/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Virus?
Fra : HelleS
Vist : 441 gange
220 point
Dato : 08-11-04 21:28

Jeg har et problem. Skulle hjælpe mine forældre med deres PC, men jeg tror de har fået virus. Når man har været på Internettet i ca 5 min, så kommer der en meddelse frem på skærmen hvor der står at man skal skynde sig at gemme, og der bliver talt ned i 60 sekunder og så lukker computeren ned og genstarter.

Hvad skal jeg gøre? De har installeret Norton, men den finder ingen virus??
Jeg kan ikke nå at downloade nogle programmer hos dem inden computeren genstarter.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 08-11-04 21:42

Jeg er ikke ekspert i det, men jeg har selv haft samme problem for et stykke tid siden.
Når du åbner igen, så se om du kan nå at hente denne
http://www.tipchannel.dk/kal4/17kb4/Sasser_ormene/tjek_fjern.htm
Hvis ikke du kan det, så send en mail til spywarefri@mailme.dk og forklar dem det, så
hjælper de dig.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 08-11-04 21:50

Du kan fjerne den med stinger
http://vil.nai.com/vil/stinger/

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 08-11-04 21:55

Hejsa
Gå i kør, skriv shutdown -a (husk mellemrum), så lukker den ikke ned... prøv og se om du kan fjerne den, med de programmer som fjante og mone beskriver....

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 08-11-04 22:00

Nå Ja Undskyld glemte KØR ordren

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 08-11-04 22:05

Som jeg har skrevet tideligere i en anden tråd, handler drejer det sig om ormen "W32.blaster.worm"
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/FixBlast.exe

Dog kommer der en besked når du har udført en scan
"W32.Blaster.Worm has not been found on your computer."
Dette betyder umidlbart ikke noget - ormen er nu fjernet...

MVH
Thomas

Kommentar
Fra : Mazey

Dato : 09-11-04 01:36

Det du kan gøre for at fjerne den er som punkler også skriver at gå ind og hente blaster fix på http://securityresponse.symantec.com/avcenter/FixBlast.exe .
Hvis den i mellemtiden når at komme op med at den lukker om 60 sek. så klikker du på start og klikker på kør og skriver følgende (uden "") "shutdown -a"

Så går vinduet væk og du kan roligt arbejde hente programmet færdigt.
Evt. kan du følge denne guide:
http://www.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.blaster.worm.removal.tool.html

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-11-04 23:13

Hej Helle!
Du kan sikkert undgå at den tæller ned, hvis du starter i fejlsikret tilstand, og så derfra bekæmper problemet.
Se dog også efter i START menuen, om der er programmer du ikke vil have starter op af sig selv.
Den fejlsikrede tilstand er altid et godt udgangspunkt, når der skal renses ud i systemet.

Kommentar
Fra : HelleS

Dato : 12-11-04 21:38

Hej
Jeg har scannet med Stinger og FixBlast vha. de links I har angivet. Men de fandt intet. Computeren lukker stadigvæk ned.
Nogen forslag til hvad jeg kan gøre????????

Accepteret svar
Fra : Fjante

Modtaget 220 point
Dato : 12-11-04 22:26

www.arlet.dk
Kig i menuen til venstre

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 12-11-04 23:36

Har du sendt en mail til spywarefri@mailme.dk
de kan hjælpe dig.
Mvh
Mone

Kommentar
Fra : HelleS

Dato : 13-11-04 11:22

Hej
Jeg har lige et spørgsmål. Nu har jeg været inde på arlet.dk.
Skal jeg slå systemgendannelsen fra før jeg skriver "shutdown -a" og opdatere windows??

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 13-11-04 14:06

DEu skriver bare shutd i kør og OK,så arb du normalt ,slå syst gend fra når du lyster.Hos arlet står der "du tager med h hånds tommel og pege"

Godkendelse af svar
Fra : HelleS

Dato : 13-11-04 16:13

Tak for svaret Fjante.