/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
PC der genstarter
Fra : plb
Vist : 363 gange
100 point
Dato : 08-11-04 08:19

Hej

Jeg har et problem.
Min pc genstarter i nattens løb uden jeg kan se en grund til det.
Den har nu genstartet 3 nætter nu.
Jeg kører win 2k.
Jeg er fuldstændig blank er der nogen der ved hvad der kan være galt? er det noget der er brændt sammen eller hva er det?

mvh P/lb

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 08-11-04 08:22

Er det imens du sidder ved den, eller går den ud imens du sover?

Kommentar
Fra : birger100

Dato : 08-11-04 08:24

hvis den bliver varm kan det være skyld i problemet...

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 08-11-04 08:28

Hej pib

Umiddelbart kan en windows 2K ikke lave noget uden den får besked på det.Så.....

1) har du checkket for spyware/adware??? (Download spyware/ad-aware hvis ikke)
2) har du checkket om der kører nogle processor som kræver genstart (antivirus opdt. automatisk??)
3) har du de seneste SP versioner og er systemet opdateret 100% med både nødvendige og anbefalede bug-fixes ra Microblød
4) har du checkket din strømforsyning om den bliver extrem varm - en varm strømforsyning kan godt lave genstarter udenom win 2K

check disse først og se om problemerne forsvinder, ellers kom tilbage

lars

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-11-04 09:32

Det er indstillingerne i bioes den er gal med, de kan mærkeligt nok selv ændres.
Men tit sker det hvis computeren ikke er slukket, men kører i standby-mode.
Du skal trykke delete ved opstart, og ind og fra-stille Wake on modem, og wake on lan (Ved wake on lan, lyser dioden på netkortet, efter comp. er slukket, det skal den ikke.)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 08-11-04 09:41

Det kunne måske lyde som den kendte w32.Blaster.Worm - hvilket er en orm, som genstarter computeren automatisk. Jeg har været udsat for samme problem, dog havde min computer tendens til at genstarte selvom jeg sad ved den. Prøv at downloade følgende:
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/FixBlast.exe

Når du har kørt en scan, vil den sige:
"W32.Blaster.Worm has not been found on your computer."
Jeg ved ikke hvorfor, men herefter forsvinder problemet alligevel.

MVH
Thomas

Kommentar
Fra : plb

Dato : 08-11-04 14:24

larsfrohn - Jeg har norton 2004 og har tjekket pc'en med både ad-aware og spybot S&D.
Har aldrig værer ude for norton automatisk genstarter pc'en og har haft den i ca 1 år...
Har installeret alt anbefalet inde på windowsupdate.
jeg har ikke tjekket min strømforsyning, men det kunne godt være problemet.

pallebhansen - Jeg forstår ikke helt hvad du mener.. efter din "teori" hvad er så grunden til at det genstarter?

jeg tror faktisk mest af alt på det er fordi den blir for varm. den står i et lukket skab sammen med 2 andre pc'er og den er ofte varm når man lægger hånden på den.

mvh P/lb

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-11-04 15:50

Den står jo ikke og bliver varm, hvis den er slukket, men hvis den står og kører inde i skabet, så er der ikke noget at sige til den bliver varm. Så skal du jo have blæst den ren i strømforsyningen, og specielt på prossesorkøleripperne.
Jeg bruger selv trykluft en gang imellem.
I biosen kan du jo også se indstillingerne for hvornår prossesorens temperatur skal genstarte computeren.
Endvidere kan du også se prossesorens temperatur, som ikke bør blive over 65 grader.
Det jeg mener med med min teori, er at hvis der kommer en impuls eller kommando fra nettet eller modem eller fra lokal net, så skal computeren starte, men det gælder jo kun hvis den normalt er slukket, og det var sådan jeg forstod dit spørgsmål. Men hvis den kører, og pludselig genstarter, så er den nok for varm, for du har set efter fejl i enhedshåndtering?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : plb

Dato : 08-11-04 18:51

okay.. er der et alternativ til trykluft?
For har ikke lige en i nærheden.
jeg har set efter fejl, men kunne ikke finde noget..
så den er nok blevet for varm

mvh P/lb

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 08-11-04 19:49

Ja trykluft på dåse, som radioteknikere bruger, men det er alt for dyrt.
Så sluk for strømmen, og støvsug grundigt, du kan også rykke evnt skidt ud af prosssesorkøleren med en pincet eller en vatpind.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : plb

Dato : 08-11-04 20:02

Var inde i biosen og processorens temp. lå på 62.. så tror den trænger til at blive kølet lidt af..
Tak for svaret pallebhansen.