/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Christiansens fra Thisted
Fra : svendgiversen
Vist : 400 gange
120 point
Dato : 06-11-04 13:19

Den 20. marts i 1883 eller 1884 føder den unge mor Marie Christiansen et uægte barn
Annie Marie (måske Anne Marie) i Thisted (eller måske et nabo sogn).

Begge emigrerer til Hitchcock i South Dakota, evt. i 1889?

Annie vender måske tilbage til Thisted i perioden indtil 1901,
hvor hendes mor omkommer ved en prærie brand.

Herefter hjælper hun med at passe sin meget yngre lillebror Louis nok født 1899,
indtil hun gifter sig Sept. 2, 1902. med Louis Peterson fra Bergen.

Min kollega: Annie Marie' s oldesøn Mark Peterson leder nu efter sin familie i Thy,
hvem kan hjælpe ham?

Mit første spørgsmål i denne sag startede med så usikre oplysninger,
at det hurtigt blev uoverskueligt.
Vi vil nu kun bruge det til at samle de danske og norske familier i South Dakota.
Svend

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 06-11-04 16:52

Hvad med og prøve at kontakte programmet Sporløs på dr1?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-04 17:12

Det er jo ikke min familie,

i Sporløs er det jo normalt en dansk talende, der leder efter sine oftest udenlandske forældre.

Både Mark Peterson, og hans far og farfar før ham, er født i South Dakota,
og Mark kan naturligvis ikke dansk.

Men det kunne være en ny variant af Sporløs,
især hvis vi finder en nulevende "kusine" til Mark et sted i Thy,
så de kan mødes for åben skærm efter udsendelsen.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-11-04 19:26

Her er fra DDA's udvandredatabase % datter, sikkert ikke de rigtige,derudover forefindes der ikke oplysninger på FS. angående de personer du søger, det er alt for nyt til at det er lagt på nettet, du har kirkebøgern on-line du kan søge i og samtidig folketællinger på DDA.
Senta

Navn: Christiansen, MarieStilling: Ugift
Alder: 23Bestemmelsessted: Boston
Kontrakt nr.: 361000Forevisningsdato: 5/15/1889
Fødested: ?Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ThistedSidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: ThistedBestemmelses land: USA
Bestemmelses by: BostonBestemmelses stat: Massachusetts
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I8990C0710
Navn: Christiansen, MarieStilling: Tyende (m/k land)
Alder: 28Bestemmelsessted: Boston
Kontrakt nr.: 112600Forevisningsdato: 4/4/1894
Fødested: ?Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: SkjoldborgSidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Skjoldborg, ThistedBestemmelses land: USA
Bestemmelses by: BostonBestemmelses stat: Massachusetts
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I9294C3411

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-04 20:05

Ja senta, vi er tæt på,

men emigrerer Marie som 23 årig, med en datter på 6 år,
mon så ikke lille Annie, eller hvad hun nu hedder, er med på den samme båd?

Og du som kender Family Search bedre end nogen anden,
jeg kan ikke finde nogen Christiansen overhovedet født 20 marts 1883 eller 84?

Hvordan taklede mormonerne uægte børn??
De var i hvert fald ikke opmærksomme på det gamle danske Christians datter navne system???

Med Annie er vel så langt fremme at efternavne bevares selv i Thisted?
men er det den ægte mor eller den uægte far der hvis familie navn videreføres??
Mor og datter indleder vel ikke tilværelsen i et nyt land med forskellige efternavne???

>du har kirkebøgern on-line

Nej jeg har forgæves forsøgt at tilmelde mig, nu to gange.
Hvem blev født i Thisted 20 Marts 1883 eller 84????

Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-11-04 21:11

Du skal sende en mail til " arkivalieronline@saf.sa.dk " hvor du opgiver navn, adresse , mail osv , det tager et par dage inden dit Password lander i postkassen.

Hvis ingen far er opgivet er det vel moderens efternavn eller ?? hvad, vides ikke.
På Fs. finder du tit børn hvor kun moderens navn er opgivet.

Senta
Massedownload er ikke en del af den service, som Statens Arkiver tilbyder på Arkivalieronline. Resultatet er, at nogle brugere derved forringer mulighederne for de mange, som ønsker at benytte arkivalierne online. Fra mandag d. 27. september 2004 vil det kun være muligt at gå direkte ind på Arkivalieronline, hvis man har fået tildelt brugernavn og password. Begge dele er gratis, og anmodning herom sendes til arkivalieronline@saf.sa.dk Der skal oplyses navn og postadresse samt e-mail adresse. Indtil videre sender vi oplysningerne efterhånden, som vi modtager anmodningerne og tildeler bruger-ID. Senere ændres systemet, så det kan ske automatisk.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-11-04 21:30

På FS. er der ingen fødte anne Christiansen, Christensen årstal 1880,1884 .

så der er kun kirkebøgerne tilbage eller andre oplysninger.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-04 22:46

>På FS. er der ingen fødte anne Christiansen, Christensen årstal 1880,1884 .

