/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vedhæftet fil i outlook express
Fra : Sir48
Vist : 200 gange
20 point
Dato : 05-11-04 21:57

Jeg har vedhæftet en almindelig tekstfil med et antal identiske linier til en mail. Hos modtageren er filen imidlertid ikke identisk med den, jeg sender - og som der er kopi af i sent mail. Der er ændret i formatteringen, så f.eks linie 2 nu ikke er en selvstændig linie, men en fortsættelse af linie 1...
Jeg bruger outlook express 6.0 under win98

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-11-04 22:05

jeg er ikke sikker på hvad grunden er og hvad du mener med kopi - men hvis du har glemt at lave mellemrum kommer linierne jo til at hænge sammen.
Kan du måske bøje det i neon for mig ???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-04 22:06

Det må være på grund af typen af den vedhæftede fil.
Hvis du sender et document som vedhæftet fil vil formateringen kunne være ændret på grund af det program som modtageren anvender til at læse filen. Du har jo kun sendt en stump data som skal åbnes med et program hos modtageren.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-04 22:08

Et godt tip når man sender tekstfiler er at lave eller konvertere dem til rtf format (rich text format) der er et format med begrænsede formateringsmuligheder, men som kan læses af de fleste systemer og programmer.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-11-04 22:08

går iseng !!!!!!!!!!!!!!! (tror jeg) - rigtigt BjarneD !!!!!! Havde ikke tænkt i de baner

Kommentar
Fra : Sir48

Dato : 05-11-04 22:38

filen er en .txt fil - altså en fil helt uden formattering. Linierne afsluttes med carriage-return/linefeed (0D 0A i hex).

et eksempel: de tre linier
02abc def
i den vedhæftede fil, kan stå sådan her hos modtageren:
02abd def 02abd
def
02abd def

Det mærkværdige er, at jeg kan sende filen fra outlook express på min anden pc - og så kommer den uændret frem.
Problemet ligger nok ikke hos modtageren - også hvis jeg sender filen til mig selv optræder problemet. Den fremmede modtager får jo også filen korrekt fra outlook expr. på min anden pc...

Tak for jeres interesse for problemet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-04 22:49

Hvis det er uformateret tekst kan du jo netop have svært ved at styre linieskift. Man ser samme fænomen når man laver html script hvor linierne skifter tilfældig hvilket er uden betydning når melemrummene er korrekte.
Når du kopierer eller på anden måde ændrer en txt fil vil du ofte se fænomenet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-04 22:55

Kunne man gætte på, at din anden computer og modtagerens kører med identiske systemer?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-11-04 00:05

Hej
Ku' det tænkes at din og modtagerens PC, kører med forskellige codepage's?
Prøv at zippe filen med winzip, og så lad modtageren unzippe filen.
Der kan også være forskel på om i bruger forskellige programmer til at lave/åbne filen. Hvis filen f.eks. er lavet i Notepad, og den åbnes med Wordart, eller omvendt.

Kommentar
Fra : Sir48

Dato : 11-11-04 13:38

det underlige er, at når jeg selv laver filen, sender den til en af mine egne mail-adresser og henter den tilbage og åbner den, er den ikke længere identisk med den oprindelige fil.
Særlig tak til Brassovitski - det med at zippe den er en omgåelse af problemet, hvilket er lidt bedre end ingen løsning.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-11-04 21:27

Haløjsa igen!
Tjek lige at indstillingerne for sendt mail, prøvc evt. at ændre dem.
Åben Outlook Expres-->Klik på menuen "Funktioner", Klik på "Indstillinger", Klik på fanen "Send".
Under punktet "Format for afsendelse af Mail", kan du vælge HTML eller Almindelig tekst. Alt efter hvad du har valgt så klik på indstillinger for det valgte. Prøv at eksperimentere lidt. Disse indstillinger burde kun have indflydelse på teksten i mailen men ikke i vedlagte filer. Men hvem ved?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-11-04 21:32

Hej igen
Du skrev tidligere at du kørte win 98, gælder det begge PC'r??
Åbner du filen med samme program på begge maskiner?

Kommentar
Fra : Sir48

Dato : 11-11-04 23:48

ja, begge pc-er har win98, og filen åbnes normalt af wordpad - fordi de tit er for store til notepad. Men fejlen har ikke noget med filens størrelse at gøre.
Jeg har i tidens løb brugt denne type filer intensivt og har først fået problemet, da jeg begyndte at sende dem fra outlook express på pc nr. 2. Jeg har forsøgt at skifte mellem html og tekst i indstillinger - det gjorde ingen forskel.