/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværk 2000 & Me
Fra : Spirillen
Vist : 560 gange
100 point
Dato : 02-08-02 11:26

Hvordan opsætter jeg netværk på min computer????

1'st computer:
Windows 2000
Der er 2 alm netkort sat i, bortset fra at det ene skulle være et kombineret netkort/hub (Realtek RTL8029(AS)-based PCI Ethernet Adapter)
Internettet er adsl fra TDC uden router

2' computer:
Windows ME
Alm netkort

Jeg har prøvet forskelligt men jeg kan kun pinge fra 2000 til ME, men ikke omvendt.

Spørgsmålet er hvordan får jeg computeren med ME til at køre internet igennem netværket.
Det er ikke så tit den lille (ME) computer er på nettet, så jeg vil gerne kunne få det til at fungerer med det "hardware" jeg har.

Mvh.
Spirillen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-08-02 11:28

Hej Spiril,

har du installeret Netbeui?

hvis du ikke har vil jeg foreslå dig at gøre det... og så se om det ikke vil få det til at virke...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 02-08-02 11:32

Hej Starup

Nææææ. det prøver jeg lige

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-08-02 11:49

Hej Spiril,

oki doki...

der er her også noget materiale omkring Win 2000 og ICS (Internet Connection Sharing)... -->
http://www.networklab.co.uk/cmodem/win2kics.html

og her Win 98 og ICS... som bl.a. også omhandler Win ME og 2000... -->
http://www.networklab.co.uk/cmodem/ics.html

der er også her mht. Configuring Windows 95, 98, 98SE, ME ... -->
http://www.homenethelp.com/web/howto/HomeNet-Win98P1.asp
og her Configuring Windows 2000 and XP ... -->
http://www.homenethelp.com/web/howto/HomeNet-Win2kXP.asp

håber det ka' hjælpe lidt...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 02-08-02 11:53

Hvilket filsystem er din win2000 ?
Windows med fat (95,98,me) kan ikke "se" ntfs, men nfts kan godt se fat.

Der er en netværk-wizard i winme som måske kan bruges.

Jeg går ud fra at alle indstillinger er sat op til lokal netværk.

Hilsen Dydendak

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 02-08-02 12:04

Ok jeg prøver lige at kigge på det og prøve alle de gode råd, vender tilbage senere

Spiril

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-08-02 12:12

Hej Dydendak,

eh... Netværk transporten foregår over TCP/IP... Win ME/98/95 ka' sagtens læse fra en PC med Win nt/2000/XP der har NTFS... hvorimod det ikke ka' lade sig gøre lokalt på samme PC med mindre man har et program der ka' gøre det...

men idet det foregår over TCP/IP er det ret ligegyldigt om det er en Linux partion, en FAT16/32 eller NTFS... det er styresystemet der sender de "rå" data'er afsted... og ikke om det er en Fat eller NTFS partion filen ligger på...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 02-08-02 12:14

Mit filsystem er fat32
Jeg har installeret Netbeui

På mit netkort/hub kan jeg gå på nettet og jeg kan pinge "ME"
Men hvis jeg pinger fra "ME" får jeg "request timed out"

Netkortene er sat op med 192.168.1.1(2000) og 192.168.1.2(ME) (255.255.255.0)

/Spirillen

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 02-08-02 12:18

Hej alle sammen

Det kunne nu da godt lyde som om at det KUN er et spg om at du ikke har givet pc 2 tilladelse til at komme ind på Win2000 pc'en idet den jo næsten altid fungerer som server og så tildeler den tilladelser til klienterne hvor de har adgang ???

Jeg ved det ikke men det kunne måske være sådan noget ?

Hygge

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 02-08-02 12:39

Hej.
Jeg prøver og prøver, men det ser ikke ud til at ville lykkes. Jeg kan kun pinge fra 2000 til Me

Spiril

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 02-08-02 12:41

Du kunne også lige prøve at afinstallere dit netkort i Me pc'en og så installere det igen og se om du kan finde Win2000 pc'en på den måde

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-08-02 12:44

hej Spiril,

er de på samme gateway?

har du gennemgået linket mht. ICS?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 02-08-02 12:45

Sådan er min Windows 2000 IP Configuration

Ethernet adapter Local Area Connection 3:

Connection-specific DNS Suffix . :
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.2
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . :

PPP adapter NetExpress forbindelse:

Connection-specific DNS Suffix . :
IP Address. . . . . . . . . . . . : 80.63.127.94
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
Default Gateway . . . . . . . . . : 80.63.127.94

Og sådan er min Windows ME IP Configuration

0 Ethernet adapter:

IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.3
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . :

1 Ethernet adapter:

IP Address. . . . . . . . . . . . : 0.0.0.0
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 0.0.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :

Jeg ved ikke om det hjælper!!!!