Det anede mig, selv om jeg kun har et uddrag af FS på CD.

Hvad værre er, måske hed Annie Marie Christiansen,
(født 20 marts i 1883 eller 84 ifølge Marks søster)
hverken Annie eller Anne eller Ann eller Anine eller Annita eller ...

og måske hed hun heller ikke Christiansen,
men havde faderens efternavn...
Selv om hun naturligvis senere i USA brugte det samme efternavn som sin mor,
(Yyyy Marie Christiansdatter, tilsyneladende Marie Christiansen over there).

Det eneste der sikkert er rigtigt er fødselsdagen 20 Marts,
(som man har fejret i familien og husker).

Altså hvem blev født uægte i Thisted og omegn den 20. marts ca 1884?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-11-04 10:53

Jeg er ved at skrive til Mark og hans søster, se nedenfor:
Er der mere jeg bør spørge om? Hvad har jeg glemt??
Svend
"
Hi Mark

About your great, great grandmother Marie:
We have found emigration of two Marie Christiansen
May 15 1889 23 years old and
April 4 1894 28 years old
Both born about 1866, could be the same if she emigrated twice,
But for both no child is mentioned?

And we have not been able to find Marie born in Thisted about 1866,
Normal children were not called only Marie, but had a first name more before?
Xxxx Marie Christiansen, do your sister know Xxxx??
Born about 1865 was properly before we kept our family names in Denmark,
So the only thing we know about here parents is that her father’s first name was Christian.

And Marie had two children only?
Annie Marie Christiansen Larsen Peterson's birthday is March 20, 1883 or 1884
And Louis LARSEN
Birth Date: 12 Jan 1899
Death Date: Jan 1975
Social Security Number: 503-36-4884
State or Territory Where Number Was Issued: South Dakota
Death Residence Localities
ZIP Code: 57348
Localities: Bonilla, Beadle, South Dakota
Hitchcock, Beadle, South Dakota

It is a rather big birth interval??
and then Marie died in a prairie fire in 1901.

First I thought Louis was your great grand father,
Now it seems Annie is your great grand mother,
Please confirm, and we look forward to get your family tree.

About Annie:
We have not been able to find her born in Thisted 1883 or 1884.

The closest in time is:

CHRISTENSEN, Karen Marie   Christening
   Gender:   Female
   Birth Date:   17 Mar 1883
   Christening Date:   14 May 1883   Recorded in:   Thisted, Thisted, Denmark
         Collection:   Landsogn; Den Danske Folkekirke
   Father:   Thomas Christian CHRISTENSEN
   Mother:   Else Marie MIKKELSEN

But Annie is not a Danish name; she could have been called
Anne, Ann, Anine, Annita etc.
But also it does not seem any Christiansen’s has been born at that time??
Could she have had the family name of here outside marriage father?
(In US she of course would use her mothers family name Christiansen).
Does your sister have here weeding papers from Sept 2, 1902??

Many question so necessary I get your sister’s E-mail
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-11-04 17:20

De eneste kirkebøger fra Thisted der er på netttet er fra ThistedHundborgThistedThisted 18831891XXX % Anna Marie ?Christiansen, hvem siger hun er født i Hundborg herred ???
Folketællinger fra Thisted amt går kun til 1860 hvor alle sogne er med der er ja, jeg ved ikke hvor mange , så hvis du vil finde Marie Christiansen der må de op med flere oplysninger.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-11-04 17:30

Der er fra ThistedHundborgThistedThisted 18831891XXX opslag 146 en Christine Bechman datter af ugifte Dorthea Bechman født den 6 marts 1883 døbt den. 11 marts 1883, % oplysninger om udlagt barnefader, det er jo ikke den rigtige vel ??.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-11-04 18:12

> det er jo ikke den rigtige vel ??.
Nej moderen må i hvertfald hedde noget med Marie
men der er altså oplysninger om udlagte barnefædre...

Hundborg er jo een af flere landsogne omkring Thisted,
så det ville være et tilfælde hvis Annie er født netop der.
Håber at få adgang til andre kirkebøger deromkring?

