er en anden side af sagen...
ved at de står i adresse menuen, er internetadressen enten blevet tastet ind, eller kopiret ind i browserens adresselinje... så der vil jeg sige at det ikke har noget med popup vinduer, og at der faktisk har været nogen fysisk inde på den eller de sider... ellers stod de ikke der...

nu håber jeg så ikke det for problemer for nogen i jeres familie...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 03-08-02 12:49

Hep

Strarup har ret, hvis adressen står i oversigten er den blevet tastet/kopieret ind.

Hvis du gerne vil forhindre at andre der har adgang til computeren kan komme ind på bestemte sider kan du installere nogle programmer, der kan forhindre dette.

Jeg kan ikke lige ummidelbart komme i tanke om nogle konkrete titler, men jeg kan finde nogle hvis du er interesseret.

Du kan forøvrigt slette oversigten ved at gå ind i tools->internet options->clear history

Håber det hjælper.

// Martin

Accepteret svar
Fra : Caine

Modtaget 20 point
Dato : 03-08-02 16:41

Hej...

Dette kan også være noget såkaldt "Spyware" som er blevet lagt ind på pc'en ved at en fra din familie har kommet til at trykke "OK" eller "Ja" til et eller andet på nettet... sandsynligvis kan det fjernes med et program som hedder "Ad-Aware" der kan hentes på http://www.lavasoftusa.com Ad-Aware er et program som scanner din harddisk for den slags ting og kan fjerne dem igen uden problemer...

Held og Lykke...

Kommentar
Fra : als

Dato : 03-08-02 18:11

Ad-Aware er en rigtig god ting. Meget nem at bruge og så kan du få den på dansk. Som Starup siger så er der nok sket det at en eller anden har været inde på de sider som er i historiy. Hvis det er sider med skønheder så uhadada hvor det kan gi' rav i familien. Lige til strarup: Tillykke med månedens præmie. Du har ærligt fortjent den.

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 03-08-02 18:14

Hep

Hvis du endelig skal bruge et program, der fjerner spyware kan jeg klart anbefale PestPatrol. Du kan finde det på http://www.safersite.com/

// Martin

Kommentar
Fra : Jacqueline

Dato : 03-08-02 18:21

Hej Strarup.

Der er Norton anti virus og firewall - hvilken ved jeg ikke.

Nej det giver ikke problemer i familien. Det er en ren akademisk diskussion og jeg har ikke behov for at begrænse nogens færden . Men tak for tilbuddet !

Hvad er spyware ?

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 03-08-02 18:36

Spyware er små programmer der indsamler informationer om hvordan du surfer, hvilket udstyr der er i din maskine mm. og sender det til en central computer. Derfra sælges de feks. til reklamefirmaer, der så kan målrette reklamer mod netop dig. Hvis du installerer Kazaa eller lign. programmer bliver der typisk også installeret et spyware program.

Det resulterer i flere pop-ups. irriterende og ikke helt lovligt.

// Martin

Kommentar
Fra : Jacqueline

Dato : 03-08-02 20:53

Ad-Aware har jeg nu installeret. Programmet har også fundet en del "mistankeligt" som det kalder det. Men jeg aner ikke hvad jeg skal fjerne fra listen. Navnene på listen siger mig intet.

Kommentar
Fra : als

Dato : 03-08-02 22:28

Hej Jacqueline. Hvis det er cookies kan du roligt sætte hak i boxene og fjerne dem. Hvis der er en som hedder Alexa skal du ikke fjerne den men sætte din Ad-Aware til at ignorere den. Jeg ved egentlig ikke hvad der sker når man sletter den, men jeg har den på ignoreringslisten. Det kunne måske være at nogen ved hvad der sker når man sletter den, for så vidt jeg ved kommer den umiddelbart efter installering af Exploror. Hvilke andre har du på listen? Så kunne vi måske give dig lidt info. Har du i det hele taget Alexa på listen?
mvh als

