/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Lille godt digital kamera til 2000 -> 30~
Fra : Tobster
Vist : 431 gange
200 point
Dato : 06-11-04 12:51

Jeg vil gerne købet et digital kamera, men ved ikke hvad jeg skal vælge.

Det skal være et lille et, men samtidig skal det tage så gode billeder som muligt. Her skal optikken så evt stå lodret...
Det skal tage i minimum 4 mio pixels...

Nogle der har nogle forslag? - Der er 200 point at hente.

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 06-11-04 13:08

dette er digital kamera der for tiden vinder alle test
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=85266
det er billig og rigtig godt

se test
http://www.digitalmagasinet.dk/showtest.asp?ID=18&lang=dk

det eneste kamera der kommer på siden af det er
Sony Cyber-shot DSC-P100
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91527

test http://www.digitalmagasinet.dk/showtest.asp?ID=23

en test hvor de begge er med i
http://www.akamera.dk/art.php?artikkelid=9112

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 06-11-04 13:18

dette er en af de største sider på nettet om digital kameraer

http://www.steves-digicams.com/

ellers kan test af næsten alle kamera findes få denne side
som er en side der er en international sammenslutning af mange test sider
de giver også medaljer baseret på alle de test de har fra alle de sider der er med

http://www.diwa-awards.com/

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-11-04 13:24

Canon IXUS er et godt lille camera.
Der er forskellige priser alt efter hvad man vil ha' af faciliteter - men de er alle gode.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-11-04 17:32

Olympus - Japan foto har/har haft et tilbud på alletiders kamera til 2.500,-.

Min søster købte et i sidste uge.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 06-11-04 18:18

Kanont.... Tror nok jeg vælger Hewlett-Packard Photosmart R707, hvis ikke der kommer andre bedre bud....
Det ser ud til at jeg kan spare ca. kr. 500,- ved at købe det gennem www.shopman.dk :
http://www.shopman.dk/0productdescription.asp?productid=82804
(incl docking station)

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 06-11-04 22:02

Hmmm.... Efter at have læst testen vil jeg nok hellere have Sony Cyber-shot DSC-P100.
Det får bedre anmeldelser, men får ikke ros i billedkvaliteten... Det er jeg lidt ked af....

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 06-11-04 23:59

det er ikke nemt
jeg kender det godt er selv ved at købe nyt og har lidt svært ved at vælge
en go ide er at se på hvad slags billeder man vil tage og arbejde ud fra det
der er jo også det med i det at Memory Stick er noget dyre end Secure Digital
et 512mb Secure Digital kan fås for 300kr
en Memory Stick i samme størelse koster 800kr
og med et 5 Megapixel kamera så er det nødvendig

ps jeg kigger selv på et Canon PowerShot G6

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 07-11-04 00:02

det er sevlfølelig
hp der bruger Secure Digital
og sony bruger Memory Stick

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 07-11-04 08:41

og lige en ting til
hvis du ikke er medlem af shopman så er der da ikke noget sparet på hp det koster 2362 + 199 + fragt fra tyskland
det koster 2.580 hos bj med fragt og det er også med docking station

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=85266

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 07-11-04 11:03

Det er da også rigtigt... Havde set det som om at docking stationen ikke var med..
Hmm... Ja, så hælder jeg nok igen til HP'et....

Det har godt nok en elendig video-funktion, men jeg har et digital videokamera, så det er ikke noget problem...

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 08-11-04 10:04

Jeg har selv 2 HP'er (320 og 850) og er rigtig GLADE for dem. Lige nu kører de tilbud i BILKA, ELEKTRONIC WORLD m-fl. på både HP og andre digikamaraer i din prisklasse. så hvis du blot er en "glad amatørfotograf" ligesom jeg selv er der ikke den store forskel på disse, men jeg vil da klart anbefale et HP...evt et 935 som kan en hel masse og ikke fylder så meget.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : kakapupu

Dato : 08-11-04 23:17

Hp kan overhoved ikke anbefales!
SONY er sagen.
vælg W1 eller W12
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=86756
koster KUN 2.461 kr !!!
Du får :
1) MEGAskærm 2,5"
2) Kan optage 640x480 video med lyd, kun begrænset af hukommelsen
3) Carl Zeiss optik, det kræver vist ingen præsentation
4) kører på almindelige AA batterier, og tager omkring 400 billeder på et sæt af batterier
5) Aluminiums hus og fylder ingenting

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 09-11-04 11:41

Så vidt jeg kan se i div. tests så får ovennævnte HP og Sony kameraer nogle grimme hug...

