/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulvafslibningssæt og lak fra "Røverkøb"
Fra : P_K
Vist : 1812 gange
50 point
Dato : 09-11-04 08:49

Hej alle!

Er der nogen af jer, der selv har afslebet gulve, der har erfaring med gulvslibesættet fra Røverkøb, der koster 99,50 kr at leje i døgnet?

Er der nogen der har erfaring med deres egen lak, som koster 650 kr. for 9 L, hvilket er rasende billigt sammenlignet med lak, man køber i byggevarecentre?

Jeg skal have afslebet et fyrretræsgulv på ca. 38 m^2. Hovedparten af gulvet står ubehandlet hen og skal blot letslibes. Yderligere er der en lille entre, hvor der er en del gammel lak på gulvet. Sandpapiret hos ovennævnte koster 19,50 kr pr. ark. Er der nogen, der ved hvor meget sandpapir, der går til?

Jeg har fået et tilbud hos en gulvmand på 2800 + moms for det hele inklusiv to gange lakering - kan det betale sig?

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 09-11-04 09:25

Jeg ville helt sikker vælge gulvmanden

mvh

/sgb

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 09-11-04 09:26

sgb: Hvorfor?

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 09-11-04 09:28

Har ikke prøvet deres gulvlak, men loftmalig, det var ikke godt, loftet blev stribet.

Accepteret svar
Fra : sm7sgb

Modtaget 60 point
Dato : 09-11-04 09:31

Hvis man ikke har prøvet at slibe gulv tidligere, kan det hurtigt gå galt, men nu skriver du jo godt nok letslibes, men jeg ville som sagt vælge gulvmanden.

mvh

/sgb

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 09-11-04 09:33

Hvis gulvet er ubehandlet bruger du ikke lige så meget sandpapir, som om det er behandlet

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 09-11-04 10:21

Hej.
Jeg har slebet gulve (60 m2) der var meget slidt og med (mindst) 7 lag gammel flerekomponent lak med gulvslibere fra Røverkøb.
Det kostede et par (meget dyre) grove sandpapirer før jeg lærte at sætte dem rigtigt på, men så gik det stort set smertefrit.
Jeg kørte på tværs med groft sandpapir ( brædderne var væsentligt højere i samligerne ) og derefter med mellem og til sidst med fint sandpapir.
Vi ludbehandlede gulvet - og blev nødt til at slibe det igen i to omgange, fordi det rejste sig. Men det blev MEGET flot.
Jeg har ikke prøvet deres lak - vi holder gulvet med hvidpigmenteret sæbe.
Det er et stort arbejde - især langs kanter / paneler, men jeg nyder med stolthed at sige: "Vi gjorde det selv"
KH Karsten

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-11-04 10:44

Hvis man ikke har prøvet at slibe gulve før, så er det lidt af en prøvelse at gå i gang med.

Der kan gå meget sandpapir til spilde, som BarsKill skriver. Jeg troede jeg selv kunne klare det, men ak nej. Det skidt ville ikke som jeg ville .
Der var også flere lag lak, men gulvet var meget ujævnt. Jeg opgav til sidst og fik en professionel til at lave det.
For ham gik det som smurt i olie.
Det er et stort arbejde at lave det selv, men hvis du er "gør det selv mand/kvinde" og ikke bliver for hurtig hysterisk skal det nok gå.

Slibemaskinerne som udlejes er gode nok, når man først har lært at betjene dem.

Jeg ville vælge en lak af et kendt mærke.

God fornøjelse hvis du selv går i gang. Send familien på week-end mens det står på

Hilsen ans

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 09-11-04 11:44

3500 for nyslebet gulv incl. lak (syns dog at gulvet mindst ska lakeres tre ganger) er da enlig ok med tanke på alt arbejde, men samtidligt som karsten siger> det er jo fedt at selv har gjort det, evt. kunde du jo få en til at slibe gulvet og så selv lakere, så sparer man jo lidt penge.

/sgb

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 09-11-04 11:48

PS: Det er kun det tidligere lakerede entregulv der kan give problemer.
Jeg var i begyndelsen lidt nærig med "slibeolien" (også fra Røverkøb), men det kan godt betale sig at følge opskriften.
KH Karsten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-04 11:54

Der skulle ikke være de store problemer i at gøre det selv, hvis man er lidt "gør-det-selv" anlagt.
Og du kan ikke regne med, at materialerne gulvmanden bruger, er anderledes end det du selv køber.
Det meste af hans pris er jo arbejdslønnen.
Det eneste du skal sørge for at passe på, er gulvet med det gamle lak.
Rigeligt med olie og groft sandpapir, ellers "brænder" lakken lynhurtigt fast i papiret så det ingen slibeeffekt har.
mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-11-04 13:17

Jeg er udpræget gør det selv mand, men sådan et tilbud fra en gulvmand kunne godt friste mig hvis jeg kunne slippe for det kæmpe arbejde det jo er.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-04 13:21

Ja, jeg ved ikke rigtig, det er da næsten 100,- pr kvadratmeter det kommer til at koste, det synes jeg er dyrt.
mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-11-04 13:44

Fedtsyl

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-11-04 13:53

Jeg har lige slebet vores stue gulv ned og ludbehandlet det. Det er ikke så svært, du skal dog huske at bruge slibeolie i starten, det sparer på slibepapirerne, og brug rigeligt af det grove først.
Pas på ved start og stop, det kan give "cutterslag" fordybninger, mankinen skal løftes (vippes) ved start og slut.
Slib på skrå af brædderne for at udligne hulningerne.
Jeg brugte en dag på 25 m2 incl første grundbehandling.
Med leje af maskin, sandpapir og behandling løber det op i ca. 800,-
Pejsemontøren der efterfølgende satte vores brændeovn op sagde at han havde set værre resultater af professionelle. Der er fejl men det er jo også mig der præcist ved hvor de er.
Jeg er tilfreds.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-11-04 18:20

Det holder ikke med 2 gange lak. Det gav vi vores, da vi havde slebet det ned, og det blev hurtigt grimt. Da vi brokkede os til farvehandelen, hvor vi havde købt lakken og lejet slibeudstyret, fik vi at vide, at det skulle have haft mindst 4 - 5 gange lak. (det var en ret tynd, silkeagtig lak)
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : P_K

Dato : 12-01-05 17:51

Tak for svaret sm7sgb.

Glad for, at jeg ikke gjorde det selv!