/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nyt trægulv på gammelt trægulv
Fra : petermolin
Vist : 3736 gange
50 point
Dato : 03-11-04 22:14

Vi er ved at købe et norsk bjælke sommerhus. Desværre ligger der laminat gulv og vi vil gerne bringe charmen tilbage.

Dvs. at vi vil lægge noget mere "norsk" lignende gulv i stedet for.

Mine spørgsmål er følgende:

1. Kan man lægge nyt gulv på gammelt gulv? og hvordan? - er det "bare" ligetil?
2. Er der nogen der kan anbefale typer af gulv til et sommerhus af "bjælkehus" type?

Mvh,

Peter

Kommentar
Fra : rimmer

Dato : 04-11-04 00:16

I kan sagtens lægge et nyt gulv oven på det gamle, dog skal i være opmærksomme
på om der er plads til det ekstra lag, jeg tænker på døre og lignende,
om det er ligetil er jo lidt et spørgsmål om gør det selv erfaring, du skal lægge det
som et flydende gulv, det vil sige at det blot ligger løst oven på det gamle, kig i byggemarkeder efter vejledninger, nogle steder har de videoer du kan låne.

Jeg ville da foreslå et plankegulv, viking fyrretræsplank eller lignende, det passer
da flot til et bjælkehus.

Kommentar
Fra : bozethsen

Dato : 04-11-04 01:13

Hejsa.
Har du overvejet at tage laminatgulvet op først. Så vidt jeg kan tænke, må det ligge enten på en betongulv eller gulvplader af træ. Personligt synes jeg, det er bedst at komme til bunds inden jeg lægger et nyt gulv - også af hensyn til højden på gulvet. Jeg er helt enig i, at fyrretræsplank er det eneste rigtige valg,

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-11-04 01:19

Fyr kan let blive noget karakterløst. Jeg ville foreslå gran, regulære gulvbrædder cirka 3x15 cm med fjer og not. Så kommer det til at se norsk ud. Og så gerne hvidludet, som nordmænd bruger det eller også hvidpigmenteret olie (bland det selv. Det på dunke er rasende dyrt. Kig efter hos Leth på www.dr.dk/leth)
mvh
pbp

Kommentar
Fra : rimmer

Dato : 04-11-04 09:18

Ja hvis du spørger mig, så syntes jeg jo at gran om muligt endnu mere karakterløst end fyr. Fyr har da noget farvespil, det er der ikke meget af i gran, ligesom der som
regel også er flere reparationer i form af proppede knasthuller og harpikslommer i
gran.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-11-04 09:38

som bozethsen: siger fjern laminat gulvet. så man ikke om et par år for nogle dårlige overraskelse i for af freks. fugt elling. hvis den forgående ejer har lavet noget forkert.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-11-04 10:57

Nu ved jeg ikke hvor gammelt det hus er, men almindeligvis monterer man ikke laminatgulve i bjælkehytter. Jeg tænker på, om det er noget der er lavet senere, så der måske er det eksisterende plankegulv nedenunder,
Men jeg ville helt sikkert også fjerne laminatgulvet, og ikke mindst fordi det kan gøre det lettere at lægge det nye gulv, både af hensyn til dørkarme, og fordi det måske er lettere for jer at lægge det nye gulv hvis I kommer ned til det bærende underlag, som højst sandsynligvis er bjælker.
Det giver også mulighed for at tjekke for evt. fugtskader og muligvis efterisolere hvis det er nødvendigt.
Så til diskussionen om gran eller fyr.
Norske træhuse er lavet af gran, det er meget begrænset hvad der vokser af fyr i norge.
mvh dova

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 06-11-04 20:00

husk at i ikke må ligge dampspærre under det nye gulv da det gamle så vil rådne