/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Citroen XM 3,0 24v
Fra : valin
Vist : 589 gange
139 point
Dato : 30-07-02 21:08

Jeg har et mindre problem med min bil....
Tårnene i fronten er rustet dog uden at være gennem tæret... Kan de skiftes af egen kraft eller kræver det special værktøj o.lign..???
Det skal lige siges, at der sidder to stk. hydraulik beholdere oven på selve tårnene... Skal de skiftes samtidig eller kan de afmonteres..???

Kommentar
Fra : als

Dato : 30-07-02 22:08

Hej valin!
Da dit spørgsmål handler om bil er det meget bedre du stiller dit spørgsmål under kategorien Biler. Det er her
http://www.kandu.dk/dk/emne/20210

mvh
als

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 31-07-02 16:14

Hej Valin,

har du spurgt Harbo21? han ved alt...
http://www.kandu.dk/dk/tip/1870

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : valin

Dato : 01-08-02 10:38

Jeg beklager, at jeg har placeret dette spørgsmål forkert, men hvad kan jeg gøre ved det nu???? Ikke en skid.

Kommentar
Fra : grammo

Dato : 03-08-02 01:04

Hej Valin.
Går ud fra at de to hydraulikbeholdere er gaskuglerne. Har skiftet dem på de andre Citroën modeller, kan skiftes uden specialværktøj, men er ikke helt nemt. På de øvrige modeller (BX-Xantia) kan der spares en del tid ved at "hakke" øjet der støtter skyderen til højderegulatorerne af, men på XM er der langsgående svingarme såååå. VIGTIGT: Husk at tage trykket af systemet, ellers er det umuligt at få fra hinanden.

Kommentar
Fra : valin

Dato : 03-08-02 16:26

Tak for din kom. grammo. Det med trykket var jeg gjort opmærksom på hos Citroen.
Kan du ikke komme med en specifik forklaring på selve det at udskifte svingarmsbøsningerne...????

Kommentar
Fra : grammo

Dato : 06-08-02 01:41

Hej Valin.
http://www.kolumbus.fi/anttijp/index2.htm giver en lille forklaring på hur det funker, samme system på XM, dog normalt HY II.
http://web.actwin.com/toaph/citroen/work/work.html er en slags funktionsbeskrivelse, som måske også kan hjælpe.
Hvis det var mig der skulle starte med at udskifte bøsninger, ville jeg se om det ikke ikke kunne lade sig gøre at få dem som ombytter hos Skovgaard i Ejby, da det nogle gange er lidt svært at få vredet lejet af og monteret det nye.
Her er en god tegning af styretøjet.: http://web.ukonline.co.uk/Members/jr.marsh/hydro.html. http://web.ukonline.co.uk/Members/jr.marsh/xm8.htm
Ellers er det bare af med trykket, ud med splitten til stemplet og skrue bøsning og holder af.
Ikke helt så nemt som det lyder, men med lidt snilde burde det kunne gå. Husk at få godt med fedt på lejer og så bare på i omvendt rækkefølge.
Held og lykke.

Accepteret svar
Fra : nocom

Modtaget 139 point
Dato : 03-10-02 11:02

Hej. Jeg har lige fået mine tårne skiftet, da de, efter at have knirket et par dage, røg ien tur, dvs. den ene støddæmper røg op i motorhjelmen, med en kæmpebule som resultat. De blev skiftet hos ER Biler i Viborg,(Nu ved jeg ikke hvor du bor), han er en af de billigste Citroen mekk'er jeg kender. Jeg gav ca., kr.2500,- for udskiftning inkl. tårne, (brugte).De kan skaffes for ca. kr.1500.- brugte. Nye koster de ca. kr.3500.- og kan kun købes originale! Så hvis dine knirker nu, så skynd dig! skriv en kommentar, hvis du vil have tlf, nummer. p.s. Min er en XM, fra 1990. (Super bil)
Mvh
Nocom

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 03-10-02 11:06

P.S. De akulle kunne skiftes uden special værktøj. Det var hvad værkstedet sagde!
Nocom

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 03-10-02 11:06

P.S. De skulle kunne skiftes uden special værktøj. Det var hvad værkstedet sagde!
Nocom

Kommentar
Fra : valin

Dato : 13-10-02 19:14

Tak for dit svar nocom. Du må meget gerne skrive telf. og add. til mig på Valin@jubiimail.dk. Håber du forsat nyder den dejlige fornæmmelse det er at køre XM..!!!!

Kommentar
Fra : valin

Dato : 13-10-02 19:21

Ps. nocom. gå ind i andet internet og find et spørgsmål jeg liggende der ang. søgning af Citroen mekaniker... skriv et eller andet vås som svar og jeg vil tildele dig pointene....

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 14-10-02 08:57

Tak skal du have. Du får lige en mail med de ønskede oplysninger.