/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
fald!!
Fra : pyffer
Vist : 655 gange
80 point
Dato : 05-11-04 23:23

Min hvalp er netop faldet ned af en trappe her i hjemmet (linoliumsgulv - 8 trin). Hun sad oven for trappen og begyndte at klø sig og faldt så baglæns ned. Hun virker ikke som om hun har ondt, opfører sig helt normalt. Skal jeg vente og se tiden lidt an eller tage til dyrlæge med det samme?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 90 point
Dato : 05-11-04 23:28

Hvis hunden ikke har ondt, halter eller lignende, eller i øvrigt opfører sig normalt tror jeg ikke du behøver at bekymre dig.
Hunde kan tåle mere end man lige regner med, og hos hvalpe er knoglerne bløde, så brud forekommer ikke så ofte.
Den er nok også nærmest "trillet" ned vil jeg tro.
mvh dova

Kommentar
Fra : pyffer

Dato : 05-11-04 23:35

Hej Dova!
Mange tak for hurtig respons! Jeg tror ikke hun har nogen brud, jeg har tjekket hende overalt og hun lader ikke til at have ondt. Det jeg er bange for er om hun mon alligevel skulle have forstrukket et eller andet, eller slået hul på noget inden i. Jeg er helt dårlig af nervøsitet.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 05-11-04 23:37

Du kan godt se tiden an hvis hunden ikke halter eller har ondt ved berøring, jeg har se hundefalde 1½ meter på hård frost jord uden der skete noget og det var også hvalpe, men er der det mindste tegn på ømhed eller den får feber så må du afsted ellers tror jeg du kan vente til på mandag. det er trods alt bedre med en normal konsultation der skal måske tages et billede af kroppen, for at være på den sikre side, se natten over, er den frisk i morgen og den ikke viser nogen tegn på, at den er dårlig, så er det lidt op til dig selv om du vil tage afsted i morgen eller vente til mandag.
Det er jo kun dig der kan se hvordan hunden har det.
Men pøj pøj med den lad os håbe, den kun har fået en forskrækkelse af det.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-04 00:04

Jeg tror ikke du behøver at bekymre dig, hvis noget var forstrukket, ville det gøre ondt, og slået hul på noget indeni? nej det tror jeg bestemt ikke på, ikke af sådan en rulletur ned af en trappe. Men måske er den blevet lidt forskrækket over oplevelsen.
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : pyffer

Dato : 06-11-04 00:40

Tak for svaret dova.

Pu ha, man tænker slet ikke klart når sådan noget sker... jeg gør i hvert fald ikke. Men mange tak for at berolige mig!
Jeg er sikker på alt er fint. Først havde jeg de værste skrækscenarier i hovedet. Men panikken har nu lagt sig. Og vi er begge to blot blevet en forskrækkelse rigere.

Pyffer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-04 00:42

Selv tak pyffer
Ja det er da klart man bliver forskrækket, godt det ikke gik værre.
mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-11-04 14:31

Nårh, sikken en forskrækkelse!

Men en hundehvalp kan holde til utrolig meget. --Jeg husker en gravhundehvalp, som først blev tabt af sin menneskemor, og derefter snublede hendes handicappede menneskefar over hende. -Samme dag, som de havde fået hende hjem! Og hun tog ingen skade. I dag er hun en 8-årig selvsikker og robust dame, som er meget afholdt af mennesker og hunde i alle størrelser.

Hvalpe kan jo komme ud for lidt af hvert. Og selvfølgelig bør man undersøge, om de har taget skade..... Men man kan også komme til at gøre for meget ud af det. ---Hvis en hvalp triller ned af en trappe.. -Og det sker altså for MANGE hvalpe- så er den største reelle fare, at hvalpen aldrig lærer at gå op og ned af trapper efter det forskrækkelse. --Det samme hvis hvalpen bliver bidt af en anden hund, -det sker også indimellem-- så kan den miste tilliden til andre hunde.

Man hører tit, at folk forklarer at deres hund ikke kan lide andre hunde, fordi den er blevet bidt da den var hvalp. --Så er det nogle gange ikke biddet i sig selv, der har været skadeligt, men derimod ejerens forskrækkelse og pylren.
Hvis ikke der er umiddelbare voldsomme tegn på skader, så sker der ikke noget ved liiiige at observere på afstand i 5 minutter, så hvalpen ikke forbinder den pludselige omsorg med den episode, den har været ude for.

Pyffer, jeg håber at både du og hvalpen er kommet jer helt over jeres oplevelse. -Fysisk og især også psykisk, så du ikke bliver nødt til at bære hende op og ned af alle trapper resten af hendes liv..