Jeg får tidligst nye oplysninger fra Mark Tirsdag på grund af tidsforskellen,
forhåbentligt med hans søsters e-mail for en hurtigere direkte kontakt.
Svend

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 120 point
Dato : 07-11-04 18:21

Der forefindes kun kirkebøger fra Hundborg Thisted amt på nettet
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-04 18:53

Jeg har nu omsider fået password til Arkivalieronline.dk

og natuligvis har senta ret, der findes kun kirkebøger for Hundborg der.
(men temmelig mange, mon Hundborg sogn dengang omfattede det meste af Thisted by?)

Jeg var heller ikke klar over at det var rene kopier af Kirkebøgerne,
(og at man altså ikke kan søge elektronisk).

Undskyld til de kandu brugere, som jeg bad om oplysninger, indtil jeg selv kunne søge,
jeg var ikke klar over at det var så besværligt.

Jeg har stadig ingen nye oplysninger fra Mark og hans søster,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-11-04 19:38

Det´er jo kun indscannede kirkebøger fra mikrokort, en god hjælp istedet for en tur til arkiverne.

Kvaliteten kan være bedre men ok.
Senta
Statens Arkivers kirkebøger på Internettet
... Læs mere og download >. Kirkebøger på Internettet ... Alle kirkebøger ældre
end 1892 bliver tilgængelige. De indscannes fra mikrokort. ...

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-11-04 20:04

Tjek lige denne side med sogne og herreder fra Thisted amt, hvor kommer Marie fra ?
http://www.dis-danmark.dk/kort/kortthis.htm
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-11-04 21:49

Et godt spørgsmål,
ifølge Mark Petersens første mail kom hun fra Thistad.
Når han ikke engang kan stave til bynavnet hvordan så oplyse om detailer?

Men tilbage til
>De eneste kirkebøger fra Thisted der er på netttet er fra ThistedHundborgThistedThisted

Er det Hundborg Herred eller kun Hundborg sogn?

I første tilfælde omfatter det jo hele Thisted og måske også de omliggende landsogne incl. Hundborg.
eller er de fravalgt via den sidste tilføjelse Thisted: Hundborg herred Thisted sogn?

Det kan vel ikke kun være Hundborg sogn, når der bagefter står Thisted?
og så mange var der vel ikke i landsognet Hundborg??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-11-04 21:57

Det kan du læse dig til,jeg mener det er Hundborg og Thisted by der er i kirkebøgerne.
Vender tilbage senere.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-11-04 22:04

Kirkebøgerne for Thisted købstad er nu tilgængelige.
og Hundborg herred, det er alt.
lidt andet med folketællingerne der dog kun går til 1860, her er en del mere at vælge imellem, tjek lige selv
husk at vælge landsogn
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-11-04 22:09

Thisted amt + Hundborg herred
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-04 17:44

Jeg har nu sendt links til Mark Peterson med:

-DIS' kort over Thisteds gamle sogneopdeling
(se ovenfor) med sentas forklaring: Amt Herred Sogn.

-De nyere luftphotos over Viborg Amt
(som I sikkert alle kender) med anvisning og forklaring om vore matrikler mm.

håber på positivt response her i weekenden
fra Mark og især fra søsteren.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-11-04 18:09

" De nyere luftphotos over Viborg Amt "
Hvorfor Viborg amt ?????
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-04 18:24

Fordi Thisted i dag er en del af Viborg Amt;

som det fremgår af det sendte link:
http://gis.vibamt.dk/arealinfo/AI_Map.asp

Som jeg sagde til Mark:
klik 4-5 gange på Thisted og kort skifter til photos.
Først ved stor forstørrelse slå matrikler til.

Når vi finder det matrikkel nummer Marie havde?
ved vi hvor hun boede og kan vise Mark hvor Annie blev født.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-11-04 18:48

Ja men på det tidspunk hvor Annie er født hed det Thisted amt ligeså idag
Hassing Herred
Hillerslev Herred
Hundborg Herred
Morsø Nørre Herred
Morsø Sønder Herred
Refs Herred
Vester Han Herred
Hvis det er tilfældet, med Thisted at det ligger i Viborg amt, søger jeg om at få mine skolepenge tilbage

Søg via: Kirker | Sogne | Herreder | Amter | Provsti | Stift
Tidligere danske områder | Kirkekort | Vi mangler... | Statistik | Logbog | Tilføj Link | OSS

Klik på billedet for at se stor udgave - Klik på sogn, herred eller amt over billedet for at se andre billeder derfra
Klik på kirkens navn for at komme til side med link til yderligere info om kirken og sognet.
Bedsted Sogn - Hassing Herred - Thisted Amt
http://www.dis-danmark.dk/kirkeimg/view_amt.asp?AmtID=2
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-04 21:33

Det er vi alle klar over...

