/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hjælp til køb af ny pc?
Fra : tinolarsen
Vist : 464 gange
100 point
Dato : 09-11-04 16:45

Jeg ville bare lige spørge hvilken pc jeg skal købe..

Her tænker jeg på Processer, RAM, GB osv.

Skal bruge den til at surfe, og downloade musik/film, ikke til spil...

Der skal også være DVD brænder.

Nogen der har set et godt tilbud, eller kan fortælle hvad jeg har brug for med mit behov..

Hvad med en billig fladskærm... - hovr får jeg det...

Kommentar
Fra : froslev

Dato : 09-11-04 16:48

Hej

Prøv edbpriser.dk, og køb så en der er rimelig kvik, ellers forældes den for hurtigt.

Mvh

Froslev

Kommentar
Fra : 164028

Dato : 09-11-04 16:54

Helt klart...

Kan også anbefale edbpriser.dk
hvor du selv kan gå ind og konstruere din egen, og finde de billigste priser m.m.

MVH

Mikkel

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 09-11-04 17:01

Hej
du kan bruge næsten hvadsom helst til de formål du har listet når du ikke skal spille på den, så betyder cpu'ens hastighed ikke så meget for den har ikke noget med download tider at gøre, men vis du skal brænde dvd og måske enda rendere film så spiller det en lidt større betydning og så kan cpu og ram ikke blive store og hurtige nok (jo større og mere jo bedre).
men vil anbefale dig noget i stil med 2.5ghz cpu og 512 eller mere ram
kig evt på http://www.prcdata.dk/page.asp?screen=1016
ellers gør som froslev anbefaler søg på edbpriser.dk og se hvad du kan få for de penge du vil bruge på det.
mvh fox

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 09-11-04 17:02

Tak for jeres svar, men hvor stor skal processeren være tilmig behov synes i - mangler nogle tal og gå ud fra...

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-11-04 17:08

Jeg købte min computer her http://www.amitech.dk/ for et halvt års tid siden.

Fordelen er, at du kan skræddersy computeren, nærmest som du har lyst - og økonomi - til.

Det er måske lidt dyrere end andre steder, men til gengæld er kvaliteten helt i top.
Som sagt har jeg haft min i et halvt års tid, og endnu har der ingen problemer været
overhovedet. Selv SP2 kører bare som smurt.

Hvis du ikke skal bruge computeren til spil, vil jeg som minimum foreslå 256 mb ram og
1,5 Ghz processor - men gerne det dobbelte.

Du kan roligt købe en AMD-processor. Intel hævdes ind imellem at være bedre
- men det er pølsesnak.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 09-11-04 17:27

Hej Tinolarsen

Når du skal redigere film er det rigtigt at processor og RAM ikke kan være godt/stort nok. Jeg kører med 3,2 Ghz. + 2 GB RAM, samt et G-force5 m/128MB DDR RAM samt 300GB SATA disk Det kører udemærket, og kan anbefales.

Jeg ville til DVD redigering etc. ikke gå under en Athleon XP 2400 eller en P-IV 2,8 Ghz. og jeg ville ikke anbefale under 512 MB DDR RAM. Da det er redigering, så en SATA 200 GB svedske til det grove arbejde - gerne en 250 GB hvis din pengepung kan holde, og et godt G-force5/ATI kan du få for under 500 kr. ex. moms så er du kørende (anbefaler A/open med extern TV boks til video ind/ud redigering samt remote control - virker bare 1000% og de Videoredigeringsværktøjer som følger med er kanon nemme at bruge - og finten er at de kan også bruges til DVD redigering koster ca. 750 inkl. moms)

DVD ville jeg vælge Plextor som godt nok koster et par 100 leifer mere, men de er givet godt ud, kvalitet betaler sig i reduceret antal af dårlige CD og DVD'er (har ikke haft en dålig brænding i 9 måneder selv om jeg har brugt "low-cost" CD'ere ind imellem)

Software anbefales DVD Shrink + Alcohol 120% samt Nero. Med de 2 kan du kopiere direkte fra DVD film til et "virtuelt DVD drev" som er en image ned på din harddisk, og Nero kan brænde dette image direkte til en DVD. God finte, og din optagelse kører med 8-12x hastighed = ca. 10MB/sek. for en DVD optagelse, hvor den kun kører max. 2-4x mellem 2 DVD drev = 2-3, MB/sek.

HÙSK!!!!! at NTFS formattere din disk, ellers kan den ikke supportere "image" på mere end 4 GB (en DVD er 4,7, så sur øv... hvis du laver FAT32).

NB!!!! Brug lidt kr. extra på en bedre kabinet køler, da en DVD kopiering er "ren" processor kraft, og den bliver varm. Min går fra ca. 40 grader til 60 grader når den renderer gamle VHS film til DVD, og jeg har en Zahlmann CPU køler + extra blæser i kabinettet.

Så er der kun at ønske dig god fornøjelse

Lars

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 09-11-04 18:40
Kommentar
Fra : mbth

Dato : 09-11-04 22:27

Hej !

Jeg kan kun tilslutte Mig det glimrende indlæg, som larsfrohn har skrevet. Men jeg vil igen understrege, som før nævnt lad være at spare for meget på kabinet og kølere. Du kan have det fedeste udstyr men det hele skæmmes af en støjende underkølende blæser og et dårligt kabinet med ringe køle egenskaber og resonans.

Mbth

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 10-11-04 01:10

Hvor meget vil du max give for computeren?

Med venlig hilsen

Ivanovic1

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 10-11-04 13:02

OBS - jeg skal ikke redigere film - kun downloade film...

Jeg vil nok højst give 6.000 excl. skærm....

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 10-11-04 14:35

Hej Tino
prøv at søg efter følgende model i butikkerne / computercity.:
Acer Power F1b/P4 2800 256MB 40GB XPPro ( 970276 ) ~ det er en model, som kan købes for under kr. 5.500,00
Umiddelbart skulle den kunne opfyde nogle af dine krav - specielt det økonomiske

mvh
krakgt

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 13-11-04 00:43

Hvis du vil give 6000 kunne du f.eks. købe denne maskine til 5100

INTEL 3.4GHZ
160GB HARDDISK 7200RPM *SILENT FLUID*
512MB DDR400 RAM (PC3200)
52x32x52x CDROM BRÆNDER MED SOFTWARE.
256MB GEFORCE FX5500(8XAGP) M.TVOUT OG DVI
SORT HØJTTALERSÆT M. SORT STOF
SORT TASTATUR
SORT MUS M. SCROLL HJUL
SORT KABINET CODEGEN
SORT DISKETTEDREV
5.1 LYDKORT, SURROUND SOUND
NETKORT 10/100Mbit (ADSL M.M.)
CPU KØLER *SILENT* THERMALTAKE
4 USB PORTE I ALT (2 I FRONT), BÅDE 1.1,2.0
ASROCK P4VT8+ BUNDKORT
400W. STRØMFORSYNING

Endvidere kunne du opgradere med 512 mb ram og dvd-brænder istedet for cd brænder så vil den ca. koste 6000.

Maskinen kan du se på www.topdata.dk

Ivanovic