/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
erfaring med ovenlys i 1-plans parcelhus
Fra : BigDBoogie
Vist : 4901 gange
120 point
Dato : 05-11-04 12:18

Er der nogen, der kan henvise til gode viden-databaser, eller selv har gjort erfaringer med eftermontering af ovenlysvinduer i 70'er parcelhus. Vi har et mørkt køkken-alrum, som det er fristende at lyse lidt op med dagslys oppefra, da der foran vinduet er en overdækket terasse, som vi er meget glade for og ikke vil fjerne...

- hvad er en god ide?
- hvilke faldgruber er der, vi skal være opmærksomme på?
- andet???

mvh BigDBoogie

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-11-04 12:40

bor med ovenlys og hader dem af et godt hjerte - de er svære at holde - svære at holde rene tilmed - men nogen synes jo det er det bedste. Håber i finder en god løsning - alle har jo forskellige meninger - og de gode råd skal nok dukke op

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-04 12:45

Hvad er der over loftet? Jeg tænker på loft og tag.

Kommentar
Fra : BigDBoogie

Dato : 05-11-04 12:59

der er et loft med konstruktion ala det der er vist på velux' side http://www.velux.dk/inspiration/1-planshus/ under "praktiske råd"/"praktisk råd 1"
- altså fladt "pinup?-gipsloft" i alrummet og uudnyttet,alm isoleret loft. Taget er eternit plader - måske lligefrem B7?.
...er ikke helt inde i de tekniske termer på dette område...

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 05-11-04 12:59

Selvfølgelig kender du Velux .. men alligevel: http://www.velux.dk/
/PG

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-11-04 13:07

Uudnyttet alm. isoleret loft...............det vil sige at det skal være en lysskakt.

Men jeg forstår jer godt - vi har selv flyttet et alrumskøkken ud til vinduer, fordi
vi bl.a. var trætte af kunstigt lys hele tiden

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-04 13:23

Det er da bestemt en mulighed, men så skal lysskakten være meget bredere forneden ellers kommer der for lidt lys. Jeg har ikke set det på den måde, men mine umiddelbare indvendinger forsvinder med den løsning da jeg var bange for, at der var tale om fladt tag med pap.
Rengøring vil altid være noget, at tage i betragtning, men umiddelbart vil ulemperne være mindre end fordelene.

Kommentar
Fra : johnsej

Dato : 05-11-04 14:21

Hej BigDBoogie
Ovenlysvinduer og lysskakter ved jeg ikke så meget om, men du får her 2 link til 2 gør det selv sider. Jeg ved ikke om der er noget vedr. ovenlysvinduer, men hvis du går i gang med at monterer ovenlysvinduer så er de altid gode at have.
www.husetoghaven.dk
www.ask-alex.dk
På dette link er der en artikkel om ovenlysvinduer også i etplanshuse
http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/X7901AB2CA25619C2C1256E840046F1EF
De henviser også til videre information ved Velux, så det er nok ikke så tosset endda.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-11-04 17:46

Jeg syntes det er dejligt med ovenlysvinduer, og jeg har netop 2 velux, i en mørk gang, lysskakten er kun udvidet lidt nederst,(ca1/2 vindueslængde) i længderetningen.
Fordele og ulemper:
F: 1. Tja man hører regnen tydeligt på ruden, men jeg syntes det er hyggeligt.
F: 2. Dejligt lys om dagen, om aftenen kan man se stjernerne.
U: 3. Kan tage plads fra gangbro, eller oplagringsplads.
U: 4. Man skal huske at isolere lysskakten, da en del varme nok vil stå deroppe.
NB: Er ikke blevet vasket hverken ude eller inde (3år gl.)men trænger heller ikke.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 24-11-04 17:37

hejsa jeg har lige snakket med en arkitekt i dag og han frarådede mig at få tag ovnlys, da de ikke ligefrem ser flotte
ud når 10 svaler har skidt på dem, desuden om vinteren når der ligger sne, er de ej heller noget bevendt
mvh

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-11-04 17:52

Og min arkitekt, tilrådede mig ovenlysvinduer, og jeg har aldrig fortrudt det, desuden har jeg nu haft dem i 3 år, og jeg har aldrig set svalelort på dem, selvom jeg har masser af svaler, der har bygget reder under udhænget, det eneste svalelort der er, kommer under svalerederne.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BigDBoogie

Dato : 24-11-04 18:11

Hvad med kuldenedfald fra skakten - fx her om aftenen i vinterhalvåret - er det et problem, og hvad er der evt af løsninger?