Og Mark fik først linket til den gamle sogne opdeling i Thy;
med Thisted under Hundborg Herred i Thisted amt,

Fordi han overvejer at besøge Thisted næste gang han kommer hertil
fik han også linket til, hvordan byen og omgivelserne ser ud i dag;
set fra luften, med matrikler og andre oplysninger.

Måske kan vi til den tid fortælle, og udpege, hvor Marie boede og Annie blev født.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-11-04 21:41

Måske hvis der kommer andre data fra USA.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-04 20:52

Summery from Marks sister
Svend
"
Marie Christiansen born May 12, 1860 died Sept. 16, 1901 I'm sure she
was born in Denmark and died in Hitchcock, SD

Annie Marie Christiansen born March 20, 1883 or 1884 died July 1960
Born in Thisted, Denmark If my information is correct, she was
illegitimate, and took Marie's last name. Died in Los Angeles, CA and
buried in Mount Hope cemetery in Frankfurt, SD

Marie Christiansen married Hans Larsen in the USA Both buried in Hillstead
cemetery near Hitchcock, SD

Hans Larsen born 1850 died 1939

They had 3 children together:

Ellen Larsen died at age 8 months in a prairie fire on May 27, 1895
Hillstead Cemetery, Hitchcock SD

Ellen Christine Larsen born May 16, 1897 died April 29, 1902 Hillstead
cemetery, Hitchcock, SD

Louis Larsen born Jan 12, 1899 died Jan 7, 1975 Mount Hope cemetery,
Frankfurt, SD
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-04 22:34

Også mit 2. tids estimat var altså forkert:
"
Da Mark er 15 år yngre er her et nyt alders estimat:
1866 Christiansen, Marie (Alder 23 pr 5/15/1889)
"
Marie er altså 6 år ældre,
(og ikke længere end forført barnemoder).

Nu må vi da kunne finde hende: born May 12, 1860
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-12-04 10:33

Kan være denme Marie fra DDA.
Senta

Navn: Christiansen, MarieStilling: Ugift
Alder: 23Bestemmelsessted: Boston
Kontrakt nr.: 361000Forevisningsdato: 5/15/1889
Fødested: ?Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ThistedSidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: ThistedBestemmelses land: USA
Bestemmelses by: BostonBestemmelses stat: Massachusetts
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I8990C0710
Navn: Christiansen, MarieStilling: Tyende (m/k land)
Alder: 28Bestemmelsessted: Boston
Kontrakt nr.: 112600Forevisningsdato: 4/4/1894
Fødested: ?Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: SkjoldborgSidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Skjoldborg, ThistedBestemmelses land: USA
Bestemmelses by: BostonBestemmelses stat: Massachusetts
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I9294C3411

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-04 20:26

Det er jo de to vi tidligere fandt,
men med nye oplysninger, passer hverken alder eller navn:

Marks kusine har fundet en dansk bibel, med tekst inden i på side 2:
(med flot håndskrift, som min mor ville have skrevet det)
"
tilhører
Ane Mari
Kristensen
Arise????
"

Det sidste ord kan vi ikke tyde?
sognet, stedet, gården hvor Ann Marie kom fra?? eller ???
(hvordan viser vi det håndskrevne her i kandu).

Men ingen tvivl mere: Ane Mari(e) hed ikke Kristiansen men Kristensen.

og så har Marks kusine besøgt familie gravstedet:

her står på gravstenen:
"
Marie
wife of Hans Larsen
Born May 12, 1860
died sept 16, 1901
"

Det må jo være sandheden?
og Marie er 6 år ældre end vi troede, og hendes ungpigenavn var Kristensen med K.

Og gravstenen med hendes uægte datter fra Thy:
"
Annie Peterson
"
Her er det danske navn nok mere tvivlsom,
og hendes norske mand hed på næste gravsten:
"
Louis Peterson
"

Marks kusine har fundet ældre materiale,
hvor han fik breve med navnet Pederson,
men endnu ikke med hans rigtige navn fra Bergen: Pedersen?

Med de nye oplysninger,
hvem finder så Ann Marie Kristensen, født i Danmark, nok i Thy, 12. maj 1860
og hendes uægte datter Annie? født i nærheden af Thisted i 1884??

Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-05 21:59

Tak for svaret senta.