/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grantræs-søgning...??
Fra : sommervind
Vist : 559 gange
50 point
Dato : 06-11-04 11:01

Hvor er det nu liiige jeg kan søge på nettet efter de forskellige arter af grantræer, som vi har i Danmark..?
Jeg søger navnene på de grantræer, der har den smukke traditionelle form..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-11-04 11:11
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-11-04 11:36

Slægten Gran hedder Abies på Latin. Dette er vigtigt at vide hvis du går ind på Teil's Link, idet den udelukkende er på engelsk og med Latinske navne. Du kan søge billeder af forskellige Abies-arter på Google's Billedsøgnings-side, men også der får du flest resultater ved søgning på Abies. Et af disse billeder vil formentligt lede dig til den danske side som du efterspørger. Held og lykke. Arne

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 06-11-04 12:13
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-11-04 12:31

Her er et godt link:

http://www.ihaven.dk/lex.asp?ID=57

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-04 13:07

Du skal søge efter slægten Picea.
Abies er en undergruppe indenfor graner (forskellige varianter af den alm. rødgran eks. hængerødgran, sørgerødgran, tornrødgran)
Men hele granslægten hedder Picea eller Pinaceae.
mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 06-11-04 14:25
Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 06-11-04 20:09

Hej Sommervind

Hvis det er de "vilde" arter af familien Gran (Picea) behøver du ikke at gå på nettet -
Der er 6 - Sitka, Serbisk, Rød, Blå, Sort og Hvid Gran.
Hvis du vil kende tallet for dem alle incl. de, der er indførte til haver og parker er
det noget sværere. Dem kan jeg ikke hjælpe med.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-04 23:09

Indførte til haver og parker kan jeg så et par stykker af.
Picea Inversia
Picea Mucronata
Picea Pendula Major
Picea Reflexa
Picea Brewweriana
Picea Glauca Alberte Conica
Picea Pungens Globosa
Picea Omorica

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-04 23:50

Her er i hvert fald en side hvor du kan se navnet på alle de graner der kan vokse i DK fra Picea-familien. Der er næsten 50 forskellige.
http://www.netleksikon.dk/g/gr/gran_picea_i_danmark.html

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-04 23:53

Ups, linket virker ikke, vi prøver igen
http://www.netleksikon.dk/g/gr/gran__picea__i_danmark.html