/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hjælp vores gamle og nye kat. Og os!!!
Fra : frk.nielsen
Vist : 1535 gange
20 point
Dato : 09-11-04 12:44

Min kæreste har en 4-årige hunkat, som han har haft før han mødte mig. Og nu har vi anskaffet os en 8 uger gammel hankilling.

Vores problem er at hun hvæser og hyler og skriger højlydt. Hun er meget fjendsk overfor den nye kylling. (det skal lige siges at hun i forvejen er en bestemt dame, og hun var heller ikke ret imødekommen overfor mig da jeg flyttede ind, men ikke aggresiv)
Og den nye killing er ikke rigtig interesseret i hende. Men nu er han også begyndt at svare hende igen med at hvæse af hende. Han går også og mijaver og piber, som om han kalder på nogen.

Vi har kun haft den lille i 4 dage, men de larmer meget når de render ind i hinanden, så vi er blevet nød til at holde dem adskilt om natten.

Så mine spørgsmål er:
Er der nogen der ved hvad man kan gøre for at gøre dem gode venner?
Hvad man gør for at berolige den ældste kat så hun ikke er så oppe og kører hele tiden? Og hvad man gør for at den ældste kat ikke føler sig udenfor vores lille famile???
(Det ligner den ældste kat græder når hun hvæser i lang tid af den lille. Hendes øjne løber i vand hvis hun hyler højt og i lang tid. Er det fordi hun er ked af det? Gør det ondt og hvæsse hele tiden og så højt? Og er det naturligt at kattes øjne løber i vand?)

Jeg håber der er nogen katte-ejer/eksperter der har prøvet det her før, eller hørt om det ogr kan hjælpe os. Da det er første gang jeg har kat og vi ved ikke hvad vi jeg skal stille op med de 2. På forhånd tak =)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-11-04 12:48

Klart at den lille killing går og mijaver.
Den er taget alt for tidligt fra moderen. En killing skal være 12 uger for man må fjerne den fra moderen.

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 09-11-04 12:51

Det der sker, er at den gamle kat mener at den nye er noget uvedkommende der er trængt ind på hendes enemærker, og det er det jo sådan set også.
Nu er det sjældent, at en hunkat vil gøre en killing noget, men derfor er det da et kedeligt problem.
Det eneste I kan gøre er at se tiden an, og lade dem i fred og ro prøve at vænne sig til hinanden.
Grunden til, at dens øjne løber i vand, er fordi tårekanalerne bliver påvirket af den måde hun strammer musklerne i ansigtet når hun hvæser, det er der ikke noget unormalt i.
Men det er vigtigt, at I tager jer lige så meget af den gamle, som før I fik den nye, så hun ikke føler at den nye tager hendes plads som "førerkat".
En anden ting. I har taget den killing alt for tidligt, en killing SKAL være 12 uger før den må tages fra moderen.
Så der er ikke nohet at sige til at den går og hyler.
mvh dova

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 09-11-04 15:25

Hej,frk nielsen
da vi fik vores lille kat, som vi hentede på Inges kattehjem, var han en stor killing. vores anden kat var ca. 4 år og blev sandelig ikke glad for den nye indflytter, men jeg havde et indendørs kaninbur, som blev indrettet til den lille nye, det stod så i stuen.den lille kom ud når den gamle ikke var inde. når begge var i stuen, den lille i buret - var der godt nok vrede og larm i luften, men det tog bare nogle dage, så havde den gamle vendet sig til lugten, lyden og duften af den anden. i dag er de fine venner( de vasker hinanden,men kan dog også slås, de er nu henhv. 8 og 4 år.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-11-04 15:55

I nogle hjem kan det godt gå at få en ekstra kat.
Jeg vil stadig påpege at få en killing på 8 uger ikke er det rigtige, da killingen skal være 12 uger før den bliver taget fra moderen. Nu melder historien jo ikke noget om hvorfor den er blevet taget så tidligt fra moderen.

