/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Trapex plader som forskalning til betong~
Fra : larsjohansen
Vist : 1189 gange
44 point
Dato : 02-08-02 13:33

Kan man bruge stål trapex plader som forskalning og efterfølgende armering til et betongulv. Hvor mange cm. beton skal der evt. lægges på. Rummet er ca. 7 m2 med 50 cm mellem træbjælkerne.

Accepteret svar
Fra : arkitekten

Modtaget 54 point
Dato : 02-08-02 14:10

Kære Lars
Nu kan jeg ikke lige huske pladernes navn, men det er måske trapex, man kan nu i Danmark få specielle stål-trapetzplader som forskalling til betongulve i f. eks badeværelser. Det er en plade man i mange år har kendt og brugt i Tyskland. Jeg har selv projekteret med dem, da jeg har boet i Tyskland. Du kan placere 10 mm neopren-gummi mellem bjælke og stålplade. Det vil dæmpe lydoverførsel. Jeg kan ikke lig huske hvor tykt betondækket skal være, jeg tror 8 cm. der skal svindarmering ned i betonen. Det er specialbeton. Hør firmaer f.eks. Alfix. De må kunne rådgive.
Hilsen Per, arkitekt

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 02-08-02 14:32

Hej Lars - du spørger om man KAN bruge disse stålplader.

Mon ikke også du burde finde ud af, om du MÅ bruge disse plader, til det du påtænker - altså armering.

Jeg ved det ikke, men det ville jo være rigtig træls for dig, hvis det viser sig, at det ikke er lovligt (- i Danmark).

Du skal også være utrolig sikker på konstruktionen, da det jo er i et bjælkelag, du arbejder. Kan det holde, og kan det holde tæt, på sigt?

Jeg vil anbefale, at du lige snakker med en, der har forstand på de ting.

Mvh
Knud

Kommentar
Fra : uadeklip

Dato : 30-08-02 01:24

Sav halvedelen af bjælker, læg kraftig krydsfineretplade under bjælker og støt under med stolperne, læg rionet (armeretjernnet) ovenpå bjælker, støb beton (blandingsforhold 1 del cement, 2 del sand, 3 del sten 4-8 mm) og læg plastfolie ovenpå, så det ikke tørrer for hurtigt. Hvis du vil have gulvvarme, så læg gulvvarmeslanger ovenpå rionet og binde fast med sækkebinder inden støbning.

Kommentar
Fra : uadeklip

Dato : 30-08-02 01:26

Sav halvedelen af bjælker, læg kraftig krydsfineretplade under bjælker og støt under med stolperne, læg rionet (armeretjernnet) ovenpå bjælker, støb beton 8-10 cm tyk(blandingsforhold 1 del cement, 2 del sand, 3 del sten 4-8 mm) og læg plastfolie ovenpå, så det ikke tørrer for hurtigt. Hvis du vil have gulvvarme, så læg gulvvarmeslanger ovenpå rionet og binde fast med sækkebinder inden støbning.

Kommentar
Fra : arkitekten

Dato : 30-08-02 20:41

Kære Lars,
som Knud også skriver, undersøg om de er lovlige. Selvfølgelig skal pladerne være godkendt af danske myndigheder, det tror jeg de er da jeg har set annoncer for dem i danske fagtidsskrifter.
Jeg syntes du skal kontakte et rådgivende ingeniørfirma og lade dem foretage en statisk beregning. Det er lige som det forkerte sted at spare, og jeg vil gætte på at dit forsikringsselskab vil sige det samme.
Hilsen Per, arkitekten