Hvis jeg vender blikket mod Canon, hvilke modeller er det så jeg skal kigge efter?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 09-11-04 13:48

Olympus har altid været helt i top!

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 09-11-04 15:05

Jo tak Hanne, men det er for "bredt".
Jeg vil gerne have afvide hvilke modeller jeg skal kigge efter... Gode / dårlige erfarringer / anmeldelser mm....

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 09-11-04 19:00

hvis det godt må blive lidt stører så
Canon PowerShot A95
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99464
det er et godt kamera
men det er nok ikke hvad man ville kalde lille det er nok mellem størelsen

http://www.imaging-resource.com/PRODS/A95/A95A.HTM
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/a95.html

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 09-11-04 22:20

Med AL respekt for diverse test af alverdens kamaraer, så er det dog den enkelte bruger (som der jo er masser af i dette forum/tråd) som bringer sine erfaringer videre til dig på "godt og ondt". Nogle kan lide moderen og andre datteren...sådan vil det altid være!! Jeg kan ikke så godt udtale mig så meget om hverken SONY og CANON (selvom jeg har haft kontakt med begge mærker og taget mange billeder med disse igennem min uddannelse), men de to HP'er jeg ejer og har taget mange VIRKELIGT GODE billeder med, har jeg i hvert fald ikke de store skrupler med at skulle anbefale til hverken dig eller andre. Er du niveauet højere end "glad amatør" kan mit HP 850 langt hen ad vejen SAGTENS opfylde dine behov.
Jeg har lavet lige fra små TN ifm hjemmesider til store posters på 50x70 cm med mit 850'er UDEN det kan ses det ikke er et 20.000,- kroners CANON med rawformat. En tur igennem eksempelvis PhotoShop kan få selv de mest "tarvelige" billeder fra et "BILKA-kamara" til at ligne "profbilleder".

Så du skal ikke fokusere så meget på hvad test og andre såkaldte uafhængige "eksperter" siger eller mener, men "lytte" til dine egne behov og tage andres erfaringer med i valget af "det rette" kamara og udstyr for NETOP DIG!!!!

HEld og Lykke med dit nye kamara!?!!!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : digitalnu

Dato : 13-11-04 00:16

Du skal ikke focusere så meget på antal mill. pixels...du printer næppe udelukkende i A4-størrelser? Optik og funktionalitet er vigtigere. Jeg kan anbefale Minolta Dimage Z1 - købt i Føtex på tilbud til 2695,- kr. - Et velfungerende kamera med udmærkede auto-funktioner men indeholder desuden alle muligheder for manuelle indstillinger - et kamera for "amatøren" der gerne vil have mulighed for at udvikle sit fotoarbejde!
mvh
Niels

Kommentar
Fra : kliver

Dato : 26-11-04 10:00

Jeg har gode erfaringer med en Olympus mju400, den er ikke ret stor. jeg mærker stort set ikke at jeg har den i lommen, og så har den afrundede hjørner, linsen er beskyttet af et skydelåg der bliver på plads under alle forhold. Den er let at fotografere med og tager rigtig gode billeder

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 26-11-04 10:31

Kliver -> Hvordan er batterikapaciteten på det?

Kommentar
Fra : kliver

Dato : 27-11-04 10:55

Hej Tobster
Jeg kan tage ca. 50 skud med en opladning, batteritype LI-108 3,7v. 1080 mAh, jeg købte 1 nyt ekstra batteri på QXL til ca 160 kr.
jeg har aldrig haft strømproblemer. Batteriet er iøvrigt hurtigt opladet.
MVH/Kliver

Kommentar
Fra : kliver

Dato : 27-11-04 16:26

Hej igenTobster
prøv www.digitalmagasinet.dk der er en masse test af cameraer. der står også batterikapacitet, jeg skulle have skrevet mindst 50 skud, men jeg har aldrig tømt batteriet før den blev ladet op.
Mvh/kliver

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 08-01-05 12:09

Hmmmm....
Jeg har købt et Canon IXUS40
Det bedste køb jeg længe har gjort mig...
Men hvem skal nu have points for rigtigt svar???

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 09-01-05 13:08

det skal emesen vel

svar 3