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-08-02 22:45

Hej Jacqueline,

spyware/adware skriver ikke links ind i browseren Adressefelt, så de links/adresser der bliver nævnt der, er blevet fysisk indtastet eller kopieret, eller anden form for personlig handling inde i adressefeltet... i oversigten/history er siderne nævnt som browseren har været inde på... så det har kun været i de tilfælde hvor spywaren fysisk har poppet op med et vindue at de vil blive nævnt deri... ellers foregår kommunikationen fra disse programmer over andre "kanaler", som ikke bliver nævnt... der er også sider som bliver kaldt fra siden, der ka' være billeder, en counter eller andet, disse informationer ka' du godt se i f.eks. mappen "Temporary Internet files" uden disse sider, som den pågældende side har været i kontakt med, ikke er nævnt i oversigten/history... Det er altså kun sidder der har været fysisk åbnet på den ene eller anden måde der er nævnt i denne mappe...

på denne side er der også en del go' information, samt fif og tips der bliver nævnt til at fjerne spyware... -->
http://www.cexx.org/adware.htm

her på denne side, har de en database der ka' søges i... -->
http://www.tom-cat.com/spybase/spylist.html

men hvis du er i tvivl har de en FAQ inde på Ad-Aware/Lavasoft's side... -->
http://www.lsfileserv.com/faq.html
samt en tutorial her... -->
http://www.lsfileserv.com/manual.html

ka' du evt. poste noget fra listen, evt. det hele, så ka' vi alle prøve at kigge på det?

til Als,

mange tak...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-08-02 22:54

Hej Als,

Alexa ka' bl.a. findes i denne database... -->
http://www.tom-cat.com/spybase/spylist.html
ser ud som om den er i alle versioner af Internet Explorer siden version 5.0, samt Netscape har vist haft den siden version 4....

jeg vil lige prøve at se hvad der sker hvis jeg fjener den...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-08-02 23:38

Hej Als,

har lige fjernet Alexa, og har ingen problemer haft endnu...
Internet Explorer 6.0 funker også fint...

så jeg vil mene at du trygt ka' fjerne Alexa, i stedet for at ignore den...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : als

Dato : 04-08-02 08:53

strarup> tak det prøver jeg. Egentlig mærkeligt at den leveres med Exploror/Netscape. Men Alexa betaler jo nok et eller andet beløb til Microsoft og Netscape for at få lov. Ja det kunne være spændende at høre hvad Jacqueline har liggende i Adware, så hun kan få noget info om hvad hun roligt kan fjerne. mvh als

Kommentar
Fra : Jacqueline

Dato : 04-08-02 15:15

Tusind tak for al den energi der lægges i at hjælpe mig !

Her er så hele listen.

Jeg har slettet mine cookies og Alexa VAR på men røgså i svinget.

Scan initialized on 04-08-02 14:58:12.
(AAW release 5.83, referencefile 029-15.06.2002)
=================================================

Started memory scan
====================
Running processes:

