/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Adgang til arkivalier
Fra : kammanoerup
Vist : 840 gange
70 point
Dato : 09-11-04 18:23

Jeg er helt nybegynder på området, har i 25 år haft små notater fra besøg på¨Rigsarkivet liggende, men nu skulle det så være. Jeg kan ikke mere let komme på Rigsarkivet, men ville så bruge PC til det der var muligt. Har modtaget Brugernavn og password- men hvordan og
især, hvor skal jeg skrive det. Kan nogen hjælpe mig? Jeg vil så gerne igang, mens tid er-

Venlig hilsen kamma

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 80 point
Dato : 09-11-04 18:36

Hej Kamma.
Jeg går ud fra det er www.arkivalieronline du har fået brugernavn og password til. Her skal du klikke på f.eks.kirkebøger og senere kig i kirkebøger så kommer du til en side hvor du kan skrive brugernavn og password.

Hvis det ikke var havd du mente m¨du gerne skrive til mig privat på lis.jensen(a)stofanet.dk husk at udskifte (a) med @

Lis

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-11-04 18:40
Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 09-11-04 21:00

Tak for svaret LisBJensen.

Kommentar
Fra : torpvesti

Dato : 28-04-05 12:03

Er der nogen der kan hjælpe mig med oplysninger om Peter Nissen Andersen Schmidt og hustru Maren Nielsdatter Møller gift 24 NOV 1849 Arnum, Højrup Kirke ?
Fra optegnelserne, som blev samlet til os i 1912 af kirketjeneren, fik jeg følgende data:

Peter Nissen Andersen Schmidt, 45 år gammel
og
Maren Nielsdatter Møller ( født 9. oktober 1818, døbt 10.oktober 1818) blev gift i
Højrup kirke d. 24. november 1849.

"Deres børn, som var født i Arnum, er ---------." Så følger optegnelsen af 6 drenge, som
parret fik, hvoraf far var den sidste.

"Carl Hansen Schmidt, født d. 22.april 1861, døbt 7. juli 1861."

Registreringen af forældrenes død er som følger:
"Maren Nielsdatter Schmidt, født Møller, døde af lungehindebetændelse i Arnum
18.marts 1873 og blev begravet på Højrup kirkegård d. 22.marts 1873."

"Peter Nissen Schmidt døde i Arnum d. 19.november 1876 og blev begravet på Højrup
kirkegård d. 23.november 1876."

Som jeg husker at have set det i kirkebogen var de første tre drenge født til Peter Nissen,
Andrews søn, og de sidste tre til Peter Nissen, Smith. Det er mærkværdigt, men denne
slægt havde ikke familienavne før de blev tvunget til det af tyskerne. Faderen kan have
været Niels, Andrews søn, og så ville hans første dreng blive Andrew Nils`søn, eller
Andrew the Smith ( grovsmed) eller Andrew Hjulmand ( Uhler ) eller Andrew Skriver
( Schrieber ).
Min onkel Martin fastsatte aldrig en bestemt måde at stave sit navn på. Nogle gange var
det Smidt, nogle gange Smith og nogle gange Schmidt. Han kunne ikke lide "ch", da det
var tysk.

[kilde: EDGAR C. SMITH, Fresno, California, USA]
--------------------------------------------------------------------------

mvh
http://torpvesti.hompage.dk

Kommentar
Fra : torpvesti

Dato : 28-04-05 12:09

Jeg har kigget i FT-1845
FT-1845; C2832;72;167;Højrup sogn;8 et huus;Arnum bye;
Niels Andersen Schmidt;M;42;Gift;;Tømmermand;;;1;I sognet;
Mette Marie Høelberg;K;45;Gift;;Hans kone;;;1;I sognet;
Anders Carl Schmidt;M;14;Ugift;;Deres børn;;;1;I sognet;
Peder Knudsen Schmidt;M;12;Ugift;;Deres børn;;;1;I sognet;
Anne Kirstine Schmidt;K;14;Ugift;;Deres børn;;;1;I sognet;
-------------------------------------------------------------------------
kunne det være en broder til Peter Nissen Andersen Schmidt ???
mvh
http://torpvesti.hompage.dk