/Spiril

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-08-02 12:58

Hej Spiril,

prøv at gi' dem allesammen gateway 80.63.127.94,

og så se om det ikke hjælper... :--)

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 02-08-02 13:06

Næ desværre, jeg må prøve forfra igen

Spiril

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 02-08-02 13:54

sæt den ene maskine, den som fungerer som server (windows 2000 ?) op så den kan komme på nettet :

maskine med windows kponfigureres som nedenstående :
--------------------------------------------------------
netkort til din ADSL forbindelse, sættes til DHCP.

Ethernet adapter Local Area Connection 3:

Connection-specific DNS Suffix . :
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.2
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 80.63.127.94

Maskine med windows ME konfigureres som nedenstående :
--------------------------------------------------------
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.3
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.2

FUngerer ovenstående ikke kan du evt. sætte dem til samme subnet, så de kører på samme subnet som WAN (ADSL), men det burde ikke havde nogen betydning : 255.255.255.255

Prøv også at sætte Local Area Connection 3 (windows 2000) til :

Connection-specific DNS Suffix . :
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.2
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . :

OG sørg for at de er medlem af samme subnet og arbejdsgruppe, så burde det virke
?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-08-02 15:03

hej Spiril,

nu hvor jeg har kigget på det igen, undre det mig lidt at din Gateway er 80.63.127.94 og at den ikke er 192.168.1.1 ...
har du selv givet den værdien 80.63.127.94, eller fået besked på at den sku' være det...

jeg undre mig bare lidt over den IP den gateway har i forhold til de IP numre dit netværk ellers har... det ka' godt være netværks kortet der har sørger for forbindelsen til nettet har brug for denne 80.63.127.94 som gateway selvom det undre mig...

men prøv ellers at gi' dem 192.168.1.1 som gateway...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 02-08-02 19:10

Øhm strarup.... det kan da ikke lade sig gøre.
192.168.1.1 er der ingen af maskinerne som har som ip-adresse og det kræver ligesom en af dem har det som ip-adresse, for at du kan benytte den som gateway....

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 02-08-02 19:22

Hej igen.
Har lige haft gæster.

"Zonker" jeg har prøvet din opsætning og det virker desværre ikke.
"Starup" 80.63.127.94 er fra TDC's opkaldsprofil

Spiril

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 02-08-02 22:52

Har du fast ip fra udbyder på din wan side ?? den der 80.x.x.x adresse ?

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 100 point
Dato : 02-08-02 22:57

sådan bør din win me maskine se ud :
ip-adresse : 192.168.1.3
undernetmaske : 255.255.255.0
gateway : 192.168.1.2
dns : 192.168.1.2

Dette er afprøvet og virker...

her skal du angive dns-adresserne så kan det måske være vi kommer videre, prøv lige det . Kan ikke huske dem ;-(

Godkendelse af svar
Fra : Spirillen

Dato : 03-08-02 00:08

Tak for svaret zonker.
Det hjalp ikke helt, men jeg har fået det til at virke, ved at bytte rundt på netkortene og moden forbindelsen.
Derud over har jeg brugt dine råd

mvh. Spirillen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-08-02 00:32

Hej Zonker,

øh... jeg gik nu udmiddelbart udfra når der blev brugt IP adresser med 192.168.1.x at det så ville være en go' ide at bruge 192.168.1.1 som gateway, men det er så åbenbart kun en router der har den...

jeg var ikke lige klar over at "80.63.127.94" var TDC's opkaldsprofil...

men måske det ka' være at DHCP ikke er slået til?
http://www.networklab.co.uk/cmodem/ics.html
"All of the client PCs are required to automatically get their TCP/IP address, which they will get from the ICS DHCP server running on the gateway PC"... her har Gateway PC'en, så "192.168.0.1" som IP...

Men jeg er ikke sikker ka' jeg har en router alt mit halløj går igennem... de foreslår også en "ICS Networking Wizard"... den har jeg aldrig selv prøvet endnu... så jeg ved ikke lige helt hvordan den funker... men mon den ikke ka' hjælpe på processen?

de nævner også noget her... "Installing a Dedicated PC as a Gateway device"... -->
http://www.networklab.co.uk/cmodem/dedi.html

samt Microsoft har nogle sider...

"How to Enable Windows 2000 Pro Internet Connection Sharing"... -->
http://www.microsoft.com/windows2000/en/professional/help/default.asp?url=/WINDOWS2000/en/professional/help/HowTo_share_conn.htm

og her... "How to Enable Internet Connection Sharing on a Network Connection in Windows 2000"... -->
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q237254&id=q237254

men her foreslår de også "192.168.0.1" som gateway... "Windows 2000 and ICS"... -->
http://www.networklab.co.uk/cmodem/win2kics.html

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 03-08-02 08:58

Tak for svarene alle sammen.
jeg skal nok få det til at virke

spirillen