/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Forbindelse imellem 2 maskiner
Fra : northernform
Vist : 458 gange
100 point
Dato : 06-11-04 15:01

Jeg forsøger at oprette et netværk der hjemme imellem 2 maskiner. Jeg har 2 maskiner med Windows XP SP1.

Maskine 1 har adgang til Stofanet, og to netkort. Det en til stofa, dette netkort er delt.
Det andet netkort er konfigureret:
IP-adresse: 192.168.0.1
Undernetmask: 255.255.255.0

Arbejdsgruppen er den samme på begge maskiner
Maskinerne er forbundet med et krydset kabel. UTP CAT-5 kabel med RJ-45 stik.

Jeg bruger:

Klientprogram til Microsoft-netværk
QoS-pakkeplanlægning
Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk
Internetprotokol (TCP/IP)

Maskine 2 netkort er konfigureret:
IP-adresse: 192.168.0.2
Undernetmask: 255.255.255.0

Der er forbindelse imellem de to netkort da der sendes pakker frem og tilbage med 100.0 Mbps.

Problemet er at når jeg via MS Windows-netværk forsøger at få forbindelse ti arbejdsgruppen får
jeg en fejlmeddelelse: "Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource."

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-04 15:06

For det første ville du kunne have meget glæde af en router der giver større sikkerhed, for det andet er spørgsmålet jo om du har opsat netværket korrekt.
Netkort 1 forbindes til Stofa og det andet forbindes til maskine 2 og så kan du ved hjælp af den indbyggede netværlsguide oprette forbindelse hvor den med 2 netkort deler forbindelsen med andre maskiner i netværket og maskine 2 skal have forbindelse via anden computer og så skal du lige deaktivere firewall medens du opretter forbindelse.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-04 15:14

Du kan godt have glæde af denne gennemgang, som måske nok er mere detaljeret end nødvendigt:
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/

Du kan tjekke om det stemmer med din opsætning.

Kommentar
Fra : northernform

Dato : 06-11-04 16:58

http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/
Henvender sig ikke til stofanet brugere der i forvejen gør brug af DHCP.

I øvrigt så har jeg opdaget at der ikke modtages flere end 13-20 pakker på mit netværk så stopper modtagelsen.
Hele mit netværk er blot konfigureret efter MS Windows XP standard netværks guide.

Kommentar
Fra : northernform

Dato : 06-11-04 17:10

På den ene måde er jeg glad. Men jeg har lavet en brøler jeg er ked af at sige det alt hvad der skulle til var at jeg slukkede for min Norton Firewall. Hvilket giver mig et nyt problem hvordan får jeg netværket til at køre MED Norton Firewall?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-04 17:29

Du tager nu fejl med det DHCP, men som jeg skrev skulle du ikke gå op i alle detaljer da det var ment som en hjælp til at gennemgå opsætningen.Kl. 15.06 skrev jeg at du skulle deaktivere firewall når der skal oprettes forbindelse og i forbindelse med den indbyggede i XP så bare kobl den fra for den er næsten intet være.
Du skal enten installere SP2 hvor der er en bedre firewall (jeg vil ikke lige frem anbefale det) eller installere en firewall software.
F. eks.: http://www.agnitum.com/download/outpostfree.html

Kommentar
Fra : northernform

Dato : 06-11-04 19:18

Det hele virker nu! mange tak for hjælpen!

Mvh

NorthernForm

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 06-11-04 19:22

Det var da dejligt.
Hvis du så er rar at lukke spørgsmålet så man kan se, at det er besvaret

Godkendelse af svar
Fra : northernform

Dato : 06-11-04 22:16

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-04 22:26

Det var jo let nok ikke
Du kan jo godt stille spørgsmål om lukning og lignende i det oprindelige spørgsmål for så formelt fungerer det ikke.
Kandu er netop et godt sted fordi der er plads til lidt af hvert og også et par bemærkninger uden for emnet.
Fordelen ved, at lukke spørgsmålet er, at man kan se at problemet er løst så andre ikke bruger tid på at komme med forslag. For nogen betyder det også meget at få point, men jeg har såmænd rigeligt.
Held og lykke med dit hjemmenetværk.