/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændbare gipsplader?
Fra : soeren57
Vist : 7550 gange
40 point
Dato : 07-11-04 23:02

Gipsplader skulle være klassificeret som "klasse 1" beklædning, dvs. en ikke-brændbar beklædning. I forbindelse med opstilling af en brændeovn er jeg blevet opmærksom på at gipsplader regnes for brandbare i forbindelse med afstandskravene mellem en brændeovn og brændbare materialer i bygningsreglementet. Er der nogen der ved hvordan dette hænger sammen? Gipsplader anvendes jo blandt andet som brandsikring under stråtag.
Soeren57

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-11-04 23:18

At gips-plader er klassificeret som ikke brændbare, betyder jo blot at de ikke bryder i brand. At de i forbindelse med brændeovnen alligevel regnes for brændbare i forbindelse med afstandskravene, hænger sammen med at de kan opsamle store mængder varme, og stråle denne videre til andre deciderede brandbare materialer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-11-04 23:21

Gipsplader har brand-drøjhed mend du skal have noget der ikke kan brænde bag ovenen hvis det er indden for de "varme" afstande.
Branddrøjheden klassificeres efter hvor lang tid det tager, at gennembrænde.
Træbeklædning kan også klassificeres hvis der er monteret fastgjort mineraluld bag eller over. Der er normer for hvordan fastgørelsen skal ske, men det er jo også brændbart og derfor irelevant i forhold til brændeovn.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-11-04 23:23

Hæ, det er nok igen en af de regler der er svære at se det logiske i, men som bare er sådan.
Nej, nu kan gipsplader altså godt "brænde", de forbliver i hvert fald ikke intakte ved en husbrand, men forvitrer i stedet for direkte at brænde.
De har dog en vis brandbeskyttende effekt, idet de forsinker antændelse af de materialer de er sat som beskyttelse for, f.eks. stråtag som du nævner.
Og jeg tror det er fordi pladerne i længden vil tage skade af den vedvarende høje temperatur ved en brændeovn og ikke mindst afgangsrøret fra denne.
mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-11-04 23:23

Gipsplader kan brænde op og da de er armeret på for og bagside med papkarton er de absolut brændbare. Det andet er en misforståelse omkring udtryk og har ikke noget at gøre med om materialet kan lede varme for du må gerne opsætte glasplader, metalplader eller fliser på brændbar væg.

Kommentar
Fra : Leif_og_inge

Dato : 07-11-04 23:27

Hovsa! du skal være opmærksom på at reglerne kan være forskellige fra kommune til kommune. dernæst skal du kontakte skorstensfejeren, jeg tør æde min hat på at det er den rigtige rækkefølge, hvis du går ind på hjemmesiderne hos: www.gyproc.dk samt tilsvarende eksempelvis www.danogips.dk her har du alle løsninger, derudover har jeg hørt en fugl synge om at vi får et nyt byggereglement.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-11-04 23:38
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-11-04 23:40

Hovsa! Kommunerne skal kun håndhæve loven ikke fortolke den på anden måde end allerede foreskrevet. Det er kun nidkærheden hos teknisk forvaltning der kan variere.

Kommentar
Fra : Leif_og_inge

Dato : 07-11-04 23:48

til BjarneD: rigtig Bjarne men jeg mente også kun at vores ven her jo ikke skulle rage sig noget bøv til, og så vil det nok for ham være en god ige at tjecke siderne hos www.ivarsson.dk. de har også pladeløsninger.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-11-04 23:50

Forskellige materialer er brandhæmmende - altså der går en vis tid før ilden kan "gå" igennem materialet.
En trævæg er jo brandbar men i en bestemt tykkelse er den brandhæmmende nok til at overholde loven for vægge.
Følger du bygningsvedtægterne må alt være ok.

Accepteret svar
Fra : LARS.ANDERSEN

Modtaget 40 point
Dato : 08-11-04 08:53

Hej Soeren57

Jeg har i sommer sat brændeovn op, hvor der tidligere var en gipsvæg. Derfor spurgte jeg forskellige kloge mennesker om, hvad jeg skulle sætte op i stedet for. Nogle sagde, at man kunne bruge noget specielt ikke-brandbar gips, men det forudsatte at skelettet ikke var træ. En nemmere løsning var/er Masterboard fra Ivarsson (se evt. http://www.ivarsson.dk/sw66.asp) - og det er også denne løsning jeg har valgt. Jeg konsulterede selvfølgelig skorstensfejeren inden jeg igangsatte projektet.

Som det er blevet nævnt, så kan der være forskel fra kommune til kommune, men i Gladsaxe kommune (hvor jeg bor) er Masterboard helt i orden. Problemet med Masterboard er, at man kun kan købe dem i størrelsen 120 x 250 cm (12 mm tyk) og de koster over 500 kr. pr. plade - og jeg skulle kun bruge 50 x 200 cm. Hvis vælger løsningen med Masterboard, så har jeg stadig noget stående, som du er velkommen til at hente.

Lars

Godkendelse af svar
Fra : soeren57

Dato : 08-11-04 21:24

Tak for svaret LARS.ANDERSEN og tak for tilbuddet. Jeg skal dog nok bruge lidt mere end du har, så jeg må ud og investere.

Med venlig hilsen

Soeren (Søren på dansk....)