/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kattetis og gulvtæppe
Fra : phillpb
Vist : 1447 gange
20 point
Dato : 08-11-04 09:03

Jeg har tænkt på at købe gulvtæpper til hele lejeligheden, istedet for bare gulvbrædder. Men jeg frygter at mine to katte enten tisser på gulvtæppet eller kradser i det. Den ene (perser,phillip) kan godt finde på at tisse på f.eks plastic. og den anden (hellig birma,søsser) kan godt lide at kradse.
Er der nogen der har erfaringer med at gå fra bare gulve til tæpper
hilsen jacq.

Accepteret svar
Fra : nullerbullerpige

Modtaget 30 point
Dato : 08-11-04 09:46

Hej!

Da jeg fik lagt gulvtæppe i min ene stue, begyndte min kat at kradse i det. Men jeg fik heldigvis hurtigt vendt den fra det, ved at sprøjte den med vand hver gang den gjorde det. Samtidig tog jeg den ud til dens kradsebradt og fik den til at kradse i det.
Den har kun en enkelt gang tisset og skidt på mit gulvtæppe. Det var dog min egen skyld, da jeg var kommet til at lukke den derind en hel dag. Til at fjerne det med brugte jeg Vanish oxy aktion, mener jeg det hedder. Noget hvidt pulver i en lyserød/pink bøtte. Og det tog både lugten og pletten...

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-11-04 10:27

Katte, der ynder at tisse på plastik, vil nok fortsætte med at gøre det, (har selv haft en kat med disse tilbøjeligheder), så du skal sørge for ikke at have nogen form for plastik liggende på gulvtæppet. Er der sørget for dette, vil katte normalt ikke tisse på gulve, tæppe eller ej. Mht. kradsen, kan du nok ikke undgå dette på et gulvtæppe. Nogle katte ynder at kradse på lodrette flader og andre på vandrette flader, der tiltrækker dem. Hvis du har et sted, hvor kattene gerne på kradse, f.eks. et kradsetræ-miljø, så dup et par steder med Baldrian-dråber. Dette tiltrækker kattene. Faktisk bliver de helt eksede ved lugten, så pas på med kun at bruge max. én dråbe 2 forskellige steder, alt efter højden på kradsetæet. Baldrian-dråber kan normalt købes ved Matas.

Godkendelse af svar
Fra : phillpb

Dato : 08-11-04 11:24

Tak for svaret nullerbullerpige.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-04 11:32

Ja, det er jo desværre en af de ting der ikke kan gives et endeligt svar på.
Men jeg kan sagtens tænke mig, at det kan blive et problem, hvis kattene opfatter den nye gulvbelægning som et sted hvor det er muligt at "grave" efterladenskaber ned.
Mange oplever når de får kat, at hvis der f.eks. er vinyl på nogen gulve og tæppe på andre, at så tisser katten på tæppet, jeg tror det er fordi kattes natur er at grave ned, og tis "forsvinder" lettere ned i et tæppe.
Og nu siger du selv, at den ene kat nogen gange kan finde på at tisse andre steder.
Med hensyn til at bruge gulvtæppet som kradsebrædt, er der selvfølgelig katte der vil gøre det, men det plejer at være muligt at vænne dem af med, og især hvis man sørger for tilladte kradsemuligheder andre steder.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-04 11:33

Ja, det er jo desværre en af de ting der ikke kan gives et endeligt svar på.
Men jeg kan sagtens tænke mig, at det kan blive et problem, hvis kattene opfatter den nye gulvbelægning som et sted hvor det er muligt at "grave" efterladenskaber ned.
Mange oplever når de får kat, at hvis der f.eks. er vinyl på nogen gulve og tæppe på andre, at så tisser katten på tæppet, jeg tror det er fordi kattes natur er at grave ned, og tis "forsvinder" lettere ned i et tæppe.
Og nu siger du selv, at den ene kat nogen gange kan finde på at tisse andre steder.
Med hensyn til at bruge gulvtæppet som kradsebrædt, er der selvfølgelig katte der vil gøre det, men det plejer at være muligt at vænne dem af med, og især hvis man sørger for tilladte kradsemuligheder andre steder.

mvh dova