/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Kørselsgodtgørelse
Fra : Ylwen
Vist : 841 gange
100 point
Dato : 13-11-04 09:41

Jeg er ansat på en folkeskole på fuld tid. De 'låner' mig ud på halv tid til en anden skole. Kan jeg få kørselsgodtgørelse for de km. der er til den anden skole og hvilken sats kan jeg få?

VH
T Menzel

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 13-11-04 09:41

Hvor langt er der mellem skolerne?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 13-11-04 09:47

Befordring mellem arbejdspladser anses altid for erhvervsmæssig, jf. LL § 9 B, stk. 1, litra b. For lønmodtageres befordring mellem flere arbejdspladser forudsættes, at arbejdet udføres for samme arbejdsgiver. Kører en skattepligtig fra sin arbejdsgivers virksomhed i arbejdsgiverens interesse ud til andre arbejdspladser, f.eks. andre virksomheder, og tilbage til virksomheden, er den samlede kørsel således erhvervsmæssig.

Hvis ovenstående gør sig gældende er der tale om disse satser:

Erhvervsmæssig befordringsgodtgørelse

- kørsel indtil 20.000 km/år
284 øre/km
290 øre/km

- kørsel ud over 20.000 km/år
158 øre/km
160 øre/km

- cykel eller EU-knallert
40 øre/km

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-11-04 09:56

Er der i din overenskomst aftalt noget om befordringsgodtgørelse ved kørsel i egen bil til en anden arbejdsplads, end der hvor du normalt arbejder ?

Da vil det være din arbejdsgiver der skal udbetale penge for kørslen.
Better_Performance skriver om et skattemæssigt fradrag.

2 muligheder

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-11-04 10:05

det at arbejde i en folkeskole, med vores børn, det må da være løn i sig selv

sorry

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 13-11-04 11:30

Der er, fra mit hjem ca. 4 km. til den primære arbejdsplads og ca. 13 til den anden. Der står ikke noget i min overenskomst aftale om befordring.
Det er jo egentlig komunen der har ansat mig på skolen, så det er vel på en måde den samme arbejdsgiver??

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 13-11-04 11:41

Hej Ylwen

Som Better_Performance rigtig skiver, så kan du af arbejdsgiver få dækker din kørsel mellem arbejdspladser hos samme arbejdsgiver af arbejdsgiver. Satsen er for år 2004 2,98 kr. pr. km for de første 20.000 km. Dækker din arbejdsgiver denne kørsel efter ligningsrådets takster, er kørselsgodtgørelsen skattefri (så længe det er kørsel mellem arbejdspladserne). Betaler arbejdsgiver mere end 2,98 kr. pr. km vil hele befordringsgodtgørelsen være skattepligtig.

Er der fx 50 km. mellem dine arbejdspladser, altså 100 km. om dagen, og arbejdsgiver kun betaler dig for 50 km, kan du selv fratrække under ligningsmæssige fradrag, de resterende 50 km. Men ALDRIG med de høje satser. Selvangiver man et fradrag, skal man altid benytte satserne 0-24 km, 0 kr., 25-100 km. 1,62 kr. og over 100 km 0,81 kr. for år 2004. Kun i meget særlige tilfælde kan man benytte de høje satser.

Dette gælder kun, hvis du møder på dit alm. arbejdssted, for så at køre videre til det andet arbejdssted. Og om aftenen skal du også tilbage til dit alm. arbejdssted for at befordringsgodtgørelsen kan være skattefri.

Hvis ikke du møder på dit alm. arbejdssted først, men møder det andet sted, kan arbejdsgiver godt udbetale kørselsgodtgørelse skattefrit til dig for kørsel mellem hjemmet og 2. arbejdssted. Dette er dog betinget af 60-dages reglen, hvilket betyder at du kun kan få godtgørelsen skattefrit de første 60 dage. Herefter er godtgørelsen skattepligtig.

Kan du ikke fortælle lidt nærmere omkring dine forhold? Så er det nemmere at svare dig helt korrekt.