Jeg har selv 2 katte. Kat nr. to (en hankat) fik jeg da den var ca. 7 mdr. min egen hankat var på daværende tidspunkt 12 år. Jeg var nummer fire i rækken, der fik "den brugte kat". Der, hvor jeg overtog katten fra, var fra en person som ville gøre alt for at katten skulle have det godt. Hun havde i forvejen en hunkat. De to katte kunne bare ikke sammen.
Hun forsøgte i mere end en måned. Mine to katte har det godt sammen. Jeg lod dem klare "opgøret" selv uden indblanding.
Det skal så lige indskydes at kat nr. to jo var de nævnte 7 mdr. En killing på 8 uger kan jo ikke forsvare sig. Den er ikke blevet opdraget endnu af "kattemor"

Du skal tage dig meget af din ældste kat, som du også skal tage dig af killingen. Har du mulighed for at være alene med en af kattene en gang imellem?

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 09-11-04 16:11

Vi har to gange introduceret en ny kat i vores hjem, og det har gået fint. Nogle katte er mere glad for selskab end andre, det kommer lidt an på kattens natur.
Vores katte hvæssede af hinanden en uges tid, og så gik det ligesom over, da de opdagede at den nye ville blive boende. Det går langsomt fremad, og jeg har erfaring med at hunkattene er de værste. Hvis der går længere end en uge og det stadig er fuldstændig det samme, eller værre, så synes jeg I skal overveje andre muligheder.
Den lille ny har brug for meget tryghed og det er vigtigt I bruger tid med ham. Men glem ikke den anden, ellers bliver den jaloux.

Altså alt i alt, hav tålmodighed og læg mærke til de små fremskridt:)

Med venlig hilsen

Maria

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-11-04 18:09

Køb noget "Felifriend" og smør på begge katte. Det kan du få hos dyrlægen.

Fra dyrenes beskyttelse:
Det er bedre at være to – også for katte
Selvom katte er territoriale, så har de også behov for social kontakt med artsfæller. Derfor anbefaler Dyrenes Beskyttelse, at man anskaffer sig to katte, som kan holde hinanden med selskab. Dette er specielt vigtigt, hvis kattene ikke får lov at komme ud. Hvis du ønsker at have mere end en kat, er det lettest, hvis du anskaffer to katte fra samme kuld. Hvis du allerede har kat og anskaffer en til, kan du mindske risikoen for problemer ved at introducere kattene for hinanden på følgende måde:
Lad kattene opholde sig i hvert sit rum. Dørene til rummene skal være lukkede, når du eller andre familiemedlemmer ikke er til stede
Tag for hver af kattene lidt grus fra dens kattebakke, og bland det i modpartens kattebakke. Formålet er at vænne kattene til lugten af hinanden
Fodr kattene sammen, men i så stor afstand, at de ikke viser tegn på aggression over for hinanden • Væn kattene gradvis til at være sammen ved, at to personer kæler med hver sin kat i samme rum, og "bytter" kat af og til
Giv kattene positiv opmærksomhed, når de er sammen, og mindre opmærksomhed, når de er hver for sig. Kattene lærer så at opfatte tilstedeværelsen af den anden som en positiv oplevelse

Du kan gøre det lettere for kattene, hvis du, før de mødes første gang, sprayer dine hænder med Felifriend, og gnider det på hver af kattene. Felifriend efterligner ligesom Filiway kattens naturlige ansigtsferomon.
Du skal dog være opmærksom på, at det i nogle tilfælde kan være svært at lære to katte, som ikke er vokset op sammen, at tolerere hinanden (se Dyrenes Beskyttelses pjece Socialisering af katte).

Hvis du har flere katte, vil de ofte dele boligen op imellem sig. Hvis du sætter hylder op til dem, vil du gøre dette lettere for kattene, så indbyrdes stridigheder ikke forekommer så ofte.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 09-11-04 18:32

Jeg har flere gange prøvet at introducere nye katte og det har altid set ud til at blive en fiasko. Men hvis man selv tager det stille og roligt, lader kattene mødes i det tempo de nu har lyst til og accepterer, at en killing kan være en belastning for en voksen kat, der har sin egen rytme ( som en teenager der får en stedsøster på 2 år??) Så skal det nok gå.
Du skal bruge meget tid på at give begge katte omsorg, så de begge to føler sig tilpas - din "gamle kat" skal have lige så meget opmærksomhed som den plejer, men den nye ( som jeg også synes skulle have haft sin mor lidt længere) er du også nødt til at gøre tryg, den erdu nødt til at være kattemor for - det vil din ældste kat ikke være, den har bare fået en konkurent, der ikke engang har lært at være kat endnu.
Men de finder ud af det, og det skal nok gå, du lyder jo til, at have hjerterum til dem begge to og det er det vigtigste, i løbet af kort tid skal de nok få deres indbyrdes roller på plads og de skal også nok få fornøjelse af hinanden, selv om det ikke ser sådan ud lige nu.
Held og lykke - hilsen Ripley, der har 2 katte der er glade for hinanden, selv om den ene var en voksen kat, da de mødtes og den anden en lille irriterende killing - dine skal også skal nok klare det