Kommentar
Fra : Leif_og_inge

Dato : 24-11-04 20:18

Når du henvender dig til den lokale... eller fabrikanten vil det være en meget god ide at du har en udførlig beskrivelse af det vindue det drejer sig om om det er tophængt eller vippe evy er der et produktionsskilt med oplysninger ....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-11-04 21:01

Mine er velux ca 1*0,85 med vippefunktion, men jeg har godt nok ikke lukket dem op, men de må være nemme at rengøre, når de kan vippes, men regnvandet klarer åbenbart det job for mig. De vender skrå mod øst og deres kanal er ca 1,5m fra mit loft og op til den korteste ende, og ca 2m på det længste.
Nu her hvor der er ca 0 grader udenfor, har jeg prøvet at stå under dem i et par minutter, jeg kan simpelthen ikke mærke noget kuldenedfald. Der er viklet en omgang rockwool om kanalen, vistnok en slags vintermåtter, da der er plast om.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : sybil3

Modtaget 120 point
Dato : 24-11-04 21:49

Vi har i mange år haft et meget meget mørkt køkken, et af den type hvor man kunne overveje at udskifte blomster med levende svampe, og hvor der var lys tænt hele dagen. Det er smadder upraktisk at der skal være tænt lys om dagen, og det gør efter min mening rummet meget dårligt.

Vi har idag ovenlys lige over spisebordret, det er rigtigt som der også bliver skrevet at der er ulemper, den eneste jeg kan komme på er at jeg kan høre når det regner, men ikke så meget at det gør noget, faktisk betyder det at jeg så husker paraplyen når det regner.

Det må også være naturligt at sætter man et vindue ekstra i sit hus skal man også vaske det efter samme stanmdart som de øvrige vinduer i huset, men gadvide om taghældningen ikke betyder meget, fugle klatter forsvinder altid igen efter et par regnskyld.

Jeg syntes ikke at jeg mærker træk fra vinduet, når det er koldt, men jeg kan til gengæld skabe hurtig og effiktiv udlufning i mit køkken, hvilket er godt når jeg glemmer at tænde dimsen over komfuret, eller når man har lavet meget mad.

Min holdning er at vores køkken blev meget meget bedere efter at vi fik vores ovenlys, og at jeg gerne ville kunne leve med et par ulemper, men jeg har svært ved at finde dem.

De vinduer man kan købe idag er jo også lavet med aluminium på ydersiden og med mulighed for plast på indersiden hvis man bare ikke gider at male vinduer...

Jeg glæder mig til weekenden for så skal der pyntes op til jul, hvilket betyder at "skakten" bliver fyldt ud med en stor gren hvorpå jeg monterer lidt julepynt og mange små el lys, det er faktisk smadder flot. Jeg er flere år overvejet om grenen, og lysene ikke skulle op på taget så lyset var lidt som kunstige stjerne uden for vinduet, men så er der altid en stemme i bagrunden der stopper mig...

Gadvide om det var lidt svar på spørgsmålet, nå skidt med det jeg kom helt i julestemning...

Michael

Godkendelse af svar
Fra : BigDBoogie

Dato : 24-11-04 22:55

Tak for svaret sybil3. Hvad gør du med belysning over bordet, hvis skakten er der? (det var også der vi selv ville placere den...)

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 26-11-04 11:00

Det var også lidt svært, men jeg gjorde bare det at jeg spænte en stålvire over skakten og den hænger lampen så på, det giver mulighed for at justere placeringen af lampen ved at rykke den hen af snoren.

Desvære betyder det at jeg skal skruge viren ned når jeg skal "vende" vinduet, som man kan gøre når man skal vaske det på ydersiden.

Michael

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 26-11-04 11:00

Det var også lidt svært, men jeg gjorde bare det at jeg spænte en stålvire over skakten og den hænger lampen så på, det giver mulighed for at justere placeringen af lampen ved at rykke den hen af snoren.

Desvære betyder det at jeg skal skruge viren ned når jeg skal "vende" vinduet, som man kan gøre når man skal vaske det på ydersiden.

Michael