/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Clementin eller mandarin.
Fra : pyffer
Vist : 905 gange
30 point
Dato : 05-11-04 18:18

Måske et lidt underligt spørgsmål... men hvad er forskellen på en mandarin og en clementin?

Citrusfrugthilsner fra Pyffer

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 40 point
Dato : 05-11-04 18:24

Det er to forskellige arter.
Clementiner er større end mandariner, og tykkere skal og lidt "løsere" i det. Og clementiner er en krydsning af mandariner og pomerans.
mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-11-04 18:26

Hvem har ret ?

http://eksotiskefrugter.emu.dk/servlets/Familier/rude.xml
Citat
Citrusfrugter fås fra slægterne Citrus og Fortunella, men der findes også andre spiselige frugter i familien, der skiller sig væsentligt ud fra dette mere traditionelle udseende. Af sådanne frugter har bael fruit (Aegle marmelos) og hvid sapote (Casimiroa edulis) fået en speciel omtale. Clementin er en mandarin, men det er der mange, der ikke ved. Derfor har clementin og mandarin fået hver sin omtale. Det samme gælder blodappelsin og appelsin, selvom blodappelsinen blot er en appelsin med rødt frugtkød. Det samme kunne man også gøre med hvid og rød grapefrugt, hvor forskellen også ligger i frugtkødets farve. Men her sættes grænsen: De er slået sammen under grapefrugt. Der er også kun omtale af pomelo, selvom frugten også fås med rødt frugtkød.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-11-04 18:41

dova> You are the winner

Se nederst på siden "Pilotfaen" http://www.bareprat.com/archive/index.php/t-6254.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-11-04 19:41

Yderlige til forskellen http://www.vom.dk/visdebat.asp?debatid=247

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-11-04 20:56

Jeg ville nu først og fremmest sige at mandariner faktisk er mere bitre end clementiner - og normalt er de også mindre

Godkendelse af svar
Fra : pyffer

Dato : 05-11-04 23:41

Tak for svaret dova.

Du får pointene fordi du var hurtigst! Og tak for at have bilagt en voldsom strid herhjemme.

Og Jakjoe også mange tak til dig for dit hårde arbejde!

Mange taknemmelige hilsner fra Pyffer

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-11-04 23:48

Tak for takken
og til lykke til >dova< .....julen nærmer sig med mandariner og clementiner i lange baner.
Nu ved jeg at der er en forskel

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-11-04 23:58

Selv tak pyffer
mvh dova