/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
sfc /scannow ??
Fra : briani
Vist : 438 gange
140 point
Dato : 11-11-04 12:19

Hejsa

sfc /scannow.
Er jo den kommando man kan bruge til at gendanne evt. ændrede systemfiler.

Så er det jeg kommer til at tænke på

Har man installeret SP2 som jo går ind og ændre en helt masse systemfiler og lægger en masse nye ting ind.

Så dur overnævnte kommando vel ikke mere ??

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-11-04 12:31

Det har jeg også tænkt på lige siden sp1
Så mon ikke der skal lægges sp2 ind bagefter, for det er jo XP skiven som bestemmer hvad der mangler - og det er jo de gamle filer.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 11-11-04 12:47

Hejsa Emesen

Jeg tror også 100% på at hvis man benytter overnævne kommando efter at man har lagt SP2 ind
så får man KLUDDER i systemet,og er nok nød til at geninstallerer sp2 igen.

Brian

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-11-04 12:47

Jeg har ikke prøvet det endnu,men jeg testede lige komandoen og den spørger efter sp2 cd'en
og så går jeg ud fra at man kan sætte sp2 cd'en i i stedet for ens almendelige cd,selvfølig
vis man har bestilt denne hos microsoft,jeg har denne cd men jeg vil ikke prøve at køre den
nu fordi jeg har et par patchet filer som så ville blive rettet,jeg har kigget på indholdet af cd'en og det ser ud som om at alle filerne er pakket i en fil så om det er muligt det ved
jeg ikke, man skal måske nok pakke disse filer ud og så brænde en cd med mappen ServicePackFiles\i386 på,men det finder jeg først ud af vis jeg får brug for det.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-11-04 12:51

alle ServicePack filerne er pakket i en fil

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-11-04 13:02

Jeg har en ren XP med sp2 liggende på en mask.
Måske skulle man lige prøve.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 11-11-04 13:14

Hejsa igen

Nu har jeg lige selv prøvet med kommandoen sfc /scannow
den spørger ikke efter sp2 cderen,men går bare igang med at køre med denne besked

Vent mens windows kontrollerer at alle beskyttede windows filer er intakte og i de oprindelige versioner

Efter en stykke tid kommer denne besked frem

Filer som er nødvendige for at windows kan køre korrekt skal kopieres til dll cachen
Indsæt venligst din windows xp professional (lidt mærkelig da jeg har home)

Jeg prøvede at komme SP2 cderen i,men den gik ikke- den spørger efter xp cderen.
og det gjorde jeg så ikke,men valgte at afslutte

Have jeg sagt ja-så er jeg næsten sikker på at den have ændret alle mine systemfiler,så jeg skulle igang med en ny install af sp2.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-11-04 13:24

Jeg er ved at prøve det samme med XPpro

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-11-04 13:27

Lige nu kontrollerer den
proceslinien siger filbeskyttelse .............den får lov at køre helt ud jeg har en image af partitionen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-11-04 13:29

som jeg har læst det på et tidspunkt(vis jeg husker rigtigt)så skulle sfc /scannow ikke
over skrive filer der er nyere end dem som ligger på pc'en når man sætter sin originale
cd i,men jeg vil heller ikke forsøge før jeg har fundet ud af om jeg husker rigtigt
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-11-04 13:32

overskrive nyere filer på pc'en,men så er det jo et problem vis det er disse der er korupte

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-11-04 13:36

Færdig - den rullede bare igennem.
I gendannelse:
Der er for mange gendannelsespunkter.......gendan straks eller vælg et gendannelsespunkt.
jeg tror den har (tilbage)rettet temmelig meget.

Hvordan mon jeg kan se om den har ændret noget fra SP2

Kommentar
Fra : briani

Dato : 11-11-04 13:40

OK Emesen

Venter spændt på resultatet

Hopper af nu,og vender tibage når kandu igen køre godt
"så i ser mig nok ikke mere"

Brian

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-11-04 13:44

søg f.eks. få nogle tilfældige dll filer>højre klik>egenskaber version

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-11-04 13:46

eller måske setup.log

Kommentar
Fra : xou

Dato : 11-11-04 13:47

HEJ BRIANI ?
Jeg kom til at tænke på denne her:
SFC /REVERT
revert [rI'vÆ:t] verb ~ to sth = vende tilbage til ngt, genoptage ngt
men om det er at vende tilbage til dine indstlliger føre - du kan jo prøve...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-11-04 13:49

eller måske>
1. Klik på Start, og klik derefter på Kør.
2. Skriv winver i feltet, og klik derefter på OK.
xp version

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-11-04 13:58

Jeg har hoppet lidt rundt i dll filer
xpsp-sp2
opr 9 sept
ændret 26 aug
åbnet 11 nov

Så det er da ikke alle den har rettet
Men jeg har en del "last good system" det er nok dem jeg smider væk ved gendannelse/hopper tibage til

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 140 point
Dato : 11-11-04 14:04

xp version
den melder også xpsp_sp2

Så konklusion er vel at den sfc /scannow stadig kan bruges.
(jeg havde dog ingen fejl på min XP)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-11-04 14:10

Den nægtede lige at lave gendannelse, så enten er der ikke noget at gendanne er der er for meget.
Den vil godt gendanne til et tidligere tidspunkt.
Så skal der forsøges så lav lige et g-punkt selv først.

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 11-11-04 15:00

Hej

Det der sker er at systemfilernes checksum holdes op imod en intern tabel over registrede filer og deres korrekte checksum. Afviger filens checksum fra tabelværdien, hentes filen fra den oprindelige installations CD (WinXP, SP-1, SP-2 etc.)

Iøvrigt bør man ifølge vejledningen først slette dll cachen -> Kør -> sfc /purgecache, før man laver systemfil checket.

Mvh

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-11-04 16:14

for sent acronym - men nu har jeg lagt Xp ind fra en image-fil, så nu vil jeg sammenligne størrelse.
Før C: 5.247.725.568
Eft. C: 5.347.725.568
Men jeg tror der er en skrivefejl for det kan ikke være så præcist.
Så jeg vil gætte på ingen ændring til gammel XP udgave.

Godkendelse af svar
Fra : briani

Dato : 25-12-04 19:49

Tak for svaret emesen.

Er godt nok stadigvæk lidt i tvivl

Men tvivlen forsvinder vel næste gang jeg har en fejl og får brug for et tjek med SFC

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-12-04 20:03

Det var nu ikke for presse på.
Ja - det er først i virkeligheden, at man ved om det duer.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 25-12-04 20:18

Selfølgelig var det for at presse på så jeg lukkede for din skyld da jeg ved du er glad for point

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : emesen