/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afslibning af gulv og maling af vægge
Fra : P_K
Vist : 5008 gange
50 point
Dato : 03-11-04 23:43

Hej alle!

I forbindelse med istandsættelse af en andelslejlighed, jeg netop har købt, skal jeg have afslebet gulvene og malet vægge og loft. Jeg er i tvivl om, at hvad der er mest hensigtsmæssigt at gøre først: male eller afslibe? Mine overvejelser går på, at hvis jeg sliber først, risikerer jeg at tabe maling på det nylakerede gulv, men hvis jeg omvendt maler først, risikerer jeg at have slibestøv på de nymalede vægge! Er der nogen, der har erfaringer med dette og har et godt råd?

Accepteret svar
Fra : rimmer

Modtaget 60 point
Dato : 03-11-04 23:59

Det er selvfølgelig afhængigt af hvordan du har tænkt dig at afslibe dit gulv hvor
meget det støver, men det er nu nok bedst at male først, idet væg/loftmalingen jo
trods alt bliver ret hurtigt tør, skulle der så komme støv på væggeog loft er det jo et
spørgsmål om simpel rengøring efterfølgende, hvorimod maling på et nylakeret gulv kan være lidt mere besværligt hvis det ikke bliver fjernet med det samme, hvis du lejer en professionel slibemaskine til gulvet burde det også være meget begrænset hvor meget støv der bliver tale om, endelig er der jo muligheden at bestille en
gulvmand til at ordne gulvet, det koster ikke så meget som mange tror, og resultatet
er som regel bedre end hvis man selv giver sig i kast med opgaven.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-11-04 00:11

Du skal male vægge og loft først. Når væggene er tørre kan du slibe gulvene. Hvis der også er fodpaneler, der skal males, kan du måske komme ud for at "slibemaskinen" fjerner noget maling.
En professionel gulvafsliber fjerner ikke noget af malingen på fodpaneler. Der er heller ikke støv på væggene.

Hvis du selv skal lave det, må du være forberedt på at en sådan "gulvafslibermaskine" ikke altid gør det, man forventer.
Men først vægge dernæst gulv.

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : P_K

Dato : 12-01-05 17:53

Tak for svaret rimmer.