/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Stemmegafler
Fra : AndreasLC
Vist : 515 gange
40 point
Dato : 14-11-04 18:43

Hvordan laver man stemme gafler, og hvad skal der til for at den for den rigtige tone. Og gør det forskel hvordan stål kvaliteten er (fx lavet ved høj og lav varme)

Andreas

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 14-11-04 19:21

Det materiale som bruges til at lave en stemmegaffel kunne være kulstofstål.
Den ville blive varmet op til rødglødende og afkølet i oliebad = hærdet og bagefter igen varmet op dog ved lavere temp og afkølet hurtigt i vand for at tage spændinger fra så gaflen ikke knækker ved slag.
Mål og temperatur kender jeg ikke, og det er nok en hemmlighed.
Normalt er en stemmegaffel tonen A (telefon klartonen) som vist er 440 hz

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 14-11-04 20:35

Emmesen
Når man afkøler stål hurtigt i vand ,bliver det magnetisk

Og så en lille vits----så hænger tonen bedre fast

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-11-04 20:52

Ja Fjante - og nej Fjante.
JA:
Eks. elektromagnetisk jernkerne bør varmes op og langsomt afkøles så der ingen (for)magnetisme er i jernet.

NEJ:
Når stål af forskellig slags varmes tilstrækkeligt op og olie/vand-køles vil den pludselige nedkøling ændre strukturen i materialet og det kan blive glasagtigt og springe ved mindste vibration. Derfor varmes det hærdede materiale igen op 2-400 grader og køles hurtigt i vand for at stoppe den nye strukturændring, så hærdningen ikke helt forsvinder. Nu har du et sejhærdet materiale som kan gå i svingninger og holde hastigheden på 440 svingninger i sek.

Godkendelse af svar
Fra : AndreasLC

Dato : 14-11-04 21:32

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 14-11-04 22:36

Ok OK

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-11-04 22:43

- gammel........ smed/maskinarbejder/værktøjsmager