/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Sexualitet / Spørgsmål
10  piaskov 789
Brug af p-skum / temperaturmåling
Fra : rcn
Vist : 1324 gange
70 point
Dato : 01-08-02 15:36

Er der nogen der kender den statisktiske sikkerhed ved brug af p-skum som eneste beskyttelse evt. kombineret med afbrudt samleje? Og kan nogen fortælle mig om hvordan jeg registrerer min ægløsning ved brug af temperaturmålinger. Skal temperaturen tages om morgenen?
Jeg ved at ingen af metoderne er ret sikre, men kunne godt tænke mig lidt statestik på dem og høre om andres erfaringer.

/ Rikke

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 01-08-02 16:03

Hej Rikke,
Det lyder til at du gerne snart vil være mor!!!!!!!!! Det er i hvertfald ikke 2 særlig sikre metoder du spørger til.
Temperaturmåling skal foregå om morgenen inden du stiger ud af sengen. Du kan så (måske) se en svag stigning i din temperatur omkring ægløsningstidspunktet. Du kan få et skema ved din læge hvorpå der står meget nøjagtigt om dette. Husk at sæd kan overleve inde i kvinden i ca. 2 døgn. Og da jeg gerne gentager mig selv for at slå det helt fast er det en meget usikker metode og du skal gennemtænke konsekvensen. Du kan også købe ægløsningstest på apoteket som fortæller hvornår du har ægløsning men igen er de heller ikke særlige nøjagtige. Jeg håber du kan bruge mit svar og ikke er fortørnet over min løftede pegefinger - den er venlig ment.
Varme solskinshilsner TulleTine

Accepteret svar
Fra : jensps

Modtaget 70 point
Dato : 15-08-02 16:33

Kære Rikke.
Du kan læse om sikkerheden ved diverse metoder i mange forskellige bøger; men hvis du vil have et tal for sikkerheden ved to metoder på samme tid, er det ren sandsynlighedsregning. Det, du skal regne ud, er sandsynligheden for, at begge metoder svigter. Da metoderne er uafhængige, skal tallene ganges med hinanden.

Det ser sådan ud:
Sandsynlighed graviditet = 1 - ( "sandsyn gravid meto. 1" * "sandsyn gravid meto. 2")
Hvis skum giver 80% sikkerhed dvs. 20 % usikkerhed og
Afbrudt samleje giver 50 % sikkerhed/usikkerhed
bliver resultatet:
Sandsynlighed for graviditet ved begge metoder = 1 - (20% * 50%) = 90 %
Dette er klart bedre end hver metode for sig selv; men ingen af disse to metoder er særligt gode.

Det er også et problem, at der er andre risici end at blive gravid. Det er KUN brug af kondom, der beskytter mod kønssygdomme!

Mvh. Jens

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 15-08-02 16:45

Kære Jens

Tak for dit svar! Jeg tror nu,du mener 90% chance for at undgå graviditet???
Jeg er udemærket klar over at graviditet ikke er det eneste man bør beskytte sig imod. Jeg er i et fast parforhold og får svamp af både p-piller, pesar og kondom, og da jeg ikke har været gravid, nægter min læge at lægge en spiral op. Hvad er der så tilbage? En indopereret p-stav med diverse bivirkninger eller cølibati, hvis jeg skal være helt sikker på at undgå graviditet. Ikke særligt sjovt! Derfor er jeg på jagt efter diverse metoder til at mindske risikoen i mit spil "russisk rolette"

Kommentar
Fra : jensps

Dato : 15-08-02 16:49

Kære Rikke.
Jada, det var sikkerheden, jeg/vi regnede ud.

Du er næsten skakmat mht til de sikreste metoder, så den eneste udvej er at kombinere så mange af de andre som muligt. Hvis du BÅDE bruger skum, OG i afbryder i tide (det kan være ret tidligt :) OG du har valgt den sikreste periode vha kalendermetoden SÅ er der heller ikke ret meget andet, du kan gøre.

Held og lykke! (og nyd det! *SF*)

Mvh. Jens

Kommentar
Fra : heidimori

Dato : 07-11-02 18:53

Hej jeg glemte at skrive, at da du ikke ønsker graviditet, er det en god huskeregel, ikke at dyrke sex fra ti dage efter første menst dag og en uge frem, da det er i denne periode at chancen for at blive gravid er størst

Godkendelse af svar
Fra : rcn