/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Vandskuring af kalksandsten ?
Fra : wiking
Vist : 5569 gange
20 point
Dato : 01-08-02 18:50

Jeg har før med held vandskuret almindelige facadesten af brændt ler, men er bange for at gå i gang med udvendig væg af kalksandsten. Har du erfaring med om det kan lade sig gøre, hvilke materialer man skal bruge og om det overhovedet kan holde, så hører jeg gerne fra dig.

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 20 point
Dato : 01-08-02 22:42

Jeg tror ikke vandskuringen kommer til at ligne det man i traditionel forstand forstår ved en vandskuret mur: http://www.mur-tag.dk/muc/udfoerelse/vandsk.ot_ill.htm især hvis kalksandstenene er meget ujævne. Se linket her:
http://www.mur-tag.dk/producenter/jyskkalksandsten/intro.htm Kan man "leve med", at muren måske kommer til at ligne mere en pudset mur end en vandskuret, kan det selvfølgelig lade sig køre - ja jeg vil endda sige, at resultatet bliver endnu stærkere, end på glat tegl.
http://www.mur-tag.dk/muc/udfoerelse/tynd.kalk.htm

Godkendelse af svar
Fra : wiking

Dato : 01-08-02 23:03

Tak for det hurtige svar, da stenene er "glatte" skulle der ikke være problemer med at det kommer til at ligne "pudset". Idéen med at en let sandblæsning før vandskuringen vil jo også hjælpe med at fjerne algevæksterne på væg uden udhæng. Tak for et godt svar.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 01-08-02 23:44

Velbekomme og god arbejdslyst.
summer

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-08-02 09:27

Du skal bruge blandingsforholdet: 3 dele strandsand 3 dele strandsandsmørtel og en del cement, tilsæt betonklæber, efter beskrivelse på flasken. Ps: det er vigtigt at facaden er helt ren, så det er en god ide at sandblæse.
Dette kommer fra min mand som er murer...og det holder !!
Venligst
Mango

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-08-02 09:27

Du skal bruge blandingsforholdet: 3 dele strandsand 3 dele strandsandsmørtel og en del cement, tilsæt betonklæber, efter beskrivelse på flasken. Ps: det er vigtigt at facaden er helt ren, så det er en god ide at sandblæse.
Dette kommer fra min mand som er murer...og det holder !!
Venligst
Mango

Kommentar
Fra : jyden11

Dato : 29-07-03 11:48

Jeg har en mur af hvide kalksandsten inde ved min brændeovn (Bagmur) som jeg gerne vil male da nogle af stenen er fra et andet hvidt kalksandstenshus og ikke er samme farve.
Hvordan gør man det så resultatet bliver rigtigt,og hviket produkter skal man bruge,da jeg har hørt at man først skal bruge noget (primer) før malingen så det kan hæfte på stenen er det rigtigt.
Jyden