/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel - baggrund farve og formel
Fra : Gigantor
Vist : 1254 gange
40 point
Dato : 12-11-04 20:47

Hej igen.
Jeg har tænkte der måske er nogle stykker her der kan knække denne nød. Jeg har en formel (nedenstående) og vil gerne have at formlen IKKE tjekker hvis baggrundsfarven er grøn.

=HVIS(VÆRDI(JRV!A9)<(IDAG()-7);"En sag er over 7 dage gammel";"OK")

Kan det lade sig gøre? Jeg synes Macro'er er ret langsomme, så jeg vil helst undgå VBA. Men jeg ved ikke hvad en celles baggrundsfarve hedder i formel sprog og jeg kan heller ikke få IKKE keyword'et til at virke ordentlig.

På forhånd tak for hjælpen.
Hilsen Jon

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 13-11-04 00:09

Hej Jon

Fra min Engelske Excel 2003 har jeg prøvet følgende:

Select the cells that contain the formula which displays an error.
On the Format menu, click Conditional Formatting.
In the box on the left, click Formula Is.
In the box on the right, type =ISERROR(reference), where reference is a reference to the cell that contains the error value.
Click Format, and then click the Font tab.

Click Format.
In the Color box, select white.

Ovenstående er en anvisning på hvordan fejl data (eks. 1/0) håndteres, men jeg prøvede for sjov skyld med en helt almindelig "IF" sætning - og det virkede

Mvh

Kommentar
Fra : Gigantor

Dato : 13-11-04 18:00

Øhm.. Nu er jeg ikke helt med.
Måske forklarede jeg det ikke ordentligt. Jeg er 100% sikker på at data'erne i ark JRV, kolonne A:A er dato'er, men jeg vil gerne undlade at tjekke de felter hvor baggrundsfarven er grøn (VBGreen). Min formel virker, men tager alle felter med i A:A uden forbehold.
I VBA hedder en celles farve interior.color. Spørgsmålet er hvad hedder det i formel sprog?!?
[quot]
In the box on the right, type =ISERROR(reference), where reference is a reference to the cell that contains the error value.
[/quot]
Vælger den ikke en værdi og ikke baggrundsfarven?? Jeg kan ikke få det til at virker..

Men tak for svaret.

Kommentar
Fra : supertekst

Dato : 14-11-04 00:04

Hej

Under hvilke omstændigheder/hvordan sætter du baggrundsfarven til grøn?

I office97 kan jeg ikke finde noget formeludtryk der giver adgang til en celles baggrundsfarve. Det nærmeste er funktionen "Celle" - der kan returnere en værdi - f.eks. ved anvendelse af farve for negative tal m.v., men det kan jo ikke anvendes her.

Måske vil office 2K, XP eller 2003 have flere muligheder.

mvh

Kommentar
Fra : Gigantor

Dato : 14-11-04 21:02

Som beskrevet i http://www.kandu.dk/dk/spg/52873 (Kandu.dk tråden) er baggrundfarven grøn, når sagen er færdig. Vi bruger 2K, men jeg kan heller ikke finde nogen måde at aflæse farven på. Så er det nok VBA man må ty til.. Ellers tak for svarene - begge 2.