/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Lige højremargen.
Fra : rinarina
Vist : 658 gange
50 point
Dato : 07-11-04 13:12

Hvordan er det man laver højremargen når man arbejder med tekst i Photoshop?
Jeg kan se at der er et redskab der hedder 'justify all' under 'paragraph', men
funktionen er inaktiv, da jeg ikke kan trykke på den..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-11-04 13:53

På min lidt ældre version er der tre knapper med justering på selve tekstværktøjsboksen.

Kommentar
Fra : rinarina

Dato : 07-11-04 15:06

Ja, det er der også på min (version Photoshop 7.0). Men der er ingen knap for justering af begge margener

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 50 point
Dato : 07-11-04 15:57

Kan du bruge denne opskrift? Den er fra PhotoShop 6:

Indtastning af afsnitstekst:

Når du indtaster afsnitstekst, ombrydes tekstlinierne, så de tilpasser sig efter afgrænsningsrammens størrelse. Du kan indtaste flere tekstafsnit og vælge en indstilling for afsnitsjustering.

Du kan skalere afgrænsningsrammen, så teksten ombrydes på ny inden for det justerede rektangel. Du kan justere afgrænsningsrammen, mens du indtaster teksten, eller når du har oprettet tekstlaget. Du kan også rotere, skalere og skråtstille tekst ved hjælp af afgrænsningsrammen.

Sådan indtastes afsnitstekst:

1 Vælg tekstværktøjet ().

2 (Photoshop) Klik på knappen Nyt tekstlag () på indstillingslinien.

3 Klik på en retningsknap på indstillingslinien:

Vandret () for at indtaste tekst vandret.
Lodret () for at indtaste tekst lodret.

4 Vælg en af følgende fremgangsmåder:

Træk diagonalt for at definere en afgrænsningsramme for teksten.
Hold Alt (Windows) eller Alternativ (Mac OS) nede, mens du klikker eller trækker, for at få vist dialogboksen Tekstboksstørrelse. Indtast værdier for Bredde og Højde, og klik på OK.

5 Vælg flere tekstindstillinger på indstillingslinien, tegnpaletten og afsnitspaletten (se Formatering af tegn og Formatering af afsnit).

6 Indtast de ønskede tegn. Tryk på Enter på hovedtastaturet for at starte et nyt afsnit. Hvis du indtaster mere tekst, end afgrænsningsrammen kan rumme, vises overløbsikonet () på afgrænsningsrammen.

7 (Photoshop) Hvis du ønsker det, kan du skalere, rotere eller skråtstille afgrænsningsrammen.

8 (Photoshop) Udfør ændringerne på tekstlaget (se Om tekstværktøjets brug (Photoshop)).

Den tekst, du har indtastet, vises i et nyt tekstlag.

Sådan skaleres eller transformeres en afgrænsningsramme til tekst:

1 Vis afgrænsningsrammens håndtag:

(Photoshop) Marker tekstlaget på lagpaletten, mens tekstværktøjet er aktivt, og klik i teksten.
(ImageReady) Marker tekstlaget, mens tekstværktøjet er aktivt. Hvis afgrænsningsrammens håndtag ikke vises, skal du kontrollere, at indstillingen Tekstgrænser i undermenuen Vis > Vis er valgt.

2 Træk for at opnå den ønskede effekt:

Hvis du vil skalere afgrænsningsrammen, skal du placere markøren over et håndtag, hvorved markøren ændres til en dobbeltpil (), og trække. Hold Skift nede og træk for at bevare afgrænsningsrammens proportioner.
(Photoshop) Hvis du vil rotere afgrænsningsrammen, skal du placere markøren uden for afgrænsningsrammen, hvorved markøren bliver til en buet, tosidet pil (), og trække. Hold Skift nede, og træk for at låse rotationen i intervaller på 15° . Hvis du vil ændre rotationens midtpunkt, skal du holde Ctrl (Windows) eller Kommando (Mac OS) nede og trække midtpunktet til en ny placering. Midtpunktet kan ligge uden for afgrænsningsrammen.
(Photoshop) Hvis du vil skråtstille afgrænsningsrammen, skal du holde Ctrl+Skift (Windows) nede og trække i et sidehåndtag. Markøren bliver til en pilespids med en lille dobbeltpil ().
(Photoshop) Hvis du vil skalere teksten, når du skalerer afgrænsningsrammen, skal du holde Ctrl (Windows) eller Kommando (Mac OS) nede og trække i et hjørnehåndtag.

Bemærk! Du kan også transformere tekstlag ved hjælp af transformeringskommandoerne i menuen Rediger, dog ikke Perspektiv og Forvræng.

Sådan vises eller skjules tekstens afgrænsningsramme (ImageReady):

Vælg en af følgende fremgangsmåder:

Vælg Vis > Vis > Tekstgrænser.
Vælg Vis > Vis ekstra. Denne kommando viser og skjuler også markeringskanter, udsnit, grafikobjekter, tekstgrænser, tekstgrundlinie og tekstmarkering (se Arbejde med ekstraelementer).

Godkendelse af svar
Fra : rinarina

Dato : 19-12-04 17:17

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 25-12-04 20:10

rinarina
Selv tak!
... og Glædelig Jul til alle!