/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Udskiftning af knaster/ CO2 ?
Fra : Mrn
Vist : 994 gange
100 point
Dato : 08-11-04 19:28

Hej,

Jeg er ved at købe en Peugeot MI16 1,9
Den har fået skarpe knaster samt en ny chip...

Men mine spørgsmål lyder på, er det svært at skifte knaster og chip? og kræver det noget specielt ?`(motorstyring etc.) Jeg fik at vide at det var nok nødvendigt at sætte den gamle knast og chip i igen, når den skulle synes pga CO2.

Men er der nogen der ved grænse værdierne ang co2, for så vil jeg tage en co2 test på bilen.
Ville være fint, hvis jeg kunne slippe for at bytte dem ud og sætte dem igen bag efter...

Hilsen Michael

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-11-04 19:34

Hvis du ikke har gjort det før, så skal du ikke gøre det. Du kan prøve og tage av en vakum slange når bilen skal synes. Det er mulig det vil hjælpe.
alimak

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 08-11-04 19:43

Det kan du ikke selv rode med hvis ikke du har en del forstand på motorer.
M.h.t grænseværdier for co2, afhænger det af den enkelte bil ifølge detailforskrifterne.
Nu ved jeg så ikke lige hvor stor indflydelse den nye knast og chip har på co2 udslip.
Men du skal også være opmærksom på om modifikationerne overskrider grænsen for tilladt effektforøgelse af motoren.
Du kan måske lære lidt om det her.
Rul ned til kapitel 7.06
http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/sbi_vejl/afsnit7.htm
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-04 19:44

Det kan du ikke selv rode med hvis ikke du har en del forstand på motorer.
M.h.t grænseværdier for co2, afhænger det af den enkelte bil ifølge detailforskrifterne.
Nu ved jeg så ikke lige hvor stor indflydelse den nye knast og chip har på co2 udslip.
Men du skal også være opmærksom på om modifikationerne overskrider grænsen for tilladt effektforøgelse af motoren.
Du kan måske lære lidt om det her.
Rul ned til kapitel 7.06
http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/sbi_vejl/afsnit7.htm
mvh dova

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 08-11-04 19:47

At skifte en knast er ikke det store "problem" mens en udskifning af en chip er for en prof!
Du kan evt. anskaffe dig en værkstedsmanuel og følge instruktionerne igennem den, hvis du er vant til at "håndtere en skruetrækker og topnøglesæt"

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-11-04 19:53

Jeg vil nu ikke råde dig til at skifte knasten selv på den model, men mon ikke den kan stilles så tyndt i benzinblanding, så den let går gennem syn, ham der har ciptunet den, kan jo let ændre det tilbage, midlertidigt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 08-11-04 19:54

bilen har standart 160 HK og har fået en effekt forøgelse på 13 % til 181 hk.

Men hvis jeg ikke skal lave det selv, og jeg finder en mekaniker, der kan skifte den ud, hvad ville det så ca. komme til at koste?

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 08-11-04 19:58

Ham jeg skal købe bilen af, har købt motoren total renoveret med disse ændringer.

ang chippen, ved jeg ikke om han har skiftet den.

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 08-11-04 19:58

Ham jeg skal købe bilen af, har købt motoren total renoveret med disse ændringer.

ang chippen, ved jeg ikke om han har skiftet den.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-04 20:06

De 13 % er ikke et problem i sig selv, og om det skulle gøre så meget, at den ville blive kasseret for co2, ved jeg ikke.
Selv om den måske ser ud til at ryge mere, behøver det ikke betyde, at grænserne er overskredet.
mvh dova

Kommentar
Fra : Mrn

Dato : 08-11-04 20:16

hvad ville i gøre hvis det var jer?

Bytte knaster ud med de gamle... ;-(

El.

Tage chancen gennem statens bil inspektion?

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 08-11-04 20:55

Hmmmm.
Skarpe knastaksler til mi16/!,9/2,0???
Det har jeg aldrig hørt før (men man kan aldrig vide)
Chek co 0/0= 0,8-1,5
Er den ok så kør til syn.
Hvis ikke så ombyt cpu`en med en standart.(chech 1,9-2,o)
/steen b.
PS.
der der ellers skud i den motor som standart.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 08-11-04 21:05

Hej.
Stavefejl= standart=standard.
/steen b.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-11-04 21:45

Tag chancen, efter en måling på et Peugeot værksted, (De kan også give dig nogle tips til en bedre forbrænding)det værste der kan ske er et omsyn til 350kr.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 08-11-04 22:18

det kommer an på om bilen har katalysator og hvor når bilen er fra hvis den har kat må co2 være max 0,05 hvis den er fra 1987 til 1991 og uden kat max co2 3,5 men hvis bilen er med kat er det ikke nok at se på co2 så skal man have en 4 gas test sådan en test kan du få lavet ved en mekaniker og det koster ca 350 kr +moms så kan han også vudere tallen om de kan gå gennem syn

Kommentar
Fra : rimmer

Dato : 08-11-04 22:25

Hvad med at bede sælger om at syne bilen, så behøver du ikke selv at rode med
det, hvis sælger mener det er så ligetil burde det jo ikke være et problem, ellers
find en anden bil.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 10-11-04 08:27

Du kan som min navnebroder siger tage chancen og bare lade den køre til syn som den er, det er jo ikke en voldsom "defekt" på bilen hvis den har for højt CO2.
Men du kan selvfølgelig lade sælgeren levere bilen nysynet og så er du HELT uden disse spekulationer. Hvis han så vil have et "urealistisk" højt beløb for dette bør du lade bilen stå og finde en anden....selvom det selvfølgelig godt kan være svært hvis du er blevt "dybt forelsket" i lige netop denne bil. Men så må du vurdere om det er hjertet eller hjernen der "løber af med dig"!?

Mvh
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : Mrn

Dato : 13-11-04 22:41

Tak for svaret dova.