Mvh. Linda

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 13-11-04 11:58

Jeg kan da prøve...
Jeg er ansat som IT-Tekniker på den ene skole(skole1) som ligger 4 km fra mit hjem. Hver anden dag er jeg på en anden skole(skole2) som ligger 13 km. fra mit hjem. Jeg får altså hele min løn udbetalt fra skole1, og man må anse den for at være mit primære arbejdssted. Jeg har ingen aftaler med min arbejdsgiver omkring kørselsgodtgørelse, men blev gjort opmærksom på, af en ven, at jeg skulle have godtgjort min kørsel til skole nr 2. Hvis det passer så er det jo ikke småpenge jeg skal ha' og lønnen er jo ikke overvældende i det offentlige :0)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-11-04 13:40

det må da lige være noget for din fagforening, de kan da fortælle dig om dine rettigheder. Såvidt jeg kan se af svarene her, så blander man befordringsgodtgørelse og det skattemæssige befordringsfradrag sammen!
Jeg har selv været offentlig ansat, med et vist kørselsbehov, for arbejdsgivers regning.Der fik man bare udleveret et skema, hvor man skriver bilens kilometerstand ved start og ved ankomst. Uden at aflevere dette skema, på lønkontoret, fik man ingen penge, som iøvrigt er skattefri: Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-04 16:18

Hvis det ikke er på samme dage du er på begge skoler, gælder kun de gældende regler for skattefradrag mellem hjem og arbejdsplads hvor de første 24 km/dag ikke giver noget fradrag.
For det kan ikke komme ind under reglen med kørsel mellem forskellige arbejdspladser på den der måde.
mvh dova

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 15-11-04 09:25

OK, det var da en skam
Hvem skal nu have point?? er det muligt at dele dem ud?

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 16-11-04 12:43

Desværre har du ingen muligheder for at fratrække befordringen, da der ikke er 24 km. eller mere til dine arbejdspladser. Som dova også skriver.

Og du har desværre ikke krav på at få godtgjort de første 60 dage (som jeg tidligere har skrevet omkring) til midlertidigt arbejdssted af din arbejdsgiver. Du kan kun være heldig at få det godtgjort skattefrit.

Med venlig hilsen Linda, og undskyld jeg ikke har svaret dig før.

Kommentar
Fra : erikns

Dato : 31-05-05 13:58

Lige for at slå flere misforståelser af vejen, vil jeg lige beskrive hvilke muligheder du har:
(det som MissXX skriver er ikke korrekt.)

Der findes 2 regelsæt: kilometerfradrag og kørselsgodtgørelse

Kilometerfradrag er det almindelige fradrag som tages over selvangivelsen, og hvor der ikke kan
fratrækkes for de første 24 km, så dette vil du ikke kunne bruge da du ikke har langt nok.

Så er der den noget mere interessante kørselsgodtgørelse som KAN udbetales fra din arbejdsgiver.
Ved kørsel på dit arbejde kan arbejdsgiveren udbetale statens takst (2005: 3,10 kr/km).
Dette kan gøres for al erhvervsmæssig kørsel, og der skal her gøres opmærksom på at kørsel
mellem hjem og arbejde ikke er erhvervsmæssig. Dog vil kørsel til et midlertidigt arbejdssted
ikke være anset som kørsel mellem hjem og arbejde. Det er dog her 60-dages reglen kommer i
spil. For hvis du kører den samme strækning (til en midlertidig arbejdsplads) i mere end 60 dage
indenfor 24 måneder anses denne kørsel for privat.

Summa-sumarum: Din arbejdsgiver KAN udbetale dig for 2 x 13 km pr dag du kører til dit midlertidige
arbejdssted i indtil 60 dage indenfor 24 måneder skattefrit. Udover de 60 dage kan der ikke hentes
noget skattefrit. Hvis din arbejdsgiver ikke ønsker at betale dig noget må du desværre nøjes med
det almindelige kilometerfradrag, hvor du ikke kan får for de første 24 km. Dvs. du kan så får for
2 km pr dag til kr 1,81 pr km.

MvH
Erik N. Sørensen
Revisor, CMA

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 31-05-05 14:13

Jeg forstår ikke, hvad det er jeg skriver, som ikke er korrekt?

Mener bestemt at jeg allerede har skrevet det, som du nu skriver?