/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Godt råd, blærebetændelse...
Fra : vaegten
Vist : 1486 gange
200 point
Dato : 14-11-04 22:28

Har haft min stakkels kat i dobbelt penicillinbehandling for en god omgang blærebetændelse. Synes umiddelbart ikke nogen af behandlingerne har virket, og bestilte derfor yderligere en tid hos dyrlægen i morgen. Nu har hun så fået det sidste penicillin her i weekenden, og pludselig er det blevet mærkbart bedre, idag har hun kun været ude og tisse (rigtigt) én gang siden kl 15... imod at hun har gået på bakken 3-4 gange i timen....
Vile I andre stadig søge dyrlæge i morgen, eller lige se tiden an et par dage...

PF 1000 tak, pernille

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 14-11-04 22:38

Sørg for at får masser af vand, evt kogt vand, det dræber jo bakterierne.
Få også fat i noget tranebærsaft og giv hende lidt af det i en engangssprøjte og gør det, ligesom hun skal have ormekur.

Tranebærsaften hjælper på mennesker, så mon ikke også det hjælper på dyr.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-04 22:39

Du skal stadig gå til dyrlægen, og så skal du lige holde øje med om den tisser igen.
Siden kl 15 det er længe hvis den har drukket normalt.
Læg evt. mærke til om den virker anspændt så det måske er fordi den ikke kan komme af med det.
mvh dova

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 14-11-04 22:39

Tranebærsaften kan købes hos Matas

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-11-04 22:40

Vent og se i morgen også. Nogle gange er antibiotikaen længe om virker. Vi har haftt to kat med blærebet. flere gange. Den ældste fik det 3 gange med et par ugers mellemrum. Så sagde dyrlægen,det nok var en god idé at melde ham til en sygeforsikring, for det kunne godt være, det blev nødvendigt at operere. Det gjorde vi så. Og hans blærebetændelse var pist væk. Vi meldte ham ud igen to år senere, uden at have brugt den. For nogle mdr. siden var det så galt igen, men det kom han hurtigt over. Næsten lige efter fik vores lille hunkat blærebet. også to gange i træk med en eller to ugers mellemrum. Siden har der ikke været noget. Men hunkatten var længere om at reagere på antibiotikaen end hankatten, især første omgang. Så vent til tirsdag, synes jeg. Hvis hun holder "stilen" med langt mellem toiletbesøgene i aften og nat, så er hun forhåbentlig ved at være rask. Hvor lang tid har hun fået antibiotika?? Vores hunkat fik det i 3 uger to gange om dagen. Og dyrlægen gav hende også et skud, da vi var deroppe.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-11-04 22:46

Tranbær er ganske rigtigt godt, men det kan godt være, katten vil drikke det selv. Det gjorde vores. Og så er der jo ingen grund til at skræmme katten ved at sprøjte det i halsen på hende.

Dova skriver, at det er længe hun har gået uden at tisse siden kl. 15. Det er det også, men hvis det var en ordentlig tår hun afleverede, er det ikke usædvanligt. Men hold øje med hende. Hun kan jo have fået nyesten.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vaegten

Dato : 14-11-04 22:53

Tak for jeres hurtige kommentarer. Hun har fået antibiotika hos dyrlægen da vi deroppe for tre uger siden, og derefter penicillin to gange om dagen i ti dage, af to omgange dvs. 20 dage... Hun blev også tjekket for krystaller i urinen hos dyrlægen, og der var intet...
Den var en ordentlig tår hun afleverede i eftermiddag, og hun har ændret kraftig adfærd til det bedre bare i løbet af i dag.. i forhold til de sidste par uger... hun spiser også normalt og klynker ikke mere..
Tror lige jeg vil se natten over og så ringe til dyrlægen i morgen tidlig....

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 210 point
Dato : 14-11-04 23:08

Jamen det lyder somom hun er i bedring. Vil lige oplyse om at tranebærsaft ikke kurerer blærebetændelsen, men kan hjælpe til at forebygge..ej heller tager kogt vand betændelsen...fatisk er der ingen tegn på at det hjælper at drikke meget ved en blærebetændelse..Og jeg har min viden fra Urologisk afd. på Skejby sygehus..og de ved lidt om tingene

Med venlig hilsen
mango

Kommentar
Fra : vaegten

Dato : 14-11-04 23:15

Hej Mango!!

1000 tak for disse opysninger, det er godt at høre... tak

Kommentar
Fra : mango

Dato : 14-11-04 23:21

Selv tak..håber alt godt for din søde missekat..tror nu nok hun skal komme sig snart.

Knus Sus/mango

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 14-11-04 23:28

Nu lider je selv meget af blærebetændelse og jeg har fået at vide, at man skal sørge for at drikke rigeligt. Det er for producere urin og så tisser du jo og så kommer baktusserne jo ud. Hvis ikke de gør, kan man få kroniske følger

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-11-04 00:27

Claraogsigne> Problemet er bare, at du ikke kan fortælle en kat den skal tisse fordi det har drukket extra meget vand og det vil skylle bakterierene ud.!

Det ENESTE der kurerer en bakterie er Anti-biotika og hverken tranebærsaft eller extra vand. Det andet virker måske forebyggende, men det kan ALDRIG helbrede.

Mit råd er: Hold øje med katten. Er der en bedring i mad, drikkevaner og humør, dvs mere stabilt. Og tisser katten, uden problemer, kan du undvære dyrlægen, men er der noget af dét der halter, bør du besøge dyrlægen igen. Og vil du være helt 100% sikker, tager du til dyrelægen under alle omstændigheder. Er kattens temp. faldet.?

Kommentar
Fra : mango

Dato : 15-11-04 08:49

claraogsigne, nej du kan ikke tisse bakterierne ud..en blærebetændelse sætter sig i slimhinden i blæren og kan derfor ikke tisses ud. Det er nyere forskning der har vist at det ingen forskel gør om du drikker mere eller mindre. Du kan forebygge, men når skidtet er der, skal det behandles.

Og det er ikke for at være påståelig eller noget ..men det er smerteligt at tisse når man har en blærebetændelse så hvorfor gør det værre ved at skulle tisse mere end nødvendigt ?

med venlig hilsen
mango

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-04 10:54

hvis katten er i bedring og du kan følge det og derved blive rolig - så er det jo godt. Men vil lige indskyde en lille bemærkning - min kat fik for nogen år siden også blærebetændelse der ikke rigtigt ville gå væk - og så fik den oven i antibiotikakuren en smule smertestillende - det hjalp !!!!!!!! Hun var ikke så bange for at tisse mere !!! (hvad der jo kan være noget af et problem)

Noget andet er - at katte har det med at "forsvinde sig" når de ikke har det helt godt - altså lægger sig et eller andet sted og forsøger at sove det hele væk - sådan firkantet sat op - og de instinkter skal der vist ikke røres ved

God bedring med den - og ihhh hvor er vi ulykkelige når vores kæledyr ikke har det godt

Godkendelse af svar
Fra : vaegten

Dato : 15-11-04 15:44

1000 tak allesammen for jeres kommentarer, hun er klart i bedring idag, så måske det lige er den sidste smule penicillin der har gjort udslaget

Tak for hjælpen...