/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Problemer med XP installation
Fra : Aben_I_Bur
Vist : 300 gange
100 point
Dato : 06-11-04 14:01

Her for nylig, købte én af mine venner en ny computer. Der var ikke installeret XP på, så det skulle jeg gøre.
Jeg startede computerne op, og opdagede noget mærkeligt:
Først skriver den: Detecting IDE, og så skriver den Device not found. Og så skriver den noget med RAID i en parantes ved siden af.
Nå, jeg tæknte ikke mere over det, og bootede på cd'en. Installationen gik fejlfrit, og da den var færdig, startede XP op. Jeg smækker mainbord cd'en i, og installere driver til: chipset, audio, usb og netværk. Så genstarter jeg. Men så vil XP ikke starte op! Efter den skærm hvor den søger efter cd'er den kan boote fra, går den bare i sort i stedet for at komme med den skærm for XP loader med den grønne/blå bar. Og jeg kan hverken starte den op i fejlsikret tilstand, eller fejlsikret tilstand med kommandopromt. Jeg har geninstalleret XP 3 gange.

Kan det have noget at gøre med, at den ikke finder nogle IDE? Hvis i forstår hvad jeg mener. XP kører kun lige én gang, og det er lige efter installationen. Efter en genstart, er det som om den ikke kan finde XP. Men hvis jeg booter op på cd'en, og den så søger efter tidligere version af XP, så finder den min XP installation.
Den starter bare aldrig op.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-11-04 14:12

har du sørget for at sætte HDD:0 tilbage som first boot device i bios,efter du har istalleret
xp,boot sekvensen fra cd rom til Harddisk.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-11-04 14:13

installeret

Kommentar
Fra : xou

Dato : 06-11-04 14:15

prøv
f8
vælg sidst fungerene konfuguration
der er under fejl sikker tilstand

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-11-04 14:32

Hvor mange HD er der i comp
På hvilke porte er de/den sat til.
Hvilken type HD er det.
Er der en speciel diskette med

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 06-11-04 15:40

Jeg ved ikke hvilke porte harddisken er sat til i (der er kun én)
Den er lige kommet for computer butikken, og jeg har ikke pillet ved hardwaren, så harddisken sidder nok på standard pladsen.

Men kan jeg installere de der RAID drivere, som jeg mangler? Og i såfald, hvordan? Og er det fordi den ikke kan finde nogen IDE, at XP ikke starter?
Der hørte en diskette med, hvorpå der står RAID, men hvordan kan jeg installere den, når windows ikke starter.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-11-04 15:40

lyder som om du skal installere raid driveren! Der plejer at komme en skærm op i starten af installationen, hvor der står Tryk F6 for at installere tredjepartsdrivere. Det gør du så og sætter motherboard cd'en ind når den spør om det!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-11-04 15:41

I dette tilfælde en diskette!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-11-04 15:42

Du skal lave en nyinstall af winxp

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-11-04 15:45

det lyder mystisk,hvordan kan han så installere xp,vis det er en SATA disk og driverne ikke
er installeret???

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 06-11-04 15:45

OK, har lige læst tedd besked. Somsagt hører den sådan en diskette med, og jeg har også prøvet at trykke F6. Og så fandt den driverne på disketten, og da de var installeret sagde den det stadigvæk (dog afbryd jeg selve installationen af windows, da jeg installere driverne fra disketten da jeg havde geninstalleret XP 3 gange på det tidspunkt.)
Så jeg vil lige prøve at trykke F6 igen, og så installere RAID driverne, og så installere windows igen. Men jeg skal først ud til ham igen imorgen.

Men hvordan kan det være, den ikke finder nogle IDE, når computerne er hel ny?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-11-04 15:48

XP er sgu mystisk Manse!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-11-04 15:54

det kan lyde som om,i bios vil der være noget der hedder ata eller sata first og det
skal være slået til,eller som om strøm og eller data stik ikke er tilsluttet rigtigt
altså ikke har korekt forbindelse(trykker i bund,undersøg strøm/data stik, om alle ben har rigtig kontakt) med HDD'en

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-11-04 15:59

tedd>jep,det gør det til et sjovt stykke legetøj og en udfordring at lege med

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 06-11-04 16:06

Altså, den burde da være korrekt samlet når man får dem fra en butik. Og hvis de ikke var det, så ville jeg da ikke kunne installere XP. Og husk, jeg har været inde i XP én. Og det er når XP starter, lige når man er færdig med installationen.

Følgende ting jeg vil prøve imorgen:
Se om HDD 0 er sat som first boot i bios
Installere RAID ved at trykke F6, og fuldføre Windows XP installation.
Tjekke at ata eller sata er slået til som first
Se, om harddisken er sat ordenlig i

Nogen der har andre foreslag?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-11-04 16:06

Ja - det lyder mest som om installationen ikke kommer til at ligge på en bootbar HD
Når den genstarter huskes placeringen sålænge der indstalleres.
Jeg er ikke sikker - men tror det.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 06-11-04 16:07

Hej

1. Hvad er bundkort for et

2 hvad står der når den starter op under primær & sekundær

3. hvis raid er der 2 diske i ved sata er der 1

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-11-04 16:12

Altså, den burde da være korrekt samlet når man får dem fra en butik>alle kan lave fejl(håber bare ikke de gør det på barsebæk,en enkelt ledning der ikke er trykket helt i bund kan ryste sig løs under transport,pc'en
kan saktens have virket på værkstedet.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-11-04 16:15

ryste sig løs når man flytter rundt på skittet(løs forbindelse)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-11-04 16:24

Og så lige det der Raid.
Een harddisk i comp................ingen Raid
Så er muligheden for:
IDE 1 primary/secundary og HD sat som master/slave
IDE 2 primary/secundary og HD sat som master/slave
SATA HD og HD sat som master/slave
En SATA HD har kun et lille datastik sat på HD
Og lige spørgsmålet i bios
hvad står til boot

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 06-11-04 16:24

frostys:

1. Kan jeg ikke huske i hovedet
2. Der står detecting IDE. Så så skriver den Device not found. Og det skriver den også på linjen nedenunder.
3. Forstår jeg ikke helt, (er lidt n00b-agtig)

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 06-11-04 16:35

Prøv at se emesen 06-11-04-16:24

Der er det bøjet i neon,
prøv i bios under "harddiske" at sætte alt du kan til auto for der skulle du gerne se størrelse af diske, hvilket bundkort er det???