/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan kommer jeg skimmelsvamp til livs~
Fra : t_seberg
Vist : 2362 gange
100 point
Dato : 14-11-04 12:18

I vinduerne i vores soverum dannes der hele tiden sort snask - jeg går ud fra det er skimmelsvamp. Vi lufter ude hele dagen, så vinduet kun er lukket om natten. Det kan sagtens fjernes ved rengøring - men hvordan forhindrer jeg at det kommer igen?? Kan også se at det påvirker træet - kan man evt. behandle med noget der dræber svampen inden vi maler vinduets træværk?

Kommentar
Fra : Fox_dk

Dato : 14-11-04 12:30

Hej

Du kunne evt.prøve at tørre det over med Atamon.

Atamon er et konserveringsmiddel, som bruges til at forlænge madvarernes holdbarhed – primært ved at hæmme væksten af gær- og skimmelsvampe.

mvh.
Fox

Kommentar
Fra : briani

Dato : 14-11-04 12:30
Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 14-11-04 12:31

Hej t seberg- Har selv haft problemet- Rens det grundigt af og prøv at pensle med Atamon venlig hilsen Kamma

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 110 point
Dato : 14-11-04 12:39

TILLÆG

Prøv også at kikke her

http://www.aab54.dk/Skimmelsvamp.htm

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-04 13:21

Hvis det er thermovinduer kunne man gætte på, at de er utætte ved listerne da skimmelsvampe kun lever i fugt og fugt dannes når kulde og varme mødes.
Skimmelsvamp ses ofte hvor der er kuldebroer i forbindelse med isolering eller manglende isolering.
Manglende udluftning kan også være årsag til fugt/skimmel og det kunne jo tænkes at jeres problem er en kombination af manglende opvarmning af rummet og kulde fra vinduet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-11-04 13:48

Det drejer sig om at sænke luftfugtigheden, og det gør man ved at lufte ud, men samtidig skal indetemperaturen være væsentligt højere end udetemperaturen.
For når du lufter ud, så lukker du jo kold og fugtig luft ind. Hvis der også er køligt indendørs, så er luftfugtigheden stadig høj. Men hvis du varmer den kolde luft udefra op, så falder luftfugtigheden drastisk.

http://www.at.dk/sw5416.asp

Det er ikke nok at lufte ud, man skal også varme den friske luft op.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-04 14:46

Nogen gange kan det være svært at finde ud af hvorfor der på den måde dannes fugt og vand i vinduerne.
I mit hus der er bygget i 87, døjer jeg med, at når fyringssæsonen starter, så dannes der så meget kondens, at der ofte står vand i vindueskarmene. Og det har været siden hust blev bygget at det er sådan.
På trods af udluftning og øvrige gode råd.
Og uden der tilsyneladende skulle være noget galt med isolering, lister eller lignende. Og det er 3-lags termovinduer.
Det eneste sted jeg så ikke rigtig har problemet, er netop i soveværelset hvor der ikke er varme på.
mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-04 14:51

Dova, når varme møder kulde. Derfor! Selv de bedste vinduer vil være kolde, men du skulle gerne kunne varme og udlufte fugten væk når væggene er godt opvarmet. En murstensvæg kan holde på meget kulde/varme og hvis man først sætter varme på når det er begyndt at blive køligt vil der dannes kondens på de koldeste flader.

Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 14-11-04 17:49

Vi har altid varme på i rummet, - og vinduet står åbent hver dag indtil vandet i vinduerne er væk. Det er heller ikke noget lille rum - og døren er aldrig lukket dertil hverken om natten eller dagen.
Det er moderne termovinduer, som efter sigende har fået skiftet listerne indenfor de sidste 2 år (ifølge sælgeren - vi flyttede ind i sommer)
Jeg vil da prøve at slibe, så rengøre med klorin og dernæst pensle med atamon inden jeg skal male - det var næsten også mit eget bud - men ville ikke gøre noget så drastisk hvis det ville gøre skaden værre.
tusind tak for alle bud og kommentarer

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-04 17:55

Det kan også være en kuldebro i selve vindueslysningen i muren.

Godkendelse af svar
Fra : t_seberg

Dato : 17-11-04 16:22

Tak for svaret briani.