#:1 : C:\WINDOWS\SYSTEM\KERNEL32.DLL

#:2 : C:\WINDOWS\SYSTEM\MSGSRV32.EXE

#:3 : C:\WINDOWS\SYSTEM\MPREXE.EXE

#:4 : C:\WINDOWS\SYSTEM\mmtask.tsk

#:5 : C:\WINDOWS\SYSTEM\MSTASK.EXE

#:6 : C:\PROGRAMMER\NORTON UTILITIES\NPROTECT.EXE

#:7 : C:\WINDOWS\SYSTEM\SSDPSRV.EXE

#:8 : C:\WINDOWS\EXPLORER.EXE

#:9 : C:\WINDOWS\TASKMON.EXE

#:10 : C:\WINDOWS\SYSTEM\SYSTRAY.EXE

#:11 : C:\PROGRAMMER\3DFX INTERACTIVE\3DFX TOOLS\APPS\3DFXMAN.EXE

#:12 : C:\WINDOWS\SYSTEM\STIMON.EXE

#:13 : C:\PROGRAMMER\MICROSOFT HARDWARE\MOUSE\POINT32.EXE

#:14 : C:\PROGRAMMER\NORTON ANTIVIRUS\NAVAPW32.EXE

#:15 : C:\PROGRAMMER\NORTON ANTIVIRUS\POPROXY.EXE

#:16 : C:\WINDOWS\SYSTEM\QTTASK.EXE

#:17 : C:\WINDOWS\RUNDLL32.EXE

#:18 : C:\WINDOWS\SYSTEM\PRINTRAY.EXE

#:19 : C:\WINDOWS\LOADQM.EXE

#:20 : C:\WINDOWS\SYSTEM\LEXBCES.EXE

#:21 : C:\WINDOWS\RUNDLL32.EXE

#:22 : C:\WINDOWS\SYSTEM\SPOOL32.EXE

#:23 : C:\WINDOWS\SYSTEM\RPCSS.EXE

#:24 : C:\WINDOWS\RunDLL.exe

#:25 : C:\PROGRAMMER\MESSENGER\MSMSGS.EXE

#:26 : C:\PROGRAMMER\ADOBE\ACROBAT 5.0\DISTILLR\ACROTRAY.EXE

#:27 : C:\WINDOWS\SYSTEM\WMIEXE.EXE

#:28 : C:\WINDOWS\SYSTEM\LEXPPS.EXE

#:29 : C:\WINDOWS\SYSTEM\DDHELP.EXE

#:30 : C:\PROGRAMMER\INTERNET EXPLORER\IEXPLORE.EXE

#:31 : C:\WINDOWS\SYSTEM\PSTORES.EXE

#:32 : C:\PROGRAMMER\LAVASOFT AD-AWARE\AD-AWARE.EXE

Memory scan result:
Total modules found:32
Suspicious modules found:0

Started registry scan
======================
BrilliantDigital key:HKEY_CLASSES_ROOT\.b3d(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_CLASSES_ROOT\.b3dini(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_CLASSES_ROOT\.b3ds(Ignored)
Cydoor key:HKEY_USERS\.default\software\cydoor(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_CLASSES_ROOT\b3dini_auto_file(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_CLASSES_ROOT\b3ds_auto_file(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_CLASSES_ROOT\b3d_auto_file(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_CLASSES_ROOT\bdeplayer.bdeplayerctrl(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_CLASSES_ROOT\bdeplayer.bdeplayerctrl.1(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_CLASSES_ROOT\bdesmartinstaller25.bdesmartinstaller25(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_CLASSES_ROOT\bdesmartinstaller25.bdesmartinstaller25.1(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_CLASSES_ROOT\clsid\{3eec42b5-fb94-40d3-a588-bb54b383a7cb}(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_CLASSES_ROOT\clsid\{51958169-d5e3-11d1-aa42-0000e842e40a}(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_CLASSES_ROOT\interface\{51958167-d5e3-11d1-aa42-0000e842e40a}(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_CLASSES_ROOT\interface\{51958168-d5e3-11d1-aa42-0000e842e40a}(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_CLASSES_ROOT\interface\{67925164-c4b6-11d2-b9c6-0000e84f59a6}(Ignored)
WebHancer key:HKEY_CLASSES_ROOT\interface\{c89435b0-cdfe-11d3-976a-00e02913a9e0}(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_CLASSES_ROOT\s3d_auto_file(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_CURRENT_USER\software\brilliant digital entertainment(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_LOCAL_MACHINE\software\brilliant digital entertainment(Ignored)
Cydoor key:HKEY_CURRENT_USER\software\cydoor(Ignored)
Cydoor key:HKEY_LOCAL_MACHINE\software\cydoor(Ignored)
NetworkEssentials key:HKEY_CURRENT_USER\software\downloadware(Ignored)
DownloadWare key:HKEY_LOCAL_MACHINE\software\downloadware(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_LOCAL_MACHINE\software\microsoft\windows\currentversion\uninstall\bdeplayer(Ignored)
DownloadWare key:HKEY_LOCAL_MACHINE\software\microsoft\windows\currentversion\uninstall\medialoads installer(Ignored)
SaveNow key:HKEY_LOCAL_MACHINE\software\microsoft\windows\currentversion\uninstall\savenow(Ignored)
WebHancer key:HKEY_LOCAL_MACHINE\software\webhancer(Ignored)
NetworkEssentials key:HKEY_CURRENT_USER\software\webinstall(Ignored)
SaveNow key:HKEY_LOCAL_MACHINE\software\whenu(Ignored)
SaveNow key:HKEY_LOCAL_MACHINE\software\whenu\savenow(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_CLASSES_ROOT\typelib\{51958166-d5e3-11d1-aa42-0000e842e40a}(Ignored)
BrilliantDigital key:HKEY_CLASSES_ROOT\typelib\{82fc7881-aacc-11d2-b9c6-0000e842e40a}(Ignored)
WebHancer key:HKEY_CLASSES_ROOT\typelib\{c8cb3870-cdfe-11d3-976a-00e02913a9e0}(Ignored)
SaveNow key:HKEY_CLASSES_ROOT\wusn.1(Ignored)
DownloadWare key:HKEY_LOCAL_MACHINE\software\microsoft\windows\currentversion\run\medialoads installer
(Ignored)
SaveNow key:HKEY_LOCAL_MACHINE\software\microsoft\windows\currentversion\run\savenow
(Ignored)