Kommentar
Fra : akle

Dato : 10-11-04 11:10

Ved anbringelse af en ny kat/killing i et hjem, hvor der i forvejen er kat, er det vigtigt at den nye kat først bliver præget med husets/hjemmets og menneskenes lugt. Dette gøres ved at sætte den nyankomne i et rum for sig selv, de første 2-3 døgn. Der efter kan man lade kattene kigge lidt til hinanden, f.eks. i dørsprækken, men det aller bedste er, efter de første 2-3 dage, at have et større bur til den nye kat, således at de 2 katte kan lære hinanden at kende ved at lugte til hinanden, samt kunne se hinanden. Set dette bur et beskyttet sted, så ikke alle 4 sider er ubeskyttede. Hæng eventuelt et tæppe over buret, så kun lidt af den ene side er fri. Killingen vil også føle sig mere tryg, ved at have en blød hule at ligge og putte sig i. Om natten skal kattene ikke være i samme rum, da de begge skal have ro til at sove, dette gælder specielt den lille killing, da de små har et større søvnbehov end voksne katte.
Der vil altid være lidt hvæsen i begyndelsen og den første kat vil altid føle sit domæne truet af den nyankomne, - og ja, en hunkat er for det meste mere agressiv i begyndelsen, contra en hankat eller en kastrat. Dog er en killing normalt fuld af selvtillid med mod på livet, og det er af denne grund, en killing er så nem at omstille til nyt hjem. Det aller vigtigste er dog: Glem ikke at give den 1. kat meget opmærksomhed, faktisk mere opmærksomhed end den nyindbragte killing, da den 1. kat så vil føle den har fortrindsret og høj status hos sine mennesker, selvom der er kommet en ny killing i hjemmet, og på den måde føler den 1. kat, at dens situation er ret så dejlig, trods alt. Det er også meget vigtigt at kattene får hver deres tissebakke i de første uger, da en tissebakke er et dominant område. Ligeledes skal de have hver deres mad- og drikkeskåle. Først når de er blevet gode venner kan man nøjes med én tissebakke og én vandskål, men madskålen skal fremdeles være separat til hver kat. En så lille killing skal desuden også have specialkost til killinger.
Der ud over er killingen alt, alt for lille, så her er det vigtigt at lade den være meget selv, i et rum/bur, hvor den kan føle sig tryg, indtil den har alderen, lugten og modet til at konfronteres med fremmede katte.
Hav tålmodighed, følg ovenstående, så skal kattene nok blive gode venner med tiden.
Held og lykke!

Godkendelse af svar
Fra : frk.nielsen

Dato : 10-11-04 12:37

1000 tak for svaret dova. Har snakket med dyrelægen og prøver nu at forkæle den ældste kat lidt mere. Med hensyn til killingen ved vi godt nu at den er taget for tidligt fra moderen (hvilket der ikke er noget VI kan lave om på nu)
Han peb de første 3 dage, men er holdt helt op med det nu, vi prøver at opdrage og forsørge ham så godt vi kan, selvom vi godt ved vi ikke er hans rigtig kattemor, og så må tiden vise hvordan det går ham. Men igen tusinde tak for de gode svar.

Kommentar
Fra : frk.nielsen

Dato : 10-11-04 12:54

Kammanoerup: Tusinde tak, har desværre ikke noget kaninbur, men det er heller ikke så slemt mere. Men tak for svaret

Kommentar
Fra : frk.nielsen

Dato : 10-11-04 12:57

Ans: Ja vi er alene med dem engang imellem nu. Og de er ikke i samme rum når vi ikke er hjemme. Og dyrelægen råede os til at hilse på den ældste kat som det første når vi kom hjem, og det gør vi så nu. Og det lader til at hun er faldet lidt ned nu og er mere afslappet. tak for svaret =)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-11-04 14:13

Jamen tak for det frk.nielsen
Og held og lykke med at få det til at fungere med kattene.
mvh dova