/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fejlmelding vedr. firewall / virusbeskyt~
Fra : BerndJ
Vist : 792 gange
200 point
Dato : 10-11-04 11:43

Har i de sidste 24 timer flere gange fået en popup-meddelse der siger noget i retning af: "Din computer er i fare - der er ingen firewall slået til og der er ingen virusbeskyttelse. Klik på dette tip for at ...".

Når jeg så går ind i Kontropanel - Sikkerhedscentret ser jeg ganske rigtig at Firewall og Virusbeskyttelse er slået fra (jeg har IKKE gjort det !!!). Jeg slår dem til igen ... men efter et par timer (eller efter Genstart) dukker samme fejlmelding op igen.

Jeg har Win xp prof med alle opdateringer inkl. SP2 - har på intet tidspunkt haft problemer med SP2 opdateringen, som jeg foretog umiddelbart efter offentliggørelsen for nogle uger siden - har desuden Norman Firewall og Anitvirus-pakken som ligeledes har fungeret fint. Jeg har INTET nyt installeret eller foretaget nogle som helst ændringer aktivt.

Er der nogen som kan forklare problemet, og som kan afhjælpe det??? På forhånd mange tak for hjælpen!!

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 10-11-04 13:19

Jeg tror at du allerede har fået en virus på halsen, som muligvis også sætter din installerede virus software ud af kraft. Prøv at køre en on-line scanning fra www.bitdefender.com.
Scan evt. også for ad-ware : www.lavasoft.de

Mvh

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 10-11-04 13:19
Kommentar
Fra : penny

Dato : 10-11-04 13:50

prøv systemgendannelse
Hilsen
Penny

Kommentar
Fra : jeamoller

Dato : 10-11-04 15:18

.......Jeg ville geninstallere anti- virus programmet, og derefter scanne "hele møllen"..

Har du prøvet "Zone Alarm" ( som extra beskyttelse ) ...gratis og virker ganske godt.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 10-11-04 15:21

Til acronym:
har kørt Ad-aware: minus resultat. Kører nu BitDefender, som har fundet følgende: C:\gendel32.exe infected with Virtool.Gendel.A - Disinfection failed. BitDefender kører fortsat, så da kan dukke mere op.
MEN: når BitDefender ikke kan fjerne Virtool.Gendel.A ... hvad så???????? Kan jeg "bare" delete gendel32.exe?? Og, om nødvendigt installere div. programmer forfra??

Til penny:
har selv overvejet Systemgendannelse, men afstår fra det, da det jo ikke giver forklaringen på problemet, og sansynligvis løses problemet heller ikke.

Accepteret svar
Fra : acronym

Modtaget 200 point
Dato : 10-11-04 16:12

Hej

Gendel32.exe er et såkaldt dataminer. Slet den bare. Hvis dette ikke kan lade sig gøre fordi filen er i brug; start da computeren i "safe mode" - ved at trykke F8 gentagende gange under en genstart.

Good luck

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-11-04 17:48

der er ikke noget galt med din pc,bare skal du have et virus program der under støtter
sp2 fra microsoft.
Men skal microsoft diktere om du skal have virus beskyttelse eller ej.
så løsningen er :
højre klik på start og vælg egenskaber
marker x sjul inaktive ikoner
klik på tilpas under fanen proceslinien
klik på windows sikkerhedscenter og i rulleganinet - sjul altid

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 10-11-04 18:29

Tak for svaret acronym. Efter gentagne online-scanninger (Panda og BitDefender) skulle pc'en nu igen være rent - forhåbentlig er det også "slut" med fejlmeldingen. Hvis ikke ...???
Du skriver at Gendel er en dataminer ... bør Adaware eller SpyBoot Search ikke have fanget den?? Begge har jeg kørt (selvfølgelig opdateret først).
Endnu engang tak for hjælpen!

Til xou: tak for dit svar - det er svært at tildele point - dit svar hjælper mig jo selvfølgelig også videre, men jeg havde vist ikke fundet datamineren Gendel ved at følge dit spor --- så derfor går pointene til acronym - håber du kan acceptere.