/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
direkte link til download (lovligt?)
Fra : rudik
Vist : 360 gange
25 point
Dato : 15-11-04 15:58

hej..

jeg skriver fordi der findes så mange freeware programmer.
og man må jo ikke downloade dem, hvor man der efter ligger filen ud på sin ftp server - til fri downloading.

men må man så lave et direkte link, så download bloken kommer op. Fx. www.domæne.dk/filer/program/adaware.zip
Må man det???

lovligt med direkte link?

inde på dr1's hjemmeside, findes der mange gode klip, blan andet med drengene fra angora og ørnen og nogle musik video'er må man lave direkte links til dem, så media filen kommer direkte op?

på forhånd tak.

Ps. ja og nej svar tages ikke imod.

//rudik

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-11-04 16:10

Alle freeware programmer må frit distibueres, om så det er fra din egen INet-server

..ellers var det jo ikke freeware !!!

Imidlertid frasiger mange Freeware udbydere sig deep-linking : At man linker fra sin hjemmeside ; direkte til downlod filen, da dette kan give en ukontollerbar forøgelse af trafikken på udbyderens hjemmeside, hvor der jo kan være begrænsning på dennes trafik mht. antal Mb downloadet pr. døgn.

Du må læse link 'politikken' i de forskellige udbyderes EULA (End User Licence Agreement) for at se om du selv må distribuere og på hvilke vilkår

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-11-04 16:10

Altså vise/henvise/linke til noget lovligt som kan hentes - det må man godt.
Dog er der hjemmesider som forlanger at man kommer ind ad hoveddøren, så de kan fremvise reklamer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-11-04 16:17

Uddyber lige :

Hvis du finder et freeware program på f.eks. Tucows må du godt hente og lægge det ind på din hjemmeside via et internt link der henviser til filen hos din egen host. Du må også gerne henvise til det, via link til Tucows link til placering af filen.

Andre steder må du stadig ; hente og lægge filen ud til download. Du må blot ikke gøre dette via en direkte henvisning til udbyderens hjemmeside's link (= deep linking).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-11-04 16:20

Ps. Dette gælder iøvrigt også megen grafik på nettet der ikke er copyright beskyttet. Du må benytte denne grafik, men ikke henvise (linke til siden), hvor grafikken befinder sig rent fysisk og benytte den på din hjemmeside.

</MOLOKYLE>)

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 15-11-04 16:47

aar. så det jeg troede der var lovligt var ikke lovligt

jeg vil lige se om jeg har forstået det rigtigt.

jeg må godt downloade et freeware program fra en hjemmeside, og ligge filen ud på min ftp server.
men jeg må IKKE gøre dette, hvis der står noget andet.
så må jeg gå ind på www.download.dk, hvor jeg kan finde fx. adaware og downloade den, og derefter ligge den ned på min ftp server ?

undskyld mit dårlige sprog, med alle de og'er

//rudik

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 15-11-04 17:22

hvorfor gider den ikke at download fra min ftp. jeg har lagt filen ud og det hele burde virke. http://www.rudik.dk/download/aawsepersonal.exe
og det gør ikke en forskel hvis man skriver ftp://www.rudik.dk/download/aawsepersonal.exe

Hvad gør jeg mon forkert.

//rudik

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-11-04 17:35

Under installationen checker Adaware om der er autoriseret adgang til deres server ...derfor !

Du gør ikke noget forkert, men er 'offewr' for hvad jeg sagde tidligere :

Citat
Andre steder må du stadig ; hente og lægge filen ud til download. Du må blot ikke gøre dette via en direkte henvisning til udbyderens hjemmeside's link (= deep linking).

Adaware finder ud af undervejs i installationen, at filen ikke ligger på deres egen server. Du har deep-linket ..uden fortsæt forstås.., via installations programmet.

Du kan enten henvise til deres doewnloadside, hvor installationsprogrammet findes eller til installationsfilen selv, men ikke til selve programmet.

Den fil du har hentet og lagt til download er ikke selve programmet : Ad-Aware.exe ...men installationsprogrammet : aawsepersonal.exe

Korrekt ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-11-04 18:56

Du skal nok rette i dit link hvor du skriver download i stedet for downloads.
Der er en s***** forskel!

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 25 point
Dato : 15-11-04 19:09

Ja ja, men læs lige betingelser, hvis du f.eks linker ti download.dk :

Citat
6. Alle informationer på download.dk er beskyttet af loven om ophavsret. Dette betyder, at ingen information må videreformidles, kopieres, citeres eller på anden måde publiceres, helt eller delvist, uden skriftlig tilladelse fra download.dk.

7. Ved formidling af information fra download.dk jfr. pkt. 6, skal der altid forekomme tydelig kildeangivelse, hvilket inkluderer, navn, samt henvisning til download.dk.

Husk altid at læse betingelser inden du linker til noget

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : rudik

Dato : 16-11-04 13:24

Tak for svaret molokyle.
og tak for hjælpen

//rudik