Started extended registry scan
===============================
SaveNow value:Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run:SaveNow
(Ignored)

Registry scan result:
Suspicious keys found : 38

Started folder scan
====================
Warning, no disk in drive (A)

NetworkEssentials file:C:\WINDOWS\Digital Signature 20020621.htm
(Ignored)
WebHancer file:C:\WINDOWS\WHAGENT.INF
(Ignored)
WebHancer file:C:\WINDOWS\whInstaller.exe
(Ignored)
WebHancer file:C:\WINDOWS\whInstaller.ini
(Ignored)
BrilliantDigital folder:C:\WINDOWS\BDE\b3dlogo
(Ignored)
SaveNow folder:C:\Programmer\SaveNow
(Ignored)
NetworkEssentials folder:C:\Programmer\DownloadWare
(Ignored)
DownloadWare folder:C:\Programmer\DownloadWare
(Ignored)
WebHancer folder:C:\Program Files\webHancer
(Ignored)
Folder scan result:
Folders processed:3153
Suspicious folders found:5

Started file scan
==================
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\SYSTEM\bde3d_refp3.dll
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\SYSTEM\bdedata2.dll
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\SYSTEM\bdedownloader.dll
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\SYSTEM\bdedownloader.dll
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\SYSTEM\bdefdi.dll
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\SYSTEM\bdefdi.dll
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\SYSTEM\bdeinsta25.dll
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\SYSTEM\bdeinsta25.dll
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\SYSTEM\bdeload.dll
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\SYSTEM\BDERastDx6_30002.dll
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\SYSTEM\BDERastMMX_30001.dll
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\SYSTEM\BDESac10.dll
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\SYSTEM\BDESac24.dll
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\SYSTEM\bdesecureinstall.cab
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\SYSTEM\bdesecureinstall.exe
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\SYSTEM\bdeverify.dll
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\SYSTEM\bdeverify.exe
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\Cache\b3d.b3d
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\Cache\b3dstats.cab
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\Cache\bdeclean.exe
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\Cache\bdedetect1.dll
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\Cache\installb3d3105.cab
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\Cache\installb3dviewer2.cab
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\Cache\installb3dplayer3101.cab
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\Cache\installb3dcodecs.cab
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\Cache\installb3drasts.cab
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\Cache\installb3dcodecs.cab
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\Cache\installb3drasts.cab
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\Cache\installb3dviewer2.cab
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\Cache\playb3d1s.cab
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\Cache\syscheckb3dplayer.cab
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\b3dlogo\b3d.b3d
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\bdeclean.exe
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\BDEEngine2.dll
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\bdeimage.dll
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\bdeplayer2.dll
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\bdeviewer.exe
(Ignored)
BrilliantDigital file:C:\WINDOWS\BDE\npbdplay2.dll
(Ignored)
NetworkEssentials file:C:\WINDOWS\Digital Signature 20020621.htm
(Ignored)
WebHancer file:C:\WINDOWS\WHAGENT.INF
(Ignored)
WebHancer file:C:\WINDOWS\whInstaller.exe
(Ignored)
WebHancer file:C:\WINDOWS\whInstaller.ini
(Ignored)
SaveNow file:C:\Programmer\SaveNow\SaveNow.exe
(Ignored)
SaveNow file:C:\Programmer\SaveNow\savenow.htm
(Ignored)

File scan result:
Suspicious files found:48

Scanning finished
==================
Suspicious modules found:0
Suspicious keys found : 38
Suspicious folders found:5
Suspicious files found:48
==========================
Components ignored:91
Total components found:0

Mvh

Jacqueline

Kommentar
Fra : als

Dato : 04-08-02 18:08

Det kan jeg godt forstå, at du ikke ved hvad du kan slette, men jeg synes du starte med at lave en oprydning. Start>Programmer>Tilbehør>Systemværktøjer>Diskoprydning. Så ser det ud til at du benytter en del programmer med spyware (KaZaa?) og det er så op til dig om du vil slette dem, men jeg afventer lige strarups kommentar. Har du eller har du haft f.eks.et program som hedder SaveNow?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 05-08-02 08:02

Hej Jacqueline,

de 32 numre med # foran, er dine kørende processer på det tidspunkt du kørte scanningen, dem er der ikke noget i vejen med... men nogle af dem ka' godt slåes fra, som f.eks. Loadqm.exe...

jeg vil forslå dig at bruge denne database... -->
http://www.tom-cat.com/spybase/spylist.html
Her ka' du bl.a. også få mere information omkring disse spyware programmer... Cydoor, BrilliantDigital, WebHancer og SaveNow...

problemet med disse programmer ka' være de ikke virker når spywaren er fjernet... men det ka' jo komme an på en prøve...
jeg vil nu mene du godt ka' fjerne disse programmer den kommer frem med, som du nu har ignoreret...

så når du får vinduet frem med listen hvor det er muligt at slette dem, vil jeg sige "go for it"... og fjern dem... hvis det viser sig at dine programmer ikke ka' køre uden spywaren... tja... så ka' de jo installeres igen...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Jacq

Dato : 07-08-02 22:13

Hej Strarup / als,

Så ! nu er der ryddet op og slettet løs. Det var lidt som dengang jeg skulle være smart of slettede alt jeg ikke umiddelbart kunne identificere....jeg endte ude i DOS og ingenting virkede. Siden har jeg været lidt tilbageholdende - men programmerne kan jo ganske rigtig geninstalleres.

Endnu engang tak for hjælpen !

Mvh

Jacqueline

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 15-08-02 14:11

Hej Jacqueline,

virker programmer stadigvæk efter du har fjernet spywaren?

forresten hvilken version af Windows kører du med, i de fleste Windows versioner er der en utility der hedder MSconfig, med den ka' du slå processer og andre ting fra med der starter op sammen med Windows...

f.eks. ka' LOADQM.EXE godt slås fra... den er ret unødvendig, og det eneste den egentlig gør er at kalde til Microsoft...
her er bl.a. en liste over andre ubrugbare upstarts programmer... "Startup Programs - Useless"... -->
http://www.greatis.com/regrun3useless.htm

jeg plejer også at ha' slået "MSTASK" samt de andre ting der relatere dertil fra... idet jeg aldrig bruger dem...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Jacq

Dato : 15-08-02 21:35

Hej Strarup !

Jeps alting virker upåklageligt.

Tak for de øvrige tips.

mvh

Jacqueline

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-08-02 22:48

Hej Jacqueline,

det var da så lidt...

men hvis du har andre spørgsmål så bare spørg eller send en mail til strarup@worldonline.dk

mvh.

Strarup