/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvad fejler han?
Fra : graph
Vist : 2236 gange
100 point
Dato : 06-11-04 21:15

Jeg er lige blevet ringet op i dag af en af vores "familier".. de adobterede en af vores killinger for et år og nogle måneder siden..

Hun fortalte at han var begyndt at savle meget... man han i øvrigt spiste som han plejede.. hun har tidligere fortalt at han altid har nægtet at spise andet end tun, og hvis han spiste tørfoder brækkede han det op for at markere at det var ikke godt nok..

Hun ville selvfølgelig gerne vide om der var noget med hans mor, jeg har nemli tidligere fortalt hende at hun var blevet noget tynd (efter hendes første fødsel, og eneste fødsel).. moderen har gået lidt op og ned i vægt, kaster engang imellem sin mad op (når hun får for meget indenbords) og er ellers glad og tilfreds og godt kælen... hun har ALTID været indekat.. hun har kun været ude i snor og under opsyn i kolonihaven. De killinger hun fødte var hendes bror far til (killingerne var normalt, altså hurtige nok i vendingen) og de kom til verdenen fordi broderen blev kastrerert 2 dage forsent, men det er der jo ikke noget at gøre ved.. han havde heller aldrig været ude... de 2 forældres mor har vi også stadig... en dame på ca. 8 år, der har det med at rende ud når hun ikke gider være inde mere, hun viser heller ingen tegn på sygdom, hun er dog blevet temmelig arrig her på hendes ældre dage (hun er en perle, kælen, pusse nusse kat når hun er gravid og mens hun har killinger)....

Hun var selvfølgelig lidt fortvivlet i telefonen da hun havde været på nettet og undersøgt og slået symptomer op, hun mente at det med flåd om munden lød som forstadiet til katte AIDS, jeg vidste intet om sygdomme så måtte lige på nettet og læse op, hvad jeg kan finde på nettet på www.dyrelaegevagten.dk så sku det være meget usansynligt at det skulle kunne smitte gennem moderkagen, og vores "mor" har ikke andre symptomer end at hun gynger noget i sin vægt (hun har altid været en lille dame der ikke har haft meget på sine knogler) hun er iøvrigt 2½ år gammel.. og hendes unge er jo så 1 år og nogle måneder...

Men hvad kan det være.... hvad fejler han dog?.. vi fik jo lidt af et chok, det er jo både ærgeligt hvis han er syg, men hvis det er det, så kan det jo også betyde at vores egne er syge, og det vil vi jo helst ikke ha at de er.. Hun har sagt at hun tager ham til dyrelægen mandag.. og hun har lovet at ringe tilbage...-håber ikke det er noget alvorligt-

Hilsen Graph

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-11-04 21:21

Hvor længe har han savlet??? Vores den ene kast. hankat savlede for et par år siden, så det løb ud på sofaen/gulvet. Det varede to - tre dage, så holdt han op. Dyrlægen fandt aldrig ud af, hvad der var grunden til det. Men har har ikke nogen form for sygdomme nu.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 06-11-04 21:46

Kan være betændelse i halsen,har det ikke godt med at synke da.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-11-04 22:07

Tænkte straks på hankattens tænder og tandkød. Det kan være voldsom belægning af tandsten samt tandkødsbetændelse, da specielt når katten kun får tun at spise. Det kan også være en tandbyld der generer, så katten savler. For øvrigt skal katte ikke have så ensidig kost som tun, der indeholder meget lidt næring. Ejeren kan give katten opblødt tørfoder (ikke købt i supermarkeder, men der i mod ved dyreforhandlere eller ved dyrlæger) og gradvis tilvende katten dette med mindre og mindre vand i. At en kat brækker sig en gang i mellem er helt naturligt, da hårboller, ved soignering af pelsen, skal op.
Alt andet med at forældrekatte og/eller mormoder måske også er syge, lyder her lidt overdrevet.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 06-11-04 22:17

Man kan sagtens remse en masse op, hvad man tror der er galt, men dagens bedste råd herfra må være:
Konsultér en dyrlæge mandag.
Der er ingen herinde der kan stille en diagnose på dyret, og slet ikke uden at have set det.

Jeg vil dog lige sige at katte der leve af tun ikke få dækket behovet for nødvendige stoffer igennem en type foder. Og at den kaster tørfoderet op betragter jeg ikke som en markering af den ikke kan lide det(at det ikke er godt nok), men mere som en konstatering af den ikke kan håndtere det i sin mave, fordi den lever af tun.!!!!!!!!! Samtidigt er der den mangelfulde vedligholdese af tænder, der ikke opnåes uden at den bruger sine tænder, og der er tun bare ikke godt nok...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-04 22:35

Jeg vil nu også anbefale, at vænne katten fra tun som indeholder alt for meget tungmetal til at det må være hovedbestanddelen af kosten. Katte skal lige som mennesker have en varieret kost, som jo så kan klares med et godt tørfoder der indeholder de nødvendige bestanddele.
Katten kan jo teoretisk set lide af følgevirkninger på vitamin og mineralmangel, så i gang med noget tørfoder, der jo også er bedre for tænderne og så nøjes med delikatesserne når alle skal have lidt godt (hvilket katten ikke forstår).

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-11-04 22:40

dyrlæge - og så noget ordenligt kost - som BjarneD skriver er tun filene da ikke nok til den stakkels kat - ikke kun pga tungmetaller osv - det er en ensidig og alt for kalkholdig kost der kun skader den stakkels kat.
Den skal kunne bruge sine tænder og det hjælper tørfoder på samtidig som det er sundere kost.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-11-04 22:41

Hmm uret på kandu går da forkert *GGG*

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 06-11-04 22:43

Der er mange katte der begynder at savle voldsomt på et tidspunkt.
Det kan som regel være i forb. med når katten spinder.
Det kan skyldes dannelse af spytsten eller betændelse i spytkirtlerne.
Nu siger du at katten spiser som den plejer, jeg vil ikke kalde det normalt, for kun at fodre sin kat med tun, vil jeg kalde meget uhensigtsmæssigt, og viser, at vedkommende ikke har meget forstand på at passe en kat, idet katte slet ikke har godt af tun i de mængder, og det er alt for ensidig kost.
Men altså, spiser som den plejer,så kan man nok udelukke tandproblemer.
Forgiftning af forskellig art, kan også frembringe savleri, og her kan man bestemt ikke udelukke, at tun kan være medvirkende til, at katten efterhånden er blevet syg af det. Men så ville man ikke umiddelbart tro, at katten ville spise, og at den ville virke syg.
Men selvfølgelig skal den da til dyrlæge, da det er svært at sige noget når man ikke har set dyret.
Og så prøv lige at fortælle damen lidt om fodring af katte.

mvh dova

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 06-11-04 22:59

Prøv lige at kigge katten i munden. Den kan nemt have fået en lille pind eller lignende kilet fast et sted. Så savler de også voldsomt.

Kommentar
Fra : coons

Dato : 07-11-04 09:22

Savleri kan osse være et forgiftnings symptom.
Dårligt tandkød vil kunne ses/og lugtes. Det er rødt eller har ride ringe omkring tænderne.
Det eneste rigtige er at få den til dyrlæge

..................God bedring...................................

Kommentar
Fra : coons

Dato : 07-11-04 09:22

Øhhhhhh.... RØDE ringe selvfølgelig

Kommentar
Fra : graph

Dato : 07-11-04 09:24

jeg syntes også selv det er meget svært at sige hva det kan være.. har jo ikke set ham siden han blev adopteret.. men statistisk set så er det MEGET usansynligt qat en kat på lidt over et år har fået katte aids.. og da specielt at den har fået det via sin mor som sku ha fået det via sin bedstemor..

Hun fortalte ikke hvor længe han havde savlet, men hun fortalte tidligere at han sku vænnes af det tun.. (noget med at det var for dyr, hva chokolade var for mennesker) så tænkte fint nok... for tun hver dag virker da ihvert fald lidt overdrevet.... må vente og se hvad hun siger på mandag-.. jeg har skrevet en sms til hende med www.dyrelaegevagten.dk og ellers fortalt hvad jeg har fundet ud af..

(har haft kigget alle mine i munden, og der er intet fine tænder og fint tandkød.. slet ingen problemer, og de savler heller ikke)

Hilsen Graph

Kommentar
Fra : graph

Dato : 07-11-04 09:25

hvad koster en blodprøve forøvrigt...?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-11-04 18:46

Så vidt jeg husker, gav vi 120 kr for en blodprøve.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-04 01:04

Ja, men så kommer konsultationen oveni, så 500,- er bestemt ikke urealistisk at det koster.
mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-11-04 02:56

Vi gav kun de 120 kr. Men det var nok fordi vi var stam-inventar på det tidspunkt. Dyrlægen tog ikke noget for at tage blodprøven. Men dova har nok ret. Med konsultation bliver det nok tæt på en 500 kr. Alt efter, hvor dyr/billig dyrlægen er. Selve blodprøven bliver sendt til et eller andet laboratiorium.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : phillpb

Dato : 08-11-04 17:39

Min kat (perseren phillip) savlede også et døgns tid og dyrlægen mente at han havde spist af en stueplante han ikke kunne tåle, ups min skyld selvfølgelig. Er kommet af med de giftige.
Med hensyn til at katten kun spiser tun, så har jeg fået at vide at de kan få dårlige nyre af det.? Men jeg ville bestemt forhøre mig hos dyrlægen hvis det var phillip.

Kommentar
Fra : graph

Dato : 11-11-04 13:43

der er blevet taget en blodprøve.. hun får svar i morgen så må vente på svar fra hende... dyrelægen mente ikke det var mund betændelse..

Kommentar
Fra : graph

Dato : 29-11-04 11:56

nå han var frisk som en havørn.. åbenbart bare noget kortvarigt noget

Godkendelse af svar
Fra : graph

Dato : 29-11-04 11:59

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-11-04 12:39

Selv tak
Og det var da godt, at der ikke var noget alvorligt i vejen med katten
mvh dova

Kommentar
Fra : graph

Dato : 29-11-04 15:48

Jep jep.. dejligt.. håber snart jeg får tid til at komme og besøge ham *GG*..