/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mit afløb er stoppet.
Fra : Vismanden
Vist : 4560 gange
100 point
Dato : 09-11-04 13:59

Når jeg har været i bad, er der oversvømmelse. Det tager ca. 15 min. før at vandet er sivet ned i risten i gulvet.
Det samme gælder håndvasken i køkkenet. Når overboen trææker op, kan jeg høre det bobler i håndvasken, og der kommer lidt vand op.
Hvad kan jeg gøre for en permanent løsning?

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 09-11-04 14:00

Køb noget afløbsrens og følg anvisningen på flasken!

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 09-11-04 14:03

hvad med at tage risten af og så rense den "skidtfanger" der sidder lige under risten. Jeg havde samme problem, og det klarede en af mine mere handymanagtige venner i et snuptag.

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 09-11-04 14:04

Forresten så var det i hvert fald her hos mig noget værre ulækkert stads, så en god idé er at bruge handsker.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-11-04 14:05

En cykelege bukket til en krog kan ordne en masse af de hår, der sidder nede i afløbet. Men er der ikke noget med, at dine klædeskabsgæster skal have lidt flere fakta på bordet??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-11-04 14:07

På badeværelset er afløbet sikkert fyldt med hår og sæberester. Før du bruger afløbsrens kan du fjerne risten over afløbet og selv fjerne en del.

I køkkenet er det mad-og sæberester. Du kan evt. efter at have lukket for vandet, skille vandlåsen og rense den.
Fremover, når du har fået resnet afløbene, så husk at vedligeholde, så der ikke dannes så meget slam.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-11-04 14:38

Denne side er godt nok om håndvask, men kan godt bruges

Citat
Håndvasken er stoppet

For at forhindre dårlig lugt fra kloakken i at trænge op i badeværelset, går afløbet altid til en vandlås. Denne kan sidde i gulvafløbet, men sidder ofte lige under vaskens afløb.

Hvis vasken stopper til, kan der f.eks. have samlet sig så mange tandstikkere og hårnåle i vandlåsen, at de har fanget hår og skægstubbe i en stor, filtret klump.

Man bør starte med at skille vandlåsen ad og grave evt. 'boller' ud. Husk at smøge ærmerne op og stil en gulvspand under, for vandlåsen indeholder altid vand!

Hvis afløbet stadig er stoppet, skyldes det som oftest sæberester, fedt og hår, der har sat sig i afløbsrøret. Den hurtigste - og sædvanligvis også tilstrækkelige kur - er at hælde et par kedler kogende vand i vasken. Det vil som regel opløse sæberesterne og blødgøre evt. fedtaflejringer, så der bliver frit løb.

Bruger man afløbsrens, er det ensbetydende med at hælde stærke kemikalier i kloakken. Til skade for miljøet og kloakarbejderne.

Det kan også blive nødvendigt at bruge en split eller en højtryksrenser.

At bruge afløbsrens er skadeligt for miljøet.

På badeværelset kan du bruge en "split" spiral, hvis du ikke ønsker at stikke hånden i afløbet. Brug altid gummihandsker når du renser et afløb.

Fra denne side http://www.bygogbolig.dk/artikelvis.php?id=252&katid=30

Hilsen ans

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-11-04 15:57

Fælles afløb er tilstoppet og evt. udluftning tilstoppet

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-04 17:17

Hvis det bobler i dine afløb når overboen bruger sine (Afløb),
er der en indtil vished grænsende sandsynlighed for at det er hoved faldstammen der skal renses.(Motorsplit).

Hr.Emesen kalder det fælles afløb,men den er god nok.
Dette er en sag for boligselskabet,og bør være uden udgifter for dig.
Henvend dig i første omgang til viceværten,så burde han tage de fornødne foranstaltninger.
Hilsen Keldd. (Blik og Rør.)
Lad under alle omstændighder være med at bruge AFLØBSRENS.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-11-04 18:06

Enig med Keldd

Kommentar
Fra : return

Dato : 09-11-04 19:18

har du prøvet med en såkaldt svupper det virkede med det samme hos mig ,man skal bare fylde vasken godt op med varmt vand og husk at putte noget i overløbs afløbet inden du går igang så der ikke kommer luft til når man gør det

held og lykke og håber at du får problemet løst

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-11-04 09:46

det med afløbsrens er noget fanden har opfundet! de fleste gange laver det større skade ind gavn
skal renses med en split og VARMTvand fyld vaske op hiv i proppen.
og som keldd siger

Kommentar
Fra : Vismanden

Dato : 10-11-04 12:17

Hej pbp.. Jeg ville gerne have svaret lidt hurtigere på det andet med klædeskabet, men nogle gange kan jeg bare ikke komme på kandu.dk fordi den virker lidt langsom. Er der andre der har oplevet det samme?

Godkendelse af svar
Fra : Vismanden

Dato : 10-11-04 12:18

Tak for svaret Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-04 12:21

Kandu går i stå en gang imellem - det er normalt.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-11-04 12:42

Selv tak Vismanden, og held og lykke.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 07-12-04 16:47

Hvad er en split og hvor får man fat i sådan en??

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-12-04 17:21

AhHaIC:
En split er et laaaangt stykke fladjern,som man brugte før i tiden til at rense stoppede afløb med.
Hvis man vil bruge en split i dag er den motoriseret,dvs.en motor skubber en laaaang fjeder ned i afløbsrøret.
Hvis du skal (vil) bruge sådan een ,skal der være en mand i den anden ende der ved hvad det drejer sig om,
lad være at forsøge selv,og denne mand er VVS'eren.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 07-12-04 18:32

Og hvorfor skal man ikke bruge afløbsrens - der må da være folk der har haft held med det.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 07-12-04 19:08

Fordi det er stærkt ætsende,og hvis du ikke får hul i afløbet med afløbsrens,er der een
der måske skal have armen ned i afløbet og rode rundt.
Denne ene har nogen gange været mig. Man stikker hånden ned i afløbet,og bliver ætset op og ned af armene,
ikke sjovt skulle jeg hilse og sige.
Afløbsrens udvikler også en høj varme,som vil smelte plasticrør hvis det er dem lige under håndvasken.
Fremover,vær flink og stille spørgsmålet ,vi går ind i et der er besvaret.
Hilsen
Keldd