/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kalkfjerner til vaskemaskine
Fra : jytteee
Vist : 5696 gange
100 point
Dato : 01-08-02 17:27

Er der nogen som kan give et godt råd til afkalkning af vaskemaskine, har meget kalk i vandet og har prøvet en del efterhånden, men har alligevel fået skiftet varmelegme 2 gange på under 2 år, hvor de var fuldstændig kalket til, Hjælp????? håber der er en som har et godt råd, har prøvet "minus kalk" samt "Top kalk"

Accepteret svar
Fra : bantam

Modtaget 110 point
Dato : 01-08-02 17:35

Hej Jytteee

Vi har selv haft problemet med at varmelegemet gik , men efter vi er begyndt at bruge HEXAFOSFAT (Købes hos Matas)
har vi ikke haft problemer.

Man kommer 3dl Hexaf. i sæbeskålen (eller direkte i tromlen), og kører igennem på kogeprogram, men vejledning findes på posen.

Med venlig hilsen
bantam

Kommentar
Fra : azazazAZAZ999

Dato : 02-08-02 15:15

Hej Jytteee
En ting jeg altid har undret mig over. Det er: At vi alle ved, at kaffemaskinen, el-kedlen, dampstrygejernet ja selv vandhanefilteret. Skal afkalkes jævnligt, nogle steder oftere end andre, afhængigt af vandets hårdhed. Men vi glemmer næsten alle vores vaskemaskine. De før givne råd går alle på fosfat produkter, som er gode nok, hvis der er stor vandgennemstrømning i dine afløb, da fosfater ellers med tiden kan lukke disse med en prop der er hård som beton, og det koster så en hulens masse penge at udbedre. Og så er der det med fosfater og miljøet, som ikke er så godt. Jeg bruger "Edikkesyre" Når jeg har vasket 20 gange. Så starter jeg den en ekstra gang på kogeprogrammet, hvor jeg hælder en ½ liter vand tilsat 2 dl. edikkesyre igennem sæbekobben ved start.
Derudover bruger jeg også edikkesyre ½ dl. som skyllemiddel når jeg vasker arbejdstøj. Det virker fortrindeligt, og giver også farverne et pift. Men væsentligst det fjerner kalk fra maskinen. Vi har middelhårdt vand og min maskine har ikke forvoldt nogen form for problemer i de 9 år jeg har haft den.
Hilsen Az...

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 02-08-02 15:31

Hej AZA999

Det kan godt være du mener noget dårligt om Hexaf., men jeg tror nu ikke det er "farligere" end eddikesyre, og så er Hexaf. altså beregnet og fremstillet til brug for afkalkn. af vakemask.

Se: citat
aktivstoffet eddikesyre, efter Miljøstyrelsens vurdering udgør en uacceptabel risiko for regnorme og at der er tale om en ikke kvantificerbar risiko for forsuring af jord og vand, mobilisering af tungmetaller fra jorden samt forurening af grundvandet med eddikes yre og tungmetaller.

Miljøstyrelsen har på denne baggrund indledt den særlige forbudsprocedure, jf. § 35 e i lov om kemiske stoffer og produkter med henblik på at optage aktivstoffet (eddikesyre) i de ansøgte anvendelser på den særlige liste over aktivstoffer som ikke må anvendes i Danmark (forbudslisten

Mvh
bantam

Kommentar
Fra : azazazAZAZ999

Dato : 02-08-02 19:20

Hej bantam
Du misforstår, jeg mener ikke noget dårligt om HEXAFOSFAT. Jeg kom kun med oplysningen om alternativet netop på et erfaringsgrundlag i textilindustrien, hvor der blev gjort forsøg på industriplan med hexa. med en millionomkostning til følge på grund af fosfatudfælning i ventiler m.m. Her gik man tilbage til edikkesyren. Den kan i øvrigt ikke undværes i farverier, da den er fikseringsmiddel i stort set alle textilfartvestoffer. I øvrigt taler vi om mængder på 3-5 liter 32% pr. vaskemaskine årligt på landsplan, eller ca. 1350 kubikmeter, hvilket er omkring det der bruges dagligt i danske svømmehaller til justering af pH i badevandet. Tungmetallerne får du alligevel ud i naturen med fremstillingen af ny rør, ventiler og varmelegmer. Personligt må man vælge, desværre er det som virker, som regel også "Fedende, Farligt eller Forbudt.
Hilsen Az..

Kommentar
Fra : jytteee

Dato : 05-08-02 23:27

Det vil jeg prøve og så håbe på at det er bedre end alt det andet jeg har prøvet, mange tak