/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Landstrøm:Tystor, septor start,forbrug
Fra : maxi84
Vist : 4530 gange
110 point
Dato : 05-11-04 19:01

Dragør 01.11.04
Sejlbåd, ny volvo penta MD 2020, volvos ladningsfordeler.1 stk. startbatteri, 2 stk. forbrugsbatterier.
Har købt en lader, Tystor 1210, monteret HFI relæ. Laderen har jeg sat til forbrug, fungerer.
Jeg ville gerne, at der også blev ladet på startbatteriet og gerne først. Jeg har derfor købt en Septor. Jeg har brugt tegningen som fulgte med Septoren : plus (in) til startbatterie Plus (out ) til forbrug.
Det synes ikke at fungere.
Hvordan skal Septoren og lader forbindes? HJÆLP
Bedste sejler hilsen
Maxi84 /Rosalina

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-11-04 19:53

Hvor mange ud og indgange har du på den Septor og hvordan er de mærket.
Det er denne ikke http://www.awimex.se/septor.htm
Har du set her på dansk
http://www.laddelektronik.se/pdf_manu/SE12300-24300_0405.pdf
rul ned i midten der er en tegning som du sikkert har fulgt.
men har du også monteret den tynde ledning

Kommentar
Fra : maxi84

Dato : 05-11-04 22:39

Hej.
3 stk: 1 in, 1 out, 1 stel (den tynde ledning )
S.B
maxi84

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 06-11-04 07:04

Det kan godt være du har forbundet den rigtigt !!

Hvis din generator ikke lader med nok spænding 14,5 volt, "starter" septoren ikke.
Det var det problem jeg "fik" efter at jeg havde installeret en, men det blev løst med en "ny" generator.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-11-04 11:03

Den tynde ledning skal til dit starterbatteri's stelpol/minuspol.....ikke et tilfældigt sted med stel.
Og som pjk siger, så skal din generator kunne følge med - hvis den skal fylde to battrier + andet forbrug.

Kommentar
Fra : maxi84

Dato : 06-11-04 11:44

Problemet er:når jeg lader fra Tystorlader , lader sat til forbrugsbatteri, da ville jeg gerne, at startsbatteri også blev opladet.
Jeg har fået oplyst, at Septor kan hjælpe.

B.S
Maxi84/Rosalina

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 110 point
Dato : 06-11-04 12:24

I følge tegningen så lader startbatteri også når forbrugsbatteri lader og septor sørger for at der ikke tappes strøm fra startbatteri hvis forbrugsbatteri løber tør.
Men stadig så skal generatoren kunne klare forbruget, ellers sænkes spændingen og du får ingen opladning af noget batteri.

Kommentar
Fra : aajane

Dato : 19-12-04 20:32

Hej - Fjern den septor og brug en omskifter mellem Tystor og hhv. forbrugs- og startbatteri. Det virker altid. Så bestemmer du hvilket batteri der skal lades på.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 20-12-04 18:56

I de diagrammer med en septor indsat i håndbogen "EL OM BORD" forbindes ladeapparatet til forbrugsbatterierne og septoren er indsat mellem start og forbrugsbatteriene.
Det virker så således at når generatoren kører lades startbatteriet først og når det har nået en vis spænding åbnes for forbindelsen til forbrugsbatterierne og de lader med. Ladeapparatet er direkte forbundet til forbrugsbatterierne og vil således ikke oplade startbatteriet, da forbindelsen her er brudt af septor.
Jeg kan ikke se, at denne løsning er bedre end den løøsning jeg selv bruger, for jeg har valgt det biligere Hella relæ 4RA (lidt under halv pris).
Som jeg ser det er der samme problem i begge tilfælde og det er at der altid lades med fuld styrke på startbatteriet når motoren kører.

Du kan i øvrigt se diagrammet i madsnedø kataloget www.mmc.dk og så nederst på side 334.

Godkendelse af svar
Fra : maxi84

Dato : 01-03-05 20:32

Tak for